  • 1. Data: 2012-06-24 13:52:44
    Temat: szafki, szuflady i inne takie stolarskie
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Z jednej strony problem raczej "po zawodówce" a nie inżynieryjny, ale że
    nie widzę żadnej grupy "stolarskiej" ani nawet "majsterkowiczowej" to
    pozwolę sobie tutaj spytać.

    Pytanie do osób "robiących meble" wszelkiej maści. Mam problem z
    prowadnicami do szuflad "pełny wysuw" typu
    http://www.akcesoria.meble.pl/gfx/pasaz/sklep_oferta
    /43918/prowadnica_kulkowa_tecno_dl_250mm_45kg_wysuw_
    100__9726978375.jpg

    Robię powiedzmy szafę, MDF, wszystkie elementy cięte na maszynie
    cnc/sterowanej, rozmiary idealne zgodne z projektem...
    Są sobie pionowe ścianki, skręcone poziomymi półkami. Pomiędzy pionowe
    ścianki chcę zamontować szuflady, robię je na (wymiar otworu, czyli
    między ściankami) minus dwa razy grubość prowadnicy wyżej wymienionej.
    coś takiego: http://www.panele.net/szafyfoto/szuflada_pelen_wysuw
    .jpg

    Wszystko by było ok, gdyby nie to, że jednak te prowadnice chyba miewają
    (nawet od dobrych producentów, zależnie od serii/sztuki/sklepu - mam z
    10 kompletów a każdy różni się grubością!) rozrzut grubości - i jedna
    szuflada chodzi prawie pięknie, druga "klinuje się", a trzecia chodzi
    ciężko.. zmontowane 3 szafy, wszystkie z elementów idealnych, a część
    szuflad pracują ok (gdy są już prawie w środku, to wyraźnie wchodzą
    ciężko).
    Same prowadnice - po odkręceniu szuflad - oczywiście są sprawne i chodzą
    leciutko. Zapewne osiągam pewną niedoskonałość w montażu samych szuflad
    (choćby zależnie od siły skręcenia boków ze sobą, szuflada wyjdzie o te
    0.1mm różna, ale bez przesady).

    Jak to rozwiązać? Robić szufladę luźno, węższą? To wtedy znów "wąskie"
    prowadnice będę "wyrywał" z ich torów, bo będą zbyt rozciągane. Nie
    dokręcać ich do szuflad na maksa? W kiepskim przypadku 2-3mm luzu to też
    bez sensu, to będzie latać paskudnie...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2012-06-24 15:30:58
    Temat: Re: szafki, szuflady i inne takie stolarskie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK"
    > nie widzę żadnej grupy "stolarskiej"

    No to zapraszam tu
    http://www.e-manta.eu/forum/index.php

    Te typ prowadnic do najlepszych nie należy. Jak już się uparłeś na nie, to
    powinna być ona w rowku. Mocowana tylko od wewnątrz jednym wkrętem z przodu.
    I tam sobie go odpowiednio dokręcisz i skasujesz luz.
    http://www.mago-lodz.pl/photos/akcesoria/tech/tech_P
    K_17.jpg

    No i dlaczego MDF?

    Robert

  • 3. Data: 2012-06-24 15:40:43
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-06-24 15:30, Robert Wańkowski pisze:
    > Użytkownik "BartekK"
    > No to zapraszam tu
    > http://www.e-manta.eu/forum/index.php
    No ale to jest forum, chodziło mi o grupę na news:// - ale ok :)

> [...]
    > to powinna być ona w rowku. Mocowana tylko od wewnątrz jednym wkrętem z
    > przodu. I tam sobie go odpowiednio dokręcisz i skasujesz luz.
    Ok rozumiem, da się zrobić, a w takim razie jakie prowadnice jako lepsze
    polecasz? Warunek - pełen wysuw, spora nośność (jakieś 50kg na półkę
    albo i lepiej czasem)

