    From: Michal Kleczek <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Programista C/C++
    Date: Mon, 10 Aug 2009 18:12:45 +0200

    Bogusław Faja wrote:

    > No właśnie, że na targu pytasz go ile kosztuje:
    >
    > - Po ile te pyry? (wielkopolska)
    > - Po 40.
    > - Za 30 wezme.
    > - Panie, wiesz ile nawozy kosztują? 30 to za mało. Za 37 i niech bedzie
    > moja strata.
    > - Dobra, to 32 i biore 4 worki. Pasuje?
    > - Pasuje.

    A potem gosc sie smieje w kulak, bo normalnie (czyli jak sprzedaje
    handlarzowi) bierze za worek dyche, a tu leszcz wzial 4 za 32 sztuka.

    > Ogólnie, to istotny jest drugi myślnik. Sprzedawca podał cenę wyjściową. I
    > dalej trwały negocjacje. Rozumiem, że jeden pracownik nie zaoferuje swoich
    > klonów, ale może się zgodzić na np.
    >
    > - przyjęcie telefonu komórkowego,
    > - co 2 sobota pracująca,
    > - zdobycie określonych certyfikatów w pewnym czasie,
    > - itp. itd.
    >
    > Ludzie są różni i podejścia są różne:
    >
    > Dasz kwotę za małą niż faktycznie umiesz, to powiedzą, że się nie cenisz,
    > więc jesteś wadliwy.
    >
    > Dasz kwotę za dużą, to powiedzą, że wolą parunastu studentów w to miejsce.

    Zawsze jest ryzyko. Na tym polegaja negocjacje.
    Z drugiej strony:
    a) przeciez nie podajesz jakichs oczekiwan z kosmosu tylko na podstawie
    twojej znajomosci rynku - prawdopodobienstwo duzego przestrzelenia jest
    male
    b) przy tzw. "rozsadnym" zachowaniu sie stron (patrz wyzej) b. rzedka jest
    sytuacja, ze zrywa sie negocjacje zaraz na poczatku.

    > Gdyby pracodawca zasugerował chociaż punkt wyjścia, to byłoby łatwiej
    > rozmawiać.

    Pracodawca ma dokladnie ten sam dylemat. Zreszta jest zazwyczaj
    (przynajmniej w przypadku IT teraz) w gorszej sytuacji niz pracownik - ma
    projekty/terminy ktorych nie moze zawalic, bo straci klientow, marke, czy
    reputacje. Przeciez nie szuka pracownika, bo lugi, tylko bo musi. Musi
    znalezc pracownika _teraz_ . Co wiecej musi znalezc pracownika, ktory
    bedzie chcial i umial wykonac prace mu zlecona za pieniadze mniejsze niz
    pracodawca dostaje za jego prace.

    --
    Michal