  • 31. Data: 2009-08-10 16:00:06
    Temat: Re: Programista C/C++
    Od: Bogusław Faja <zymen_out_@_out_zymen.net>

    Dnia Mon, 10 Aug 2009 17:47:55 +0200, Michal Kleczek napisał(a):

    > W zasadzie sam sobie odpowiedziales ponizej.

    > Dokladnie. Dlaczego niby pracodawca (strona w negocjacjach) ma potencjalnemu
    > pracownikowi (drugiej stronie) ulatwiac zadanie?
    > Jak sie targujesz o (oops - znaczy negocjujesz) cene worka ziemniakow, to
    > chlop tez ci nie poda przeciez ile moze najmniej za taki worek wziac.

    No właśnie, że na targu pytasz go ile kosztuje:

    - Po ile te pyry? (wielkopolska)
    - Po 40.
    - Za 30 wezme.
    - Panie, wiesz ile nawozy kosztują? 30 to za mało. Za 37 i niech bedzie
    moja strata.
    - Dobra, to 32 i biore 4 worki. Pasuje?
    - Pasuje.

    Ogólnie, to istotny jest drugi myślnik. Sprzedawca podał cenę wyjściową. I
    dalej trwały negocjacje. Rozumiem, że jeden pracownik nie zaoferuje swoich
    klonów, ale może się zgodzić na np.

    - przyjęcie telefonu komórkowego,
    - co 2 sobota pracująca,
    - zdobycie określonych certyfikatów w pewnym czasie,
    - itp. itd.

    Ludzie są różni i podejścia są różne:

    Dasz kwotę za małą niż faktycznie umiesz, to powiedzą, że się nie cenisz,
    więc jesteś wadliwy.

    Dasz kwotę za dużą, to powiedzą, że wolą parunastu studentów w to miejsce.

    Gdyby pracodawca zasugerował chociaż punkt wyjścia, to byłoby łatwiej
    rozmawiać.

    pzdr.

  • 32. Data: 2009-08-10 16:12:45
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    Bogusław Faja wrote:

> [...]
    > - Po 40.
    > - Za 30 wezme.
    > - Panie, wiesz ile nawozy kosztują? 30 to za mało. Za 37 i niech bedzie

    A potem gosc sie smieje w kulak, bo normalnie (czyli jak sprzedaje
    handlarzowi) bierze za worek dyche, a tu leszcz wzial 4 za 32 sztuka.

> [...]
    > więc jesteś wadliwy.
    >
    > Dasz kwotę za dużą, to powiedzą, że wolą parunastu studentów w to miejsce.

    Zawsze jest ryzyko. Na tym polegaja negocjacje.
    Z drugiej strony:
    a) przeciez nie podajesz jakichs oczekiwan z kosmosu tylko na podstawie
    twojej znajomosci rynku - prawdopodobienstwo duzego przestrzelenia jest
    male
    b) przy tzw. "rozsadnym" zachowaniu sie stron (patrz wyzej) b. rzedka jest
    sytuacja, ze zrywa sie negocjacje zaraz na poczatku.

    > Gdyby pracodawca zasugerował chociaż punkt wyjścia, to byłoby łatwiej
    > rozmawiać.

    Pracodawca ma dokladnie ten sam dylemat. Zreszta jest zazwyczaj
    (przynajmniej w przypadku IT teraz) w gorszej sytuacji niz pracownik - ma
    projekty/terminy ktorych nie moze zawalic, bo straci klientow, marke, czy
    reputacje. Przeciez nie szuka pracownika, bo lugi, tylko bo musi. Musi
    znalezc pracownika _teraz_ . Co wiecej musi znalezc pracownika, ktory
    bedzie chcial i umial wykonac prace mu zlecona za pieniadze mniejsze niz
    pracodawca dostaje za jego prace.

