    From: Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Programowanie a system operacyjny
    Date: Wed, 09 Jan 2013 01:27:10 +0100

    On 2013-01-09 00:43, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Chciałeś powiedzieć: "automatyczna zmiana nazw funkcji, zmiennych
    > i typów danych". Z refaktoryzacją to ma tyle wspólnego, co sprężyna
    > z amortyzatorem.

    http://www.jetbrains.com/idea/features/refactoring.h
    tml

    Nie, gdybym chciał napisać "automatyczna zmiana nazw", to bym tak napisał.
    Zresztą, automatyczna zmiana nazwy przez coś, co rozumie semantykę języka to i
    tak więcej, niż daje zwykły edytor, czy sed.

    > Nie zadziała dla wszystkich języków, których używam (sh? GNU make?
    > LaTeX? cfengine? Template::Toolkit?), więc i tak muszę sobie radzić
    > inaczej. Po co mi w takim razie dwie strategie zmianę identyfikatorów?

    Jak pisałem - nie do wszystkiego jest dobre IDE, ale to nie znaczy, że
    wszystkie IDE są nic niewarte.

    > Czyli uzupełnianie nazw funkcji/metod i zmiennych/pól. Super.
    > Rzeczywiście mi się to przydaje tylko na zajęciach z wyklikiwania
    > webaplikacji pod ASP.NET, a i to tylko do tego, żebym się jak najdalej
    > trzymał od .NET.

    > Bazę danych nie tylko przeglądam, ale też filtruję (i niekoniecznie SQL
    > jest wtedy najwygodniejszy), a potem zapisuję do pliku, który jest
    > używany przez inne programy. Sama klikana tabelka to naprawdę kiepski
    > argument. Lepiej mi się sprawdza klient z wiersza poleceń albo
    > recs-fromdb z modułu App::RecordStream.

    Nie chodziło o przeglądarkę do bazy, tylko o to, że we wszystkich narzędziach
    działają te same skróty klawiszowe, menu są w podobnych miejscach, czy można
    używać wspólnej konfiguracji. I są one, jak nazwa wskazuje, zintegrowane ze sobą.

    > Pff. I to ma być taki killer-ficzer? Coś, co z niezłym przybliżeniem
    > emuluję sobie powtarzaniem rozpoczętego słowa w edytorze (^P/^N w Vimie)?

    No ale przecież nie chodzi o powtarzanie słowa, tylko o to, że IDE prezentuje
    listę poprawnych syntaktycznie i semantycznie propozycji. Dodatkowo np.
    sortowanych po częstości używania.

    I jest to właśnie killer-feature.
    Chcesz zobaczy listę pól w zmiennej x? Wciskasz jakąś kombinację i się
    wyświetla. Wciskasz (w eclipse) alt+t na wywołaniu metody i pokazuje się
    hierarchia typów po kliknięciu w którą otwiera się odpowiedni plik na
    odpowiedniej metodzie. To samo z alt+f3 - dostajesz listę funkcji w typie dla
    zmiennej pod kursorem. ctrl+o - lista metod w aktualnym typie. Kolejne ctrl+o -
    lista metod włącznie z tymi z klas dziedziczonych. Chcesz zobaczyć wszystkie
    klasy dziedziczone i dziedziczące - F4 na typie.
    Chcesz złapać wyjątki z danego fragmentu kodu? Zaznaczasz, wciskasz parę
    klawiszy i dostajesz blok try-catch (co samo w sobie nic nie daje) z catch'ami
    do wszystkich wyjątków, rzucanych przez ten kod (czego nie osiągniesz bez
    przeglądania/pamiętania definicji wszystkich wywoływanych metod).
    A jezscze jest np. wyświetlanie grafów wywołań, wyszukiwanie odwołań do
    typu/metody, małe, automatyczne poprawki (ctrl+1 aka quick fix)...

    Tego jest masa i nie da się zastąpić takiej funkcjonalności "edytorem" który
    nie jest zintegrowany z parserem/kompilatorem. Wymienione wyżej to tylko część
    tego, czego używam regularnie.

    > Super. I mam się przełączać między ośmioma różnymi IDE z różnymi
    > komendami, różnym układem opcji i różnymi kruczkami, do których się
    > muszę przyzwyczajać?

    To nie jest problem IDE, może Tobie potrzebne jest jakieś I-IDE ? :)

    > To masz słabą wyobraźnię. Naprawdę, oprócz debuggera (bez którego i tak
    > nawykłem sobie radzić przy innych okolicznościach i którego interfejs
    > i tak się nie nadaje do większych systemów z dużą liczbą wątków)
    > i uzupełniania nazw metod (którego niezłą emulację Vim zapewnia), co
    > takiego dodaje IDE, żeby był sens używania go w Javie?

    Wypisałem wyżej kilka przykładów - nadal nie ma sensu?

    > A próbowałeś kiedyś ustawiać system budowania tak, żeby u kolegi z innym
    > IDE (czy choćby innym układem katalogów) pracował w taki sam sposób,
    > żeby nie trzeba było utrzymywać konfiguracji dwóch różnych systemów
    > budowania?

    Probówałem, nie polecam. Teraz w projekcie używamy Idei i Eclipse i nie ma
    problemów (maven).

    > No to podaj, ja czekam. Na razie wymieniłeś rzeczy, bez których i tak
    > muszę się obejść w innych okolicach, a nie są tak zajebifakenstyczne,

    Zasadniczo można się obejść bez wszystkiego, tylko to po prostu nie jest
    wygodne. (parę ficzerów wyżej wymieniłem)

    > żebym specjalnie dla nich się przyzwyczajał choćby do tej jednej
    > funkcji. Ja naprawdę piszę w kilku różnych językach, niekiedy w ciągu

    Może Tobie IDE nie odpowiada z tego względu, ale nie sugeruj, że IDE są nic nie
    warte, bo się mylisz.

    Marcin Biegan