    > No i dlaczego MDF?
    Bo jest tani i mogę go zamówić od razu pocięty wg zamówionych rozmiarów?
    To akurat są meble magazynowo-warsztatowo-techniczne, ani piękne ani
    wyszukane. Wiem że ładnej wygląda i przyjemniej się obrabia prawdziwe
    drewno, zwłaszcza jakieś bardziej "szlachetne", no ale to tylko szafa na
    narzędzia, dokumentacje itp... A całkowicie industrial-metal-regały to
    jednak zbyt spartańskie.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2012-06-24 16:00:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK"
    > Ok rozumiem, da się zrobić, a w takim razie jakie prowadnice jako lepsze
    > polecasz?

    Zwukłe rolkowe Bluma. Jako warsztatowe to idealne.
    http://www.akcesoria.meble.pl/p28103,prowadnica-rolk
    owa-430e-50cm-30kg-100wysuw-kremowo-biala-blum.html
    Są też o nośności 50 kg.
    Nie kupuj podróbek, bo z blaszki od konserw zrobione. Tylko firmowe Blum,
    Hettich, Hafele.
    A jak chcesz z bajerami, cichy domyk, niewidoczne, to Tandem, lub TandemBox.
    Te drugie mają metalowe boki a te pierwsze trzeba sobie samemu skrzynkę
    zrobić.

    > Bo jest tani
    Płyta wiórowa melaminowana tańsza. I bardziej odporna na wilgoć. Ale jak
    warsztatowe pomieszczenie jest ogrzewane i woda po oknach zimą nie spływa to
    ok. :-)

    Robert

  • 5. Data: 2012-06-24 17:16:38
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    BartekK <s...@d...org> napisał(a):

> [...]
    > leciutko. Zapewne osiągam pewną niedoskonałość w montażu samych szuflad
    > (choćby zależnie od siły skręcenia boków ze sobą, szuflada wyjdzie o te
    Wychodzi na to że z tych elementów idealnych prowadnice są idealne. Albo
    krzywo wycięte elementy szafy albo krzywo zmontowane albo krzywa podłoga i coś
    pręży i krzywi szafę. Obstawiam że krzywo poskręcałeś.

  • 6. Data: 2012-06-24 19:30:36
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-06-24 16:00, Robert Wańkowski pisze:

    > Nie kupuj podróbek, bo z blaszki od konserw zrobione. Tylko firmowe
    > Blum, Hettich, Hafele.

    Dokładnie, z naciskiem na Bluma.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2012-06-24 21:22:39
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    >
    > Są też o nośności 50 kg.
    > Nie kupuj podróbek, bo z blaszki od konserw zrobione. Tylko firmowe
    Ok, nie wiedziałem że z tych "blaszaków są też pełno-wysuwowe, raczej są
    one kojarzone z takimi tandetnymi (po 1-2zl za parę) prowadnica+rolka, w
    najtańszych meblach marketowych spotykane. Ale jak zrobił to hettich to
    powiedzmy że ufam że będzie solidniejsze :) A ta blacha pośrednicząca,
    dająca pełny wysuw - daje mi faktycznie dobry zapas tolerancji
    szerokości. No i zakładam też że jak w dokumentacji bloom/hettich pisze
    ze ma byc 12mm na prowadnice, i dam tyle, to będzie działało ;)

    > A jak chcesz z bajerami, cichy domyk, niewidoczne, to Tandem, lub
    > TandemBox. Te drugie mają metalowe boki a te pierwsze trzeba sobie
    > samemu skrzynkę zrobić.
    Wolę skrzynkę samemu zrobic, przykręcona na X konfirmat bok z dołem 15
    czy 18mm jest jednak chyba sztywniejsze, niż blaszanka plus dykta ;)
    Często też szuflada składa się z dziwnych przegródek i konstrukcji, bo
    jest na jakieś narzędzie pomyślana, to płyta jest

