  • 1. Data: 2012-06-29 08:17:00
    Temat: Komputerowe modelowanie procesów a rzeczywiostość.
    Od: s...@g...com

    Witam
    Na militaria.pl jakiś czas temu toczyła się dyskusja na temat komputerowego
    modelowania spadania Prezydenckiego samolotu i przypomniały mi się stare czasy.

    Kiedyś się tym bawiłem, nawet napisłem referat na Studencka Sesje Kol Naukowych.
    Wtedy korzystałem z MES-u (dokładnie mówiąc Abaqus-a) i pamietam do dzisiaj jak
    pewien siwy profesor zadał mi pytanie:
    Jak to ma się do rzeczywistości ?
    Bo u mnie wtedy to tak średnio wyszło.Proces tłoczenia W zakresie odkształceń
    sprężystych było OK ale im dalej w las tym większy rozjazd.
    Wiec powtórze za moim prof. jak dzisiaj ma się MES do rzeczywistości?

  • 2. Data: 2012-06-29 10:08:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 29 June 2012 07:17:00 UTC+1, s...@g...com wrote:
    > jak dzisiaj ma się MES do rzeczywistości?

    Tak jak zawsze było: shit in- shit out. To akurat nie zmienia się i w przewidywalnej
    przyszłości tak zostanie.
    Konrad

  • 3. Data: 2012-06-29 13:44:01
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-06-29 08:17, s...@g...com pisze:

    > Wiec powtórze za moim prof. jak dzisiaj ma się MES do rzeczywistości?

    A jak ma się policzenie wzorkami do rzeczywistości.
    Metody numeryczne mogą bardzo dobrze odpowiadać
    rzeczywistości, ale trzeba umieć i wiedzieć, co się robi.
    To nie czarna skrzynka, która zawsze 'z kopa'.

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2012-06-29 15:13:47
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Thu, 28 Jun 2012 23:17:00 -0700 (PDT),
    s...@g...com <s...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > Wtedy korzystałem z MES-u (dokładnie mówiąc Abaqus-a) i
    > pamietam do dzisiaj jak pewien siwy profesor zadał mi pytanie:

    MES jest tylko *narzędziem* służącym (głównie) do przybliżonego
    rozwiązywania równań opisujących zagadnienie.

    W takim ujęciu są dwa elementy:

    1. Jak _przybliżone_ rozwiązanie ma się do rozwiązania ścisłego.

    2. Na ile równania, które rozwiązujemy (tzw. _model matematyczny_)
    dokładnie opisują rzeczywistość.

    W pierwszej kwestii bywa różnie, bardzo silnie zależy to od
    zagadnienia. W niektórych (np. statyka belek) przybliżenie jest
    tak dobre, że trzeba się mocno naszukać aby zobaczyć różnicę. W
    innych (np. stateczność słupa) widać wyraźnie różnice. Są też
    takie zagadnienia, które są bardzo wrażliwe na tolerancje czy
    inne parametry używane w trakcie rozwiązywania (niezwiązane z
    samym zagadnieniem). Przykładowo, szukając toru lotu pocisku
    (skoro o militariach), stosując zbyt duży krok czasowy
    (całkowania) możesz uzyskać bzdurę, że karabin to na 10km strzela.

    Na ogół, użytkownik MESu jest odizolowany od różnych takich
    problemów numerycznych, jest to środku tak robione aby dawało
    małe błędy. Z jednym bardzo istotnym wyjątkiem. Numeryka stara
    się dobrze rozwiązać model dyskretny a użytkownik chce mieć w
    miarę dokładne rozwiązanie modelu ciągłego (równania
    różniczkowe). Dlatego, ciągle jeszcze, użycie MES wymaga
    umiejętnego podziału na elementy skończone. Inaczej można
    wyprodukować przybliżenie kompletnie odległe od rozwiązania
    ścisłego zestawu równań (różniczkowych) zagadnienia.

    Druga kwestia, czyli na ile równania którymi opisujemy
    zagadnienie odpowiadają rzeczywistości, to jest właściwie cała
    sztuka inżynierii. Gdzie można pominąć tarcie a gdzie go pominąć
    nie wolno. Gdzie można traktować materiał jako liniowy a gdzie
    prowadzi to istotnych błędów.