    --
    Michal

  • 33. Data: 2009-08-10 16:19:36
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 10 Aug 2009 17:41:05 +0200, Bogusław Faja
    <zymen_out_@_out_zymen.net> wrote:

    >Dlaczego są tajne? Na jakiej bazie osoba, której prędzej czy później zada
    >się pytanie o oczekiwane zarobki ma siebie wycenić? Przecież trzeba
    >posiadać jakiś punkt odniesienia.

    jezeli nie wiesz ile jestes wart, to mzoe powinienes zmienic zawod?...

    >Wydaje mi się, że jednym z czynników
    >branych pod uwagę przy szacowaniu własnej pensji może być np. wiadomość o
    >zarobkach pracowników na danym stanowisku w danej firmie.

    To jest myslenie z epoki "czy sie stoi czy sie lezy dwa tysiace sie
    nalezy". Pensja nie jest wyplacana STANOWISKU PRACY, a OSOBIE. Za
    konkretne umiejetnosci

    A.L.

  • 34. Data: 2009-08-10 16:31:51
    Od: Bogusław Faja <zymen_out_@_out_zymen.net>

    Dnia Mon, 10 Aug 2009 11:19:36 -0500, A.L. napisał(a):

    > jezeli nie wiesz ile jestes wart, to mzoe powinienes zmienic zawod?...

    A w jakim zawodzie nie potrzebujesz wiedzieć, ile jesteś wart? Chyba tylko
    w takiej pracy, gdzie jako pensję dostajesz minimum.

    > To jest myslenie z epoki "czy sie stoi czy sie lezy dwa tysiace sie
    > nalezy". Pensja nie jest wyplacana STANOWISKU PRACY, a OSOBIE. Za
    > konkretne umiejetnosci

    Czyli wg. Ciebie dana osoba powinna zarabiać tyle samo niezależnie od
    kontynentu, kraju, regionu? Tyle samo w Polsce, USA, Chinach? A tylko i
    wyłącznie za umiejętności.

    --
    http://moznalepiej.pl - tańsze książki
    http://lepszalokata.pl - optymalizacja lokat

  • 35. Data: 2009-08-10 16:38:42
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 10 Aug 2009 18:31:51 +0200, Bogusław Faja
    <zymen_out_@_out_zymen.net> wrote:

    >A w jakim zawodzie nie potrzebujesz wiedzieć, ile jesteś wart? Chyba tylko
    >w takiej pracy, gdzie jako pensję dostajesz minimum.

    Nawet aby dostawac minimum, musisz byc tego wart.

    Poza tym, w wieksosci wypadkow nie ma ani "maksimum" ani "minimum".

    >Czyli wg. Ciebie dana osoba powinna zarabiać tyle samo niezależnie od
    >kontynentu, kraju, regionu? Tyle samo w Polsce, USA, Chinach? A tylko i
    >wyłącznie za umiejętności.

    Ja pisze odwrotnie dokladnie: kazda osoba zarabie tyle ile uwaza ze
    jes twarta a firma uwaza ze jest godna zaplaty.

    W tej samej firmie, na tym samym stanowisku, dwoch pracownikow moze
    miec diametralnie rozne pensje. A pojscie do szefa z prosba o podwyzke
    "bo Kowalski zarabia wiecej niz ja" mzoe sie skonczyc kopem w odwlok.
    Dla Kowalskiego tez.

    A.L.

    P.S> To wszysko nie dotyczy firm stanowch i federalnych gdzie sa
    "widelki" a pensje pracownikow sa jawne i mozna je znalezc na
    internecie. Albowiem ci sa oplacani z podatkow i podatnik ma prawo to
    wiedziec.

  • 36. Data: 2009-08-10 16:51:12
    Od: Bogusław Faja <zymen_out_@_out_zymen.net>

    Dnia Mon, 10 Aug 2009 11:38:42 -0500, A.L. napisał(a):

    > Nawet aby dostawac minimum, musisz byc tego wart.
    >
    > Poza tym, w wieksosci wypadkow nie ma ani "maksimum" ani "minimum".

    Tutaj akurat wspominałem o polskim "minimum" - ustalonym przez państwo.
    Bodajże około 1,2k aktualnie.

> [...]
    > miec diametralnie rozne pensje. A pojscie do szefa z prosba o podwyzke
    > "bo Kowalski zarabia wiecej niz ja" mzoe sie skonczyc kopem w odwlok.

