    From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Prosba o porade: Sigma 17-70 2.8-4.5 nieostra?
    Date: Mon, 11 May 2009 16:04:38 +0200

    Alfer pisze:

    > Zresztą zobaczcie sami. Na spacer wybrałem się dodatkowo dla porównania z
    > kompaktem Canona SX 110 IS. Starałem się robić podobne kadry kompaktem i
    > lustrzanką z tych samych miejsc.

    Ważne, czy były to te same kadry, a nie tylko z tych samych zdjęć.

    > Ustawienia jak najbardziej zbliżone czyli
    > ISO 100, ten sam sposób pomiaru światła, kolory "żywe", podobna kompresja,
    > maksymalna rozdzielczość. W pliku wybrałem kluczowe fargmenty, pokazane są w
    > skali 1:1:
    > http://www.alfer.pl/porownanie.jpg
    > (plik jpg, prawie 2 MB)
    >
    > Po lewej stronie kompakt, po prawej lustrzanka. Fotki lustrzankowe mają

    1) lewa strona jest generalnie przeostrzona, kiepska jako punkt odniesienia.
    2) dźwigi, tabliczki z nawami ulic - mam wrażenia, że obrazki z 450-tki
    zawierają co najmniej tyle samo informacji. Np. słowo "Władysława" (Reymonta)
    jest możliwe do odczytania po prawej stronie, a po lewej nie bardzo.
    Czyli niby lepsza ostrość kompaktu akurat na tym ujęciu to lipa (->wyostrzenie).
    Zakładam przy tym, że cały kadr był jednakowy.
    3) ścieżka rowerowa - trudno uwierzyć, że ostrość była na nią. Raczej
    pewnie ustawiłeś na coś (dalszego), a że kompakt ma dużą GO i scieżka
    się w niej zmieściła, a lusto ma małą, to już inna bajka (cecha, nie wada).
    4) poniżej: żółta tablica jest w GO, ale kiosk po drugiej stronie ulicy
    już nie, podczas gdy w kompakcie jedno i drugie mieści się w GO, czyli
    występuje zjawisko jak wyżej.
    5) nic nie piszesz, z jakimi przysłonami wykonywałeś ujęcia. Jak wiadomo
    ostrość jest zależna i od przysłony, i od użytej ogniskowej. Wypróbuj
    wartości skrajne i środkowe przysłon na różnych ogniskowych.

    Generalnie mam wrażenie, że to, co zostało uchwycone z maksymalną
    ostrością nie odbiega jakoś ilością szczegółów od wyniku z kompaktu,
    i po analogicznym wyostrzeniu wyglądałoby podobnie. Choć podejrzewam
    że będą różnice w zależności od ww czynników, oraz tego czy sprawdzasz
    środek czy brzegi kadru. Natomiast jest jeszcze możliwość że układ
    aparat-obiektyw ma np. BF/FF, to musisz sprawdzić robiąc osobne testy.
    I dopiero jak to wszystko przebadasz, będziesz wiedział czy obiektyw
    jest po prostu kiepski, czy tylko w pewnych warunkach, czy może to AF.