  • 11. Data: 2009-05-11 02:34:03
    Temat: Re: Prosba o porade: Sigma 17-70 2.8-4.5 nieostra?
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sun 10 of May 2009 23:34, Janko Muzykant wrote:

    > Podkręć ostrość w menu. Sony ma dobry marketing i podkręca ostrość
    > fabrycznie.

    Ale na kitowy obiektyw chyba nie ma kija:
    http://nb.homeunix.org/tmp/photo/za.jpg

    Na górze Kodak Z612, ekwiwalent 190 mm, tryb auto, 1/600s. f/3.6,
    na dole Alfa 300, ekw. 70 mm, preselekcja przysłony, 1/1000s, f/5.6

    --
    nb

  • 12. Data: 2009-05-11 06:12:30
    Od: j...@a...at

    > Już teraz wieczorem ciężko mi to będzie wypróbować, ale czy faktycznie
    > wystarczy pociągnąć programowo ostrość i już? Tak po prostu na chama? W moim
    > laickim odczuciu mydło na fotkach to jednak kwestia samego szkiełka, a nie
    > obróbki obrazu przez procesor w aparacie...
    >
    > Pzdr
    > A.

    jezeli zdjecie jest prawidlowo wyostrzone optycznie , podnoszenie
    ostrzenia za pomoca software nie jest potrzebne , nic nie daje , a
    nawet moze popsuc obraz - wystapi tzw przeostrzenie , nadmierny
    kontrast i ogolnie zdjecie bedzie robic gorsze wrazenie.
    Jezeli Zdjecia nie sa wyostrzone prawidlowo , to poprawisz ogolny
    efekt ( jesli blad nie jest duzy) poprzez wyostrzenie za pomoca
    software , odbywa sie to kosztem delikatnych przejsc tonalnych na
    granicy konturow. Zdjecie nigdy nie bedzie tak dobre jak mogloby byc ,
    przy prawidlowej ostrosci optycznej.

    prawidlowo ostrzacy aparat i obiektyw daja ostre zdjecia przy
    ustrzeniu ostrzenia std .

    Rady aby usunac nieostrosc za pomoca softaware sa od tych , ktorzy nie
    widzieli ostrego zdjecia i prawidlowo pracujacego aparatu.

    masz 3 drogi:

    1.pogodzic sie z tym co masz
    2. dac obiektyw do justacji - wcale nie musi byc lepiej po tym
    zabiegu , chociaz moze.
    przy zakupie kazdego dalszego obiektywu bedziesz mial
    najprawdopodoniej ten sam problem.
    3. Sprobowac zmienic aparat po to by miec zdjecia ostre.

    ad 2 to stracony czas i pieniadze.

    jezeli chcesz experymentowac to zrob prosty test :
    zrob zdjecie na LV ostrzac za pomoca detekcji kontrastu , ( to jest to
    powolne ostrzenie , zwroc uwage abys przypadkiem nie ostrzyl na det
    fazy w trybie LV ).

    Jezeli dostaniesz zdjecie ostre tzn , ze wine pomosi AF - detekcja
    fazy
    Jezeli dostaniesz zdjecie nieostre tzn ze wine ponosi optyka obiektywu
    lub jego wspolpraca z ta matryca.

    najgorsze sa rady amatorszyczakow , ktorzy przyuczyli sie do zawodu
    fotografa i tutaj sie zgrywaja na wszystko wiedzacych fachowcow..
    zrob jak uwazasz , cwiczalem ten problem na 3 korpusach 450.
    z innym aparatem zero problemu - jak reka odjal.

    XXX

  • 13. Data: 2009-05-11 08:26:45
    Od: TM <b...@o...pl>

    > Ale na kitowy obiektyw chyba nie ma kija:
    > http://nb.homeunix.org/tmp/photo/za.jpg
    >
    > Na gĂłrze Kodak Z612, ekwiwalent 190 mm, tryb auto, 1/600s. f/3.6,
    > na dole Alfa 300, ekw. 70 mm, preselekcja przysĹ?ony, 1/1000s, f/5.6

    Potwierdzam że kit jest beznadziejny. Ale w twoim przykładzie ISO było
    różne na niekożyść alfy.
    TM

  • 14. Data: 2009-05-11 08:29:51
    Od: TM <b...@o...pl>

    > Ale na kitowy obiektyw chyba nie ma kija:
    > http://nb.homeunix.org/tmp/photo/za.jpg
    >
    > Na gĂłrze Kodak Z612, ekwiwalent 190 mm, tryb auto, 1/600s. f/3.6,
    > na dole Alfa 300, ekw. 70 mm, preselekcja przysĹ?ony, 1/1000s, f/5.6

    Potwierdzam, że że kit jest beznadziejny. Ale w tym przykładzie ISO jest
    różne na niekorzyść alfy.
    TM

  • 15. Data: 2009-05-11 14:04:38
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Alfer pisze:

    > Zresztą zobaczcie sami. Na spacer wybrałem się dodatkowo dla porównania z
    > kompaktem Canona SX 110 IS. Starałem się robić podobne kadry kompaktem i
    > lustrzanką z tych samych miejsc.