    Rozumiem, ale założyłem, że mówimy o konkretnej osobie z równie konkretnym
    wynagrodzeniem. Uważam, że twierdzenie iż pensja jest zależna tylko i
    wyłącznie od osoby nie jest do końca prawdziwe: czy osoba z Chin
    przeprowadzająca się do USA w nowym miejscu powinna zarabiać ekwiwalent
    zarobku z Chin? Zakładamy, że przeprowadzka dotyczy tylko miejsca pracy,
    firma - pracodawca - się nie zmienia.

    Ja jestem zdania, że pensja takiego pracownika ulegnie zmianie, a tym
    samym, że istnieją pewne dodatkowe czynniki ustalające jej wysokość.

    Dla uproszczenia załóżmy, że pensja "przenoszona" z Chin w żaden sposób nie
    narusza ewentualnej "minimalnej wymaganej" (jeśli takowa istnieje) pensji z
    USA.

> [...]
    > "widelki" a pensje pracownikow sa jawne i mozna je znalezc na
    > internecie. Albowiem ci sa oplacani z podatkow i podatnik ma prawo to

    Tak, tego jestem świadom. Podpinam to raczej do wyjątków potwierdzających
    regułę.

  • 37. Data: 2009-08-10 17:10:25
    Od: "R.M.M" <r...@o...pl>

    A.L. pisze:
> [...]

    [ciach]

    > Zadana firma nei nawiaze kontaktu z nieprofesjonalnym headunter, bo
    > to by bylo samobojstwo.

    > No wlasnie. W Polsce. Ale moze kiedys dojdzie do normalnosci. W
    > kazdym razie, jezeli pokazalu sie firmy porzedniczace, to idzie w
    > dobrym kierunku. Tyle ze zajmie prawdopodobnie truche czasu aby te
    > firmy staly sie nalezycie profesjonalne.

    Obawiam sie, ze nie tylko w Polsce tak jest. W 2 polowie zeszlego roku
    mialem "przyjemnosc" szukac pracy w Niemczech. Do kryzysu w branzy bylo
    jeszcze daleko, wiec sytuacja na rynku pracy byla dobra - duzo ogloszen,
    w roznych czesciach kraju.

    Problem jedynie w tym, ze (szacunkowo) 3/4 ofert pochodzilo o firm
    posredniczacych. Zeby bylo "smieszniej" gros tych firm ma niezbyt
    przyjemny zwyczaj podpisywac z wyszukanym i wybranym przez swojego
    klienta pracownikiem umowe - nie podpisujesz umowy z firma, w ktorej
    siedzibie najczesciej wykonujesz swoja prace. Ba, to jest na tyle chore
    (lub jak kto woli: integracja jest tak dalece posunieta), ze czesto
    nawet Twoi wspolpracownicy nie wiedza, ze de facto nie jestes
    zatrudniony w ich firmie... Jako marchewka sluzy mozliwosc przejecia Cie
    przez firme-klienta (przy czym jest to na wodzie pisane) po jakims czasie.

    Co gorsza w takim systemie pracy firma posredniczaca (Twoj faktyczny
    pracodawca) przycina Ci z pensji, ktora normalnie na podobnym stanowisku
    moglbys dostawac bedac zatrudniony bezposrednio, ok. 15-20%.

    Jak skonczysz projekt, a firma-klient nie zdecyduje sie Ciebie
    zatrudnic, posrednik szuka Ci zajecia gdzie indziej (uwzgledniajac Twoje
    preferencje jesli chodzi o lokalizacje, ale w skrajnym przypadku moze to
    byc i na 2 koncu kraju...). Plus taki, ze poki nie znajdzie tez
    dostajesz swoja pensje...

    Sytuacja bywa na tyle groteskowa, ze ciezko przebic sie przez ten
    ogloszeniowy spam posrednikow i trafic na ogloszenie jakiejs konkretnej
    firmy.