    Jeśli czegoś nie ma w modelu, to użycie MES tego nie zmieni.
    Jeśli będziesz modelował zadanie lotu pocisku pomijając opór
    powietrza, to bez względu na to czy użyjesz MES czy rozwiążesz na
    kartce wyjdzie ci, że najdalszy zasięg jest przy kącie
    podniesienia 45st. Natomiast w rzeczywistości najcięższe działa
    okrętowe strzelały przy kącie 50-55 st., bo wtedy pocisk leciał
    na większej wysokości co zmiejszało opór powietrza. Dokąd w
    modelu nie ma oporu powietrza i zależności od wysokości to nie ma
    możliwości aby odtworzyć jak Bismarck strzelał do Hood-a.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 5. Data: 2012-06-29 16:54:11
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2012-06-29 08:17, Użytkownik s...@g...com napisał:
    > Wiec powtórze za moim prof. jak dzisiaj ma się MES do rzeczywistości?

    W uzupełnieniu do trafnych uwag już tu podanych odniosę się do tego w
    czym siedzę czyli do konstrukcji ziemnych i współpracujących z gruntem.
    Wszystko pod warunkiem poprawnego rozpoznania warunków gruntowych
    oczywiście.
    Stateczność - wychodzi dobrze, jak coś poleciało to wychodzi że polecieć
    powinno.
    Przemieszczenia - różnie, raz lepiej raz gorzej, zależy od konkretnego
    zagadnienia. Np. zupełnie dobrze wychodzą przemieszczenia poziome
    konstrukcji oporowych, dużo gorzej przemieszczenia pionowe gruntu za nimi.
    Filtracja - wychodzi dobrze (rozkłady ciśnień zgodne z pomiarami
    piezometrycznymi), lokalizacja ew. wycieków (wały przeciwpowodziowe!)
    zgodna z obserwacjami w naturze,

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 6. Data: 2012-06-29 18:18:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Grodecki" napisał w wiadomości
> [...]
    >gruntowych oczywiście.
    >Stateczność - wychodzi dobrze, jak coś poleciało to wychodzi że

    A tak w druga strone - wyszlo ze nie poleci, a polecialo ?
    Bo po fakcie to kazdy madry :-)

> [...]
    >konkretnego zagadnienia. Np. zupełnie dobrze wychodzą przemieszczenia
    >poziome konstrukcji oporowych, dużo gorzej przemieszczenia pionowe

    Bo to chyba ciagle oparte na dosc empirycznych wspolczynnikach,
    niekoniecznie zgodnych z rzeczywistoscia ?

    >Filtracja - wychodzi dobrze (rozkłady ciśnień zgodne z pomiarami
    >piezometrycznymi), lokalizacja ew. wycieków (wały przeciwpowodziowe!)
    >zgodna z obserwacjami w naturze,

    Moglbys tak pogladowo opisac o co chodzi z tymi cisnieniami
    filtracyjnymi ?
    Bo tak po nazwie sadzac i w duzym skrocie - z jednej strony powoli
    wplywa, z drugiej powoli wyplywa ... no faktycznie, moze w srodku
    jakies cisnienie sie zbudowac, raczej statycznym bym go nazwal niz
    filtracyjnym.
    Niby zalezne od oporow przesaczania po obu stronach, bo przeplywy
    trzeba zrownowazyc ... ale tu chyba rozne lokalne anomalie sa
    istotne - wszak to nie laboratorium apteczne, sypnie koparka wiecej
    gliny niz piasku i bedzie calkiem inaczej niz w projekcie ?

    J.

  • 7. Data: 2012-06-29 22:50:34
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
    wiadomości news:jskfij$cv2$1@inews.gazeta.pl...

    > W uzupełnieniu do trafnych uwag już tu podanych odniosę się do tego w czym
    > siedzę czyli do konstrukcji ziemnych i współpracujących z gruntem.

    Michale siedzisz bo pracujesz na jakiejs Politechnice/ITB czy w prywatnej
    firmie?

  • 8. Data: 2012-07-02 09:40:48
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik J.F napisał:

    > A tak w druga strone - wyszlo ze nie poleci, a polecialo ?

    Jak nie było rażących błędów w rozpoznaniu warunków gruntowych oraz w
    samym przeprowadzeniu analizy to nie. Kiedyś znajomy przyleciał do mnie
    i opowiada "mówiłem im że to im poleci jak tak zrobią - i poleciało
    dokładnie tak jak ich ostrzegałem" - chodziło o zabezpieczenie wykopu
    gdzie ktoś "oszczędności" robił.

    > Bo po fakcie to kazdy madry :-)

    > Bo to chyba ciagle oparte na dosc empirycznych wspolczynnikach,
    > niekoniecznie zgodnych z rzeczywistoscia ?

    Nie bardzo rozumiem co tu nazywasz empirycznymi współczynnikami? Po
    prostu zależność odkształcenie - naprężenie dla gruntu jest najczęściej
    mocno nieliniowa. I nie jest to zależność typu sprężystego. Więc
    poprawne opisanie jej matematyką i do tego określenie z przyzwoitą
    dokładnością wartości występujących w takowym opisie parametrów proste
    nie jest. Do tego grunt może być wrażliwy na historię obciążeń... To tak
    w dużym uproszczeniu wszystko...

> [...]
    > cisnienie sie zbudowac, raczej statycznym bym go nazwal niz filtracyjnym.

    Chodzi po prostu o ciśnienie wody w porach gruntu. Niekoniecznie o
    rozkładzie hydrostatycznym (wcale nie musi rosnąć liniowo z głębokością
    pod zwierciadłem wody gruntowej). Jego rozkład jest o tyle ważny że
    generuje przepływ (z czego wychodzą wycieki - istotne w ocenie
    szczelności obiektu piętrzącego wodę) oraz zmienia stan naprężeń
    efektywnych (czyli działających na szkielet gruntowy, co opisuje zasada
    naprężeń efektywnych).

    > Niby zalezne od oporow przesaczania po obu stronach, bo przeplywy trzeba
    > zrownowazyc ...

    W stanie ustalonym tak, w stanie nieustalonym (np. wał przeciwpowodziowy
    w czasie wezbrania) już nie - dopływ do gruntu nie jest wtedy równy
    wypływowi.

    > ale tu chyba rozne lokalne anomalie sa istotne - wszak
    > to nie laboratorium apteczne, sypnie koparka wiecej gliny niz piasku i
    > bedzie calkiem inaczej niz w projekcie ?

    Pisząc na temat wykonawstwa niezgodnego z projektem i jego skutków
    niejedną klawiaturę już zajeżdżono...
    Oczywiście że lokalne anomalie i odchyłki są ważne - tu się kłania
    dokładność rozpoznania warunków gruntowych (np. wyłapanie lokalnych
    wkładek gruntów o odmiennych właściwościach) w przypadku analiz obiektów
    istniejących.

  • 9. Data: 2012-07-02 09:44:12
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik Przemek napisał:
> [...]
    > wiadomości news:jskfij$cv2$1@inews.gazeta.pl...

    > Michale siedzisz bo pracujesz na jakiejs Politechnice/ITB czy w prywatnej

    Politechnika Krakowska, Instytut Geotechniki, Zakład Podstaw Konstrukcji
    Inżynierskich. I dość regularnie współpraca z zaprzyjaźnionymi firmami
    projektowymi (na chlebek czymś poza uczelnią dorobić trzeba, a i z
    ciekawej roboty na obiekcie rzeczywistym często coś do opublikowania
    wyjdzie). Jakoś usiłuję łączyć naukę z rzeczywistością inżynierską...

  • 10. Data: 2012-07-02 14:45:13
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
    wiadomości news:jsrjg3$fe7$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > ciekawej roboty na obiekcie rzeczywistym często coś do opublikowania
    > wyjdzie). Jakoś usiłuję łączyć naukę z rzeczywistością inżynierską...

    A to moze sie spotkamy w jakis weekend na szkoleniu- bo macie pare ktore
    mnie interesuje ale to chyba sie bedzie odbywac na wydziale inzynierii
    srodowiska...

    pozdrawiam
    Przemek