    Ważne, czy były to te same kadry, a nie tylko z tych samych zdjęć.

    > Ustawienia jak najbardziej zbliżone czyli
    > ISO 100, ten sam sposób pomiaru światła, kolory "żywe", podobna kompresja,
    > maksymalna rozdzielczość. W pliku wybrałem kluczowe fargmenty, pokazane są w
    > skali 1:1:
    > http://www.alfer.pl/porownanie.jpg
    > (plik jpg, prawie 2 MB)
    >
    > Po lewej stronie kompakt, po prawej lustrzanka. Fotki lustrzankowe mają

    1) lewa strona jest generalnie przeostrzona, kiepska jako punkt odniesienia.
    2) dźwigi, tabliczki z nawami ulic - mam wrażenia, że obrazki z 450-tki
    zawierają co najmniej tyle samo informacji. Np. słowo "Władysława" (Reymonta)
    jest możliwe do odczytania po prawej stronie, a po lewej nie bardzo.
    Czyli niby lepsza ostrość kompaktu akurat na tym ujęciu to lipa (->wyostrzenie).
    Zakładam przy tym, że cały kadr był jednakowy.
    3) ścieżka rowerowa - trudno uwierzyć, że ostrość była na nią. Raczej
    pewnie ustawiłeś na coś (dalszego), a że kompakt ma dużą GO i scieżka
    się w niej zmieściła, a lusto ma małą, to już inna bajka (cecha, nie wada).
    4) poniżej: żółta tablica jest w GO, ale kiosk po drugiej stronie ulicy
    już nie, podczas gdy w kompakcie jedno i drugie mieści się w GO, czyli
    występuje zjawisko jak wyżej.
    5) nic nie piszesz, z jakimi przysłonami wykonywałeś ujęcia. Jak wiadomo
    ostrość jest zależna i od przysłony, i od użytej ogniskowej. Wypróbuj
    wartości skrajne i środkowe przysłon na różnych ogniskowych.

    Generalnie mam wrażenie, że to, co zostało uchwycone z maksymalną
    ostrością nie odbiega jakoś ilością szczegółów od wyniku z kompaktu,
    i po analogicznym wyostrzeniu wyglądałoby podobnie. Choć podejrzewam
    że będą różnice w zależności od ww czynników, oraz tego czy sprawdzasz
    środek czy brzegi kadru. Natomiast jest jeszcze możliwość że układ
    aparat-obiektyw ma np. BF/FF, to musisz sprawdzić robiąc osobne testy.
    I dopiero jak to wszystko przebadasz, będziesz wiedział czy obiektyw
    jest po prostu kiepski, czy tylko w pewnych warunkach, czy może to AF.

  • 16. Data: 2009-05-11 14:11:13
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Jakub Witkowski pisze:

    > Ważne, czy były to te same kadry, a nie tylko z tych samych zdjęć.

    Oczywiście miało być "z tych samych miejsc".

    Piszesz "podobne kadry", ale pokazane w skali 100% obiekty mają raz taką
    samą wielkość (np. bloki na górze), a raz inną - czyli pełne kadry
    jednak nie były identyczne. Chyba że mieszałeś z rozdzielczościami.

  • 17. Data: 2009-05-11 16:06:02
    Od: nb <n...@n...net>

    at Mon 11 of May 2009 10:29, TM wrote:

    > Potwierdzam, że że kit jest beznadziejny. Ale w tym przykładzie ISO
    > jest różne na niekorzyść alfy.

    Racja. Zapomniałem przestawić i zaległo na granicy przyzwoitości,
    400 ISO. z wieczornej sesji. W Kodaku 80 ISO.

    --
    nb

  • 18. Data: 2009-05-12 10:27:15
    Od: "Alfer_z_pracy" <a...@m...pl>

    Panowie, bardzo dziękuję za porady. Zestawik wyślę do Sigmy żeby
    organoleptycznie popatrzyli okiem fachowca czy coś da się wyregulować, może
    pomoże a nie zaszkodzi. W międzyczasie jeśli znajdą się chętni, proszę
    jeszcze o jeden rzut oka na zdjęcia z dzisiaj - tym razem nie są to kadry
    ale całe zdjęcia. Niestety leżą na darmowym serwerze, plik ma 66 MB, może
    się chwilkę ściągać (u mnie po poklikaniu w okienka ok. 8 minut).