    > Płyta wiórowa melaminowana tańsza. I bardziej odporna na wilgoć. Ale jak
    > warsztatowe pomieszczenie jest ogrzewane i woda po oknach zimą nie
    > spływa to ok. :-)
    Przyznam się, że chyba nie wiem jaka jest między nimi różnica optyczna,
    może to co mam to płyta wiórowa melaminowana? A może nie- zwłaszcza że
    widzę że w handlu jest też "mdf melaminowany"... moje wygląda podobnie
    do
    http://www.dlh-poland.com/Biblioteka/Opisy+materialo
    w+plytowych/~/media/images/Website%20specific%20imag
    es/Poland/Produkty/Materialy%20plytowe/Plyty%20wioro
    we/Plyty%20wiorowe%20surowe%20i%20melaminowane/i001.
    ashx
    czyli z obu stron "tekstura" laminowana udająca coś, a w przekroju -
    wióry itp (dużo mniejsze niż w np OSB), sprasowane do postaci płyty.
    Robi to kronopol.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2012-06-24 21:53:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK"

    > ze ma byc 12mm na prowadnice, i dam tyle, to będzie działało ;)

    Dokładnie to katalog mówi 12,5 mm. Tolerancja jest, rolki trzymają tylko z
    jednej strony, druga strona ma swobodę na boki. Ważne jest aby szuflada
    miała kąty proste. Czyli szuflada mniejsza o 25 mm od światła korpusu.

    > czy 18mm jest jednak chyba sztywniejsze, niż blaszanka plus dykta ;)

    Dno w tych szufladach musi być z płyty o grubości dokładnie 16 mm.

    > Przyznam się, że chyba nie wiem jaka jest między nimi różnica optyczna,

    Ta z linku to nie MDF, czyli tak jak powinno być płyta wiórowa melaminowana.

    Prowadnice szuflad do boków przykręcaj na Eurowkręty. Otwór fi 5 mm.
    Do szuflady to wkręty typu| Spax.

    Robert

  • 9. Data: 2012-06-24 23:48:42
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-06-24 21:53, Robert Wańkowski pisze:
    > Dno w tych szufladach musi być z płyty o grubości dokładnie 16 mm.
    "W tych" znaczy w których? W podanym przez ciebie linku jest przekrój:
    http://www.akcesoria.meble.pl/gfx/pasaz/sklep_oferta
    /28103/134854808.jpg
    w którym widać, że szuflada nie posiada dna 16mm, tylko cienką płytę
    (hdf?) wsuniętą w wyfrezowane szpary.
    Wnioskuje stąd że dno albo nie jest istotne w tym przypadku (tzn jeśli
    byłoby tylko dno, a bez boków, to musi mieć przynajmniej tyle grubości,
    żeby ten wkręt od dołu miał w co złapać się i trzymać prowadnicę
    pionowo), albo też dno musi być "pływające" znaczy nie wiążące całej
    szuflady w stały prostokąt, tylko umożliwiające "wybrzuszanie" bocznych
    ścianek podczas pracy szuflady (do kitu, nie lubię tak ;) a jeszcze
    bardziej nie lubię szuflad z dnem z 4mm hdf który pod obciążeniem się
    wgniata i wypada z wąskich nacięć)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2012-06-25 00:23:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK"
    > "W tych" znaczy w których?

    Zacytuję na co odpowiadałem.

    Użytkownik "BartekK"
    > Wolę skrzynkę samemu zrobic, przykręcona na X konfirmat bok z dołem 15 czy
    > 18mm jest jednak chyba sztywniejsze, niż blaszanka plus dykta ;)

    Odpowiadałem na szuflady typu TandemBox.
    http://www.docstoc.com/docs/26492160/TANDEMBOX-Slide
    s-Full-extension-sides
    Ta z linku co prawda niska, ale są też wysokie.

    Dla Ciebie najlepsze będę te rolkowe. I skrzynka z płyty 18 mm. Dno też z 18
    mm. Będzie pancerna.
    I nie musisz kombinować czym zrobić ten rowek. Bo w hurtowniach gdzie tną
    nie zawsze zrobią. A jak zrobią to niedokładnie.

    Robert