    Natomiast od czasu jak juz kryzys zawital, dosc powszechna praktyka
    jest, ze firmy daja ogloszenia, po czym pod pretekstem znalezienia
    lepiej pasujacych kandydatow odsylaja odmowe... po czym za 2-3 tygodnie
    identyczne ogloszenie pojawia sie w sieci ponownie... Tyle w kwestii
    dbania o image firmy i... szacunku do potencjalnego pracownika na niby
    bardziej cywilizowanym(?) rynku pracy.

    --
    R.M.M

  • 38. Data: 2009-08-10 17:11:42
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 10 Aug 2009 18:51:12 +0200, Bogusław Faja
> [...]

    >przeprowadzająca się do USA w nowym miejscu powinna zarabiać ekwiwalent
    >zarobku z Chin? Zakładamy, że przeprowadzka dotyczy tylko miejsca pracy,

    Osoba przeprowadzajaca sie z Chin otrzyma wynagordzenie takie jaki jej
    sie nalezy w USA, bo za pensje chinska w USA by sie nie utrzymala.
    Aczkolwiek nie ma zadnej gwarancji ze firma chinska nie bedzie
    koszarowala pracownikow w jakichs slumsach i zywila imch miska ryzu
    dziennie.

    >Ja jestem zdania, że pensja takiego pracownika ulegnie zmianie, a tym
    >samym, że istnieją pewne dodatkowe czynniki ustalające jej wysokość.

    Owszem. Wartosc pracownika dla firmy w ulokowanej w Chinach ustala
    pracodawca chinski, a czym sie on kieruje to ja nie wiem.

    >Dla uproszczenia załóżmy, że pensja "przenoszona" z Chin w żaden sposób nie
    >narusza ewentualnej "minimalnej wymaganej" (jeśli takowa istnieje) pensji z
    >USA.

    Minimalna placa w USA jest okolo 7 dolarow za godzine. Zeby sie
    utrzymac (wynajac mieszkanie, kupic samochod itede) pojedyncza osoba
    musi zarabiac do najmniej okolo 15 dolcow za godzine)

    A.L.

  • 39. Data: 2009-08-10 17:19:26
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 10 Aug 2009 19:10:25 +0200, "R.M.M" <r...@o...pl> wrote:

> [...]
    >preferencje jesli chodzi o lokalizacje, ale w skrajnym przypadku moze to
    >byc i na 2 koncu kraju...). Plus taki, ze poki nie znajdzie tez

    Owszem, w USA tez takie firmy sa. I to nawet duzo. A nawet bardzo
    duzo. Ale nikt nikomu nie kaze z nich korzystac.

    Ja mialem na mysli firmy stricte "headhunters" ktore szukaja
    kandydatow do zatrudnienia, ale same ich nei zatrudniaja

    A.L.

  • 40. Data: 2009-08-10 17:35:35
    Od: "R.M.M" <r...@o...pl>

    A.L. pisze:

    > Owszem, w USA tez takie firmy sa. I to nawet duzo. A nawet bardzo
    > duzo. Ale nikt nikomu nie kaze z nich korzystac.

    Prawda. Chociaz sprawiaja, ze ciezko wylapac wartosciowe oferty.
    No chyba, ze komus taki system pracy odpowiada...

    > Ja mialem na mysli firmy stricte "headhunters" ktore szukaja
    > kandydatow do zatrudnienia, ale same ich nei zatrudniaja

    Zastanawiam sie tylko od jakiego szczebla kariery sensowne oferty
    przychodza do Ciebie, a nie Ty szukasz sobie takich ofert:D

    Mialem okazje rozmawiac z kilkunastoma headhunterami (czesto byli to
    ludzie spoza Niemiec, np. z Wielkiej Brytanii), ale co do ich
    profesjonalizmu pozwole sobie miec niezbyt pozytywne zdanie (chociaz
    paru mialo nawet pojecie o czym mowie).

    Najlepiej (niestety, bo niby z posrednikami powinno byc latwiej)
    sprawdzaja sie stare, sprawdzone metody: szukanie ofert bezposrednich i
    stara, dobra poczta pantoflowa...

    --
    R.M.M