    Kilka moich uwag odnośnie zdjęć: robione programem P (sam ustawia czas i
    przesłonę), ISO 100, przy różnych długościach ogniskowej, pomiar ostrości w
    centralnym punkcie. Piękne poranne słońce, warunki oświetleniowe bardzo
    dobre. Każde ujęcie robiłem na stylu Standard (ostrość 4) oraz dodatkowo na
    kastomowym o maksymalnej ostrości 7. I tak:

    # Grób Nieznanego Żołnierza - jak dla mnie kontury budowli rozmyte, nieostre

    # dywan z kwiatków - czy tam ktoś widzi wyraźnie jakiś kwiatek?

    # żołnierze na warcie - ostrość ustawiana na poliku pierwszego żołnierza,
    jak dla mnie nieostre, popatrzcie choćby na naszywkę na ramieniu

    # tablica pamiątkowa - ostrość ustawiana na Wołyniu, nie widzę wyraźnych
    napisów

    # kamyczki - ostrość ustawiana w środku kamieni, dość dobrze ale niedosyt
    jest

    # głowa rzeźby - ostrość ustawiana na poliku, niedosyt jest

    # cała rzeźba - niedosyt, mdło jest

    Dodam, że "drugie" zdjęcia te na "ostrym" programie faktycznie dają nieco
    lepszy efekt, ale w moim odczuciu to jest tylko i wyłącznie sztuczne
    naciąganie ostrych detali z "mydła", to samo mogę zrobić w Photoshopie ale
    nie o to mi chodzi. Hm, a może mam zbyt wysokie wymagania i się czepiam? Już
    sam nie wiem...

    Dostęp do pliku (to jest jeden zip z 14 jpgami):
    http://www.filefactory.com/file/aghdac1/n/Sigma_17-7
    0_zip
    i trzeba kliknąć "Download for free with FileFactory Basic", wpisać kod z
    obrazka i ściągnąć... wiem że upierdliwe, wybaczcie że taka amatorka,
    wszystko w pośpiechu z pracy...

    Pozdrawiam
    A.
    www.alfer.pl

  • 19. Data: 2009-05-12 10:58:08
    Od: j...@a...at

    On 12 Mai, 12:27, "Alfer_z_pracy" <a...@m...pl> wrote:
> [...]
    > nie o to mi chodzi. Hm, a może mam zbyt wysokie wymagania i się czepiam? Już

    przejrzalem wszystkie zdjecia

    potwierdza sie to co wczesniej pisalem i masz mniej wiecej takie same
    objawy jak moj byly aparat-
    1. ostrzenie wcale nie poprawia obrazu , w moim subiektywnym odczuciu
    nawet go pogarsza . przejscia na granicy konturow staja sie
    nienaturalne , pojawiaja sie niemile obwodki.
    2. ogolnie zdjcia sa miekkawo-mydlaste - to sprawa wspolpracy tego
    obiektywu z ta matryca.
    na szerokim kacie bedzie gorzej , na waskim nieco lepiej . jesli
    zalozysz dlugi zoom bedzie lepiej.
    3. o ile wogole moglem rozpoznac na zdj 1 po plytkach chodnika to
    wyostrzyl zbyt krotko , na innych zdjeciach wyostrzyl chyba prawidlowo
    ( zdj . kamieni) . Wogole trudno jest uchwycic gdzie te zdjecia maja
    max ostrosci gdyz wogole rozdzielczosc jest b . niska.

    uwazam ze justacja AF w obiektywie nie poprawi sytuacji , ale
    sprobuj , bedziesz przynajmniej spal spokojnie.

    Subiektywnie odczujesz poprawe jesli po zrobieniu zdjec dokonasz
    resampling np o 50% z lekkim ostrzeniem.
    w ten sposob ograniczysz wielkosc odwzorowania a tym samym wielkosc
    rozproszenia widocznego na ekranie , czyli nieostrosc. NIe przybedzie
    w ten sposob szczegolow , ale zdjecie nie bedzie robic wrazenia az tak
    nieostrego.

    w zasadzie masz moim zdaniem 2 wyjscia
    -pogodzic sie z tym ( jesli tak to napisz , dam pare wskazowek jak
    obslugiwac ten AF)
    - zmienic aparat

    zmiana obiektywu nic nie da zasadniczego , obraz bedzie lepszy z
    obiektywow dlugoogniskowych , ale i trafnosc AF mniejsza.

    nie mam watpliwosci.

  • 20. Data: 2009-05-12 18:37:40
    Od: "Alfer" <a...@m...pl>

    j...@a...at napisał:
    > 1. ostrzenie wcale nie poprawia obrazu , w moim subiektywnym odczuciu
    nawet go pogarsza . przejscia na granicy konturow staja sie
    nienaturalne , pojawiaja sie niemile obwodki.

    No właśnie, nie jest to najszczęśliwsza metoda.

    > uwazam ze justacja AF w obiektywie nie poprawi sytuacji , ale
    sprobuj , bedziesz przynajmniej spal spokojnie.

    Wysyłam, zobaczymy co będzie po regulacji.

    > zmiana obiektywu nic nie da zasadniczego

    Czyli uważasz że owe mydlenie to wynik nie samego obiektywu, ale również
    wpływ ma sam aparat, który nie umie "skorzystać" z danego obiektywu?