  • 21. Data: 2012-07-08 17:40:57
    Temat: Re: Profil aluminiowy - szukam
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-07-08 15:35, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Tak sie przymierzam do zrobienia tokarko-frezarki, narazie projekt jest
    > w fazie pre-alfa, czyli pomyslu;-) Metale kolorowe i zwykla miekka stal
    > mozna kupic bez problemu, ale zaden z tych materialow na, powiedzmy,
    > metrowa prowadnice sie nie nadaje (?) Pewnie jakas stal narzedziowa by
    > sie przydala. Po tym moglby juz jezdzic wozek np. z mosiadzu. Tylko
    > gdzie taka stal zdobyc? Jak sie zabrac do tematu?

    Poszukać gotowca. Sporo firm sprzedaje po cenie złomu całe obrabiarki.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 22. Data: 2012-07-08 18:27:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Jak sie wykonuje super rowna powierzchnie metalowa?

    Szlifuje się.

    Powiedzmy, ze chce
    > zrobic prowadnice do maszyny, gdzie precyzja jest wazna. Tak np. setne
    > czesci mm. Poprosic w zakladzie gdzie planuja glowice silnikow
    > spalinowych, czy jakis inny pomysl?

    No jeśli uważasz, że jedyny zakład, który ma szlifierkę to ten od głowic,
    to próbuj tam.
    Tyle tylko, że oni tylko szlifują i nic już wiecej.

> [...]
    > narzedziowa by sie przydala. Po tym moglby juz jezdzic wozek np. z
    > mosiadzu. Tylko gdzie taka stal zdobyc? Jak sie zabrac do tematu?

    Zrób dokumentację wykonawczą i znajdź wykonawcę.
    On sobie poradzi z materiałami.

  • 23. Data: 2012-07-09 00:08:17
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Wiesz, zasadniczo to nie jest problem materiału, obróbki powierzchni,
    raczej całości konstrukcji + technologii wykonania.
    Dostałeś informację, że się szlifuje - a ja w życiu nie widziałem
    szlifowanych łoży np: pod szyny we frezarkach. Zawsze frezowane.
    Szlifowane są łoża w układach, gdzie łoże robi za łożysko, a to nie Twój
    przypadek chyba.

    Jeżeli chcesz zrobić tokarko-frezarkę, to powiem szczerze - bardzo małe
    szanse że wyjdzie coś sensownego z tego. Nie obraź się, ale to wbrew
    pozorom bardzo skomplikowany projekt*, a Ty zadajesz pytanie w taki
    sposób, że wiem, że nie ta branża.
    Koledzy dobrze Ci poradzili - postaraj się wykorzystać gotowiec. O wiele
    łatwiej przerobisz jakiegoś manuala na CNC, niż wykonasz CNC od zera.
    W razie czego, służę pomocą.

    Miłego.
    Irek.N.
    * nie chodzi mi o modelowanie, zakresy ruchu czy funkcjonalność, ale o
    przykładowo takie zaprojektowanie konstrukcji, aby nie miała wyraźnego
    rezonansu (możliwie mała dobroć), wysoką sztywność, jeżeli to możliwe
    kompensację termiczną, zachowywała równoległości osi przy momentach
    skręcających i pewnie jeszcze wiele innych cech, o których zresztą nie
    mam pojęcia ;)

  • 24. Data: 2012-07-09 00:12:57
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Nie wiesz? z Internetu i różnych grup dyskusyjnych jakie w nim są. Na forum
    > CNC taką dokładność uzyskują na śrubach budowlanych i prowadnicach do szuflad.

    Bez problemu uzyskuje - programową :)

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. kiedyś technolog do którego miałem ogromny szacun za wiedzę
    udowodnił mi, że nm to nie problem, podzielił sobie skok śruby przez
    20-to bitowy enkoder na serwie i mu właśnie wyszły.

  • 25. Data: 2012-07-09 01:27:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 8 July 2012 23:12:57 UTC+1, Irek N. wrote:

> [...]
    > udowodnił mi, że nm to nie problem, podzielił sobie skok śruby przez
    > 20-to bitowy enkoder na serwie i mu właśnie wyszły.

    Zdziwiłbyś się jakich metod używa się w diagnostyce klinicznej. Uzyskuje się wynik o
    kilka rzędów dokładniejszy niż urządzenie pomiarowe.
    Konrad

  • 26. Data: 2012-07-09 02:49:30
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Koledzy dobrze Ci poradzili - postaraj się wykorzystać gotowiec.

    Przegladam Allegro i oferty firm oferujace poleasingowy sprzet, ale albo
    sa to maszyny wielkosci domu i wadze dywizji czolgow, ale mooocno
    zuzyte, albo rachityczna chinszczyzna. Takie cos jakbym chcial robi
    Proma, ale cena mi nie odpowiada. To nie jest projekt, od ktorego zalezy
    moje zycie, ale pozwolilby mi wdrozyc pare pomyslow, z ktorych bycmoze
    cos wyjdzie. A poza tym lubie mechanike.
    Oczywiscie forum cnc jest mi znane, firma oferuje troche rzeczy typu
    sruby pociagowe, sprzegla, mozna kupic uchwyt tokarski bez problemow,
    slowem, nie jest to zadanie beznadziejne. Nie robie tego na sprzedaz,
    tylko dla siebie, jak cos mi nie bedzie pasowac, to diaksa w dlon, potem
    palnik i zabawa trwa.

    > O wiele
    > łatwiej przerobisz jakiegoś manuala na CNC, niż wykonasz CNC od zera.

    Oj, z tym sie nie zgodze. Przerobilem swoja frezarke na cnc i sporo
    nerwow i czasu mi na to zeszlo, aby dostosowac ja do krokowcow.
    Zdecydowanie wole od poczatku wszystko przemyslec i zrobic pod katem cnc.

    > W razie czego, służę pomocą.

    Bede wdzieczny:-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 27. Data: 2012-07-09 08:00:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Irek N. wrote:

    > ja w życiu nie widziałem
    > szlifowanych łoży np: pod szyny we frezarkach. Zawsze frezowane.

    A co to jest konkretnie wg Ciebie: "łoże pod szynę we frezarce"?
    Tak zwykłymi słowami.

  • 28. Data: 2012-07-09 08:58:52
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-07-09 02:49, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > sa to maszyny wielkosci domu i wadze dywizji czolgow, ale mooocno
    > zuzyte, albo rachityczna chinszczyzna. Takie cos jakbym chcial robi

    Sprzętu idącego pod młotek widziałem w firmie sporo, ale nikt nie bawił
    się w allegra i takie tam, tylko zwyczajnie - ogłoszenie o przetargu *w
    lokalnej gazecie*. I jakoś interes się kręcił. Poza internetem też jest
    życie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 29. Data: 2012-07-09 13:16:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości

> [...]

    >udowodnił mi, że nm to nie problem, podzielił sobie skok śruby przez
    >20-to bitowy enkoder na serwie i mu właśnie wyszły.

    Irku, ale nm to nie problem. Zobacz na karte pamieci - 16GB upchniete
    w 1 cm^2, to jakie wymiary ma 1 bit ?
    I jakos to zrobili, i kto wie czy nie na srubach :-)

    Bo z paroma um to mechanika w ogole nie ma problemu - zobacz jak
    mikrometr zrobiony :-)
    Albo taki wzor dokladnosci dla mechanika - czujnik zegarowy :-)

    A tak swoja droga - interferometr astronomiczny, taki
    http://www2.lowell.edu/npoi/what_is_it/tour/tour.php

    Nie bardzo pojmuje jak to dziala, ale jak dojdziesz do czwartego
    poziomu, to tam sa linie opozniajace zmiennej dlugosci opisane, czyli
    po polsku piszac - zwierciadla na wozkach.
    I oni twierdza ze to z dokladnoscia do nanometrow jezdzi ... co prawda
    zaraz potem podaja ze lustro wibruje z amplituda 500-8k nm, wiec
    mysle ze im 100nm w pozycjonowaniu wozkow wystarczy :-)

    J.

  • 30. Data: 2012-07-09 21:24:45
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Zdziwiłbyś się jakich metod używa się w diagnostyce klinicznej. Uzyskuje się wynik
    o kilka rzędów dokładniejszy niż urządzenie pomiarowe.
    > Konrad

    Ćwierć wieku temu pracowałem w laboratorium biochemicznym szpitala
    przygotowując odczynniki ale jako człowiek ciekawy wszystkiego
    interesowałem się również analizami szczególnie ze wiązało się to z
    kontaktem z całkiem sympatycznymi i młodymi paniami. Miedzy innymi
    zainteresowało mnie jedno badanie w którym wyniki zdradzały dziwną
    powtarzalność; 23,85 / 34,27 / 57,32 / 62,56. Tajemnica była bardzo
    prosta, otrzymany roztwór poddawało się pomiarowi prymitywnym
    kolorymetrem wyposażonym na wyjściu w mały i równie prymitywny analogowy
    nieliniowy wskaźnik wyskalowany od 0 do 10, po czym panie sięgały do
    tabeli i jak wskazówka była bardziej na 6 niż na 5 to wpisywały do karty
    pacjenta wynik np. 57,32 itd. :)

    Warto dodać że to laboratorium należało do najlepszej piątki
    laboratoriów w kraju :) Jak widać na przykładzie uzyskiwało wynik o trzy
    rzędy dokładniejszy niż urządzenie pomiarowe :)