  • 31. Data: 2012-07-09 23:51:28
    Temat: Re: Profil aluminiowy - szukam
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A co to jest konkretnie wg Ciebie: "łoże pod szynę we frezarce"?
    > Tak zwykłymi słowami.

    Korpus frezarki ma wyfrezowane (nie szlifowane) powierzchnie służące do
    przykręcenia i zakotwiczenia szyn, po których poruszają się wózki (takie
    łożysko liniowe z tego wychodzi).

    Może wyglądać to tak (zachlapane i brudne, ale widać o co chodzi):
    www.1024.pl/2006.JPG

    Istnieje procedura, czy też metoda mocowania takich szyn. Nie wystarcza
    samo przykręcenie - trzeba jeszcze zabezpieczyć przed możliwością
    przesunięcia się w "bok" (patrząc na zdjęcie jakie posłałem) całej
    szyny. Są więc klinowane (mają do tego przystosowany jeden bok, na
    zdjęciu dociskają takie małe czarne śruby z boku szyny), a to z kolei
    powoduje, że przygotowane powierzchnie muszą być pierońsko dokładnie
    wykonane. Nie chodzi o samą powierzchnię, bardziej chodzi o geometrię,
    rozstawy.
    Im dokładniejsza szyna+wózek, a przede wszystkim im większe zastosowane
    napięcie wstępne, tym większa wymagana dokładność. Przy standardowych
    produktach z katalogu, spokojnie wchodzimy w um dokładności w zakresie
    równoległości powierzchni bazujących.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 32. Data: 2012-07-09 23:54:20
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Przegladam Allegro i oferty firm oferujace poleasingowy sprzet, ale albo
    > sa to maszyny wielkosci domu i wadze dywizji czolgow, ale mooocno
    > zuzyte, albo rachityczna chinszczyzna. Takie cos jakbym chcial robi
    > Proma, ale cena mi nie odpowiada.

    Zapomnij o Promie, to zabawki.

    > Nie robie tego na sprzedaz, tylko dla siebie, jak cos mi nie bedzie
    pasowac, to diaksa w dlon, potem
    > palnik i zabawa trwa.

    Rozumiem, OK.

    > Oj, z tym sie nie zgodze. Przerobilem swoja frezarke na cnc i sporo
    > nerwow i czasu mi na to zeszlo, aby dostosowac ja do krokowcow.
    > Zdecydowanie wole od poczatku wszystko przemyslec i zrobic pod katem cnc.

    No to nieźle. Nie wiem z czym miałeś problemy, przeróbka wydaje się
    prosta, przynajmniej pod względem mechaniki (zakładam że to mała
    frezarka była, bo krokowce niespecjalnie się nadają do dużych maszyn).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 33. Data: 2012-07-10 00:05:02
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Irku, ale nm to nie problem. Zobacz na karte pamieci - 16GB upchniete w
    > 1 cm^2, to jakie wymiary ma 1 bit ?
    > I jakos to zrobili, i kto wie czy nie na srubach :-)

    Ależ jest, wiesz przeca że oni to na 4m^2 wpierwej zrobili, później
    tylko "optyka" ;)
    A pozycjonowanie, no cóż, nie muszą bezwzględnie. Nie znam się, ale
    zapewne mają jakieś markery na strukturach, coby trafić.

    > Bo z paroma um to mechanika w ogole nie ma problemu - zobacz jak
    > mikrometr zrobiony :-)
    > Albo taki wzor dokladnosci dla mechanika - czujnik zegarowy :-)

    Ale mikrometr możesz przeciągnąć o kilka um bez żadnego problemu, a jak
    nim strzelisz (mam na myśli z rozpędu dokręcisz, a nie o stół) to i
    0.1mm dasz radę :) A zobacz jaki jest masywny przy swoich małych w końcu
    wymiarach (załóżmy zakres 0-25).

    > A tak swoja droga - interferometr astronomiczny, taki
    > http://www2.lowell.edu/npoi/what_is_it/tour/tour.php

    Jeżuu... nie doczekałem...

    Mam gdzieś film z pomiarów na poziomie nm właśnie interferencją.
    Ślicznie działało, ale wynik jednak trochę latał. Poprosiłem o FFT i
    dowiedziałem się, że problemem może być np: wentylacja na hali...
    pojawiał się prążek chyba na 300Hz (wentylator?).
    Nie pamiętam dokładnie, ale jakaś uczelnia na Automatikonie prezentowała
    na swoim stoisku. Dawno - z 4-5 lat temu chyba. Mam szukać?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 34. Data: 2012-07-10 10:17:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Irek N. wrote:

    > Korpus frezarki ma wyfrezowane (nie szlifowane) powierzchnie służące
    > do przykręcenia i zakotwiczenia szyn, po których poruszają się wózki
    > (takie łożysko liniowe z tego wychodzi).

    Tak myślałem, że nie o powierzchniach prowadzących mowa.

> [...]
    > standardowych produktach z katalogu, spokojnie wchodzimy w um
    > dokładności w zakresie równoległości powierzchni bazujących.

    Magia liczb.
    Producenci się prześcigają w podawaniu dokładnosci
    POZYCJONOWANIA do ułamków mikronów
    co z dokładnością obróbki niewiele ma wspólnego.
    Tak więc jeśli powierzchnie bazujące są wykonywane na frezarce,
    to na pewno nie z mikronowymi dokładnościami.

  • 35. Data: 2012-07-10 11:53:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    >Użytkownik "Irek N
    >szyny. Są więc klinowane (mają do tego przystosowany jeden bok, na zdjęciu
    >dociskają takie małe czarne śruby z boku szyny),

    Katalogi czasem nie pokazują, że te klinowanie tylko na jednej szynie?

    Robert

  • 36. Data: 2012-07-10 12:42:49
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Zapomnij o Promie, to zabawki.

    Jakbym mial do dyspozycji hale fabryczna, to tez bym myslal tymi
    kategoriami;-). Mieszkam w domu (i tak szczescie, ze juz nie w bloku) i
    zamiast pralni (ku wielkiej radosci Zony;-)) mam warsztat. Tu zmiesci
    sie tylko cos podobnego do Promy, no moze niewiele masywniejszego.
    Natomiast co do jakosci Promy, to u mojego zleceniodawcy sprawuje sie
    bardzo dobrze, ja mam identyczna maszyne, tylko w niemieckim wykonaniu i
    jest do d*. Wiele pracy poswiecilem na regulacje, polerowanie klinow, a
    i tak albo luzy, albo silnik nie ruszy, a i recznie trudno.

    > No to nieźle. Nie wiem z czym miałeś problemy, przeróbka wydaje się
    > prosta, przynajmniej pod względem mechaniki (zakładam że to mała
    > frezarka była, bo krokowce niespecjalnie się nadają do dużych maszyn).

    Chcialem zachowac mozliwosc pracy recznej i sie udalo.
    To jest zabawka podobna do tej:
    http://www.promapl.pl/?module=produkt&id=32
    A krokowce, bo latwo i tanio mozna sterowac.

    W zasadzie, to najtrudniej kupic gotowe profile/plaskowniki ze stali
    narzedziowej na prowadnice, cala reszte mozna albo kupic (sruby
    pociagowe, uchwyty tokarskie itd), albo zrobic (naped, mocowanie nozy itd).

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 37. Data: 2012-07-10 15:25:11
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Katalogi czasem nie pokazują, że te klinowanie tylko na jednej szynie?

    Zalecane, ze względu na łatwość wykonania, ale nie optymalne ze względów
    wytrzymałościowych. To samo dotyczy wózków zresztą.
    Jak w robotach montujemy szyny/wózki, to jedna strona idzie na mocno, a
    drugą zostawiamy zupełnie pływającą. Dopiero jak całość zmontowana i
    przesuwa się jak należy, to skręcamy na "fest" obie strony. Tylko że tam
    nie ma tak udarnej pracy jak we frezarkach.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. widziałem szyny pogięte w tokarce - po kolizji, pomimo zaklinowania
    straciły geometrię, straszne siły musiały wystąpić.

  • 38. Data: 2012-07-10 15:32:25
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Magia liczb.
    > Producenci się prześcigają w podawaniu dokładnosci
    > POZYCJONOWANIA do ułamków mikronów
    > co z dokładnością obróbki niewiele ma wspólnego.

    Oj tak, zdecydowanie.

    > Tak więc jeśli powierzchnie bazujące są wykonywane na frezarce,
    > to na pewno nie z mikronowymi dokładnościami.

    Wiesz, aż tak źle nie jest. Miałem geometrię robioną na swojej - dla
    sprawdzenia. Nie byłem w stanie znaleźć żadnej odchyłki w płaszczyźnie
    XY na długości 300mm*. Mocno mnie to zdziwiło, gdyż sam trójkąt wzorcowy
    powinien coś pokazać - chyba że się ładnie skompensowało z maszyną ;)
    Bardzo dużo zależy też od posadowienia maszyny. Po wypoziomowaniu na
    długości stołu (ponad 1m) mam 15um różnicy - tj. miałem jak ze 3 lata
    temu sprawdzałem, teraz nie mam pojęcia, może lepiej nie wiedzieć? ;)

    To zresztą i tak rząd wielkości dokładniej niż wychodzi z frezowania
    "katalogowymi danymi".

    Miłego.
    Irek.N.
    * takiej długości był kamień, czujnikiem z działką 1um.

  • 39. Data: 2012-07-10 20:37:58
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "lukasz" <q...@q...pl> napisał w wiadomości
    > Witam.
    > Szukam profilu aluminiowego o przekroju tak jak na poniższych zdjęciach:
    > http://zapodaj.net/a4af00875188f.jpg.html
    > http://zapodaj.net/f77312c1219fd.jpg.html

    A pytałeś u żródła http://www.grupakety.com/pl/? Może coś można dobrać.
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 40. Data: 2012-07-11 10:47:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości

    >Ależ jest, wiesz przeca że oni to na 4m^2 wpierwej zrobili, później
    >tylko "optyka" ;)

    Nie jestem pewien - to sa juz takie wymiary ze optyka wysiada.

    Naswietlili maski elektronami ?

    >A pozycjonowanie, no cóż, nie muszą bezwzględnie. Nie znam się, ale
    >zapewne mają jakieś markery na strukturach, coby trafić.

    Kiedy trafic musza jeszcze dokladniej. Tez chyba poza mozliwosciami
    optyki.
    Nie wiem jak to robia.

    >Mam gdzieś film z pomiarów na poziomie nm właśnie interferencją. Nie
    >pamiętam dokładnie, ale jakaś uczelnia na Automatikonie prezentowała
    >na swoim stoisku. Dawno - z 4-5 lat temu chyba. Mam szukać?

    Nie, nie trzeba, jesli to wroclawskie to chyba nawet widzialem w
    trakcie powstania pierwszych wersji.

    Czyli ... enkoder daje sie zrobic :-)

    J.