  • 111. Data: 2017-06-11 19:31:14
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Jun 2017 18:12:26 +0200, Marek S napisał(a):

> [...]
    > mówią, że ważna jest moc, inni, że moment obrotowy. Moc wydaje mi się
    > takim trochę syntetycznym parametrem bo to obroty * moment obrotowy. No
    > i z własnych obserwacji zauważyłem, że auto o niższej mocy ale z dużym i
    > płaskim momentem obrotowym (jak dual turbo diesle) znacznie lepiej
    > przyspieszy od podobnego auta, które ma mocno garbatą charakterystykę
    > momentu a wyższą moc przy bardzo wysokich obrotach (np. downsized silnik
    > turbo benzynowy).
    >
    > No to jestem teraz w kropce... Z silnikami elektrycznymi DC jest inaczej?

    O tyle inaczej, ze moment sie bierze z pradu i pola magnetycznego,
    prad ograniczony mozliwosciami chlodzenia, pole stale ... przy
    nowoczesnym sterowaniu ten moment w zasadzie staly.

    Przy niskich obrotach chlodzenie moze byc malo wydajne.

    J.

  • 112. Data: 2017-06-11 23:02:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-11 o 19:31, J.F. pisze:

> [...]
    > nowoczesnym sterowaniu ten moment w zasadzie staly.
    >
    > Przy niskich obrotach chlodzenie moze byc malo wydajne.

    No niby racja, że moment obrotowy bierze się z prądu a ten z kolei
    wzrasta, gdy przyhamujemy silnik obciążeniem mechanicznym. Tylko za
    diabła nie potrafię sobie wytłumaczyć dlaczego tak łatwo jest zatrzymać
    ten sam silnik gdy pracuje na wolnych obrotach? Zachowuje się on tak
    jakby był słabszy o nie 5% czy 10% lecz o 90%.

    Stąd moje podejrzenie, że przy małym wypełnieniu PWM, silnik nie jest w
    stanie otrzymać pełnego dopuszczalnego amperażu (małe wypełnienie = mała
    wartość skuteczna prądu) i dlatego traci na momencie obrotowym (o ile
    dobrze to interpretuję). No ale ponoć tak nie jest - jak przekonują mnie
    koledzy na tyle skutecznie, że sam mam wątpliwości.

    A co do chłodzenia, to akurat w przypadku mojej CNC obroty mają mizerny
    wpływ na jakość chłodzenia. Silnik jest hermetycznie zamknięty. Obejma
    na nim wyposażona jest w radiator. Silnik ma wentylator skierowany na
    ten radiator. PO 15 minutach pracy radiator nawet letni nie jest. Na
    takim silniku obserwacje czynię właśnie (48V DC 200W).

    Jedyne co mogę powiedzieć teraz to, że wiem, że nic nie wiem :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 113. Data: 2017-06-11 23:47:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Jun 2017 23:02:10 +0200, Marek S napisał(a):

> [...]
    > ten sam silnik gdy pracuje na wolnych obrotach? Zachowuje się on tak
    > jakby był słabszy o nie 5% czy 10% lecz o 90%.

    Moze to wrazenie wynikajace z bezwladnosci ?

    Potrzebowalbys jakis hamulec pomiarowy ...

    > Stąd moje podejrzenie, że przy małym wypełnieniu PWM, silnik nie jest w
    > stanie otrzymać pełnego dopuszczalnego amperażu (małe wypełnienie = mała
    > wartość skuteczna prądu) i dlatego traci na momencie obrotowym

    Teoretycznie nie, przy niskim wypelnieniu moze takze duzy prad plynac,
    skoro EMF nie przeszkadza.
    Moze da sie zmierzyc ?

    > A co do chłodzenia, to akurat w przypadku mojej CNC obroty mają mizerny
    > wpływ na jakość chłodzenia. Silnik jest hermetycznie zamknięty.

    ALe w srodku moze jest roznica, czy silnik stoi, czy sie kreci jak
    glupi i powietrze wypelniajace tez.

    J.

  • 114. Data: 2017-06-12 00:07:59
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-11 o 23:47, J.F. pisze:

    > Moze to wrazenie wynikajace z bezwladnosci ?

    Również i taką właśnie interpretację otrzymałem :-) Możliwe, że to
    złudzenie, ale... (dokończenie myśli na spodzie)

    > Potrzebowalbys jakis hamulec pomiarowy ...

    No właśnie... Hamownię będę musiał kupić :-D Przy okazji auto sobie
    stuninguję :-D

    > Teoretycznie nie, przy niskim wypelnieniu moze takze duzy prad plynac,
    > skoro EMF nie przeszkadza.
    > Moze da sie zmierzyc ?

    Zwróć uwagę, że w ten sposób możemy dojść do wniosku, że PWM tylko do
    uruchomienia jest potrzebne a potem wystarczy zewrzeć druty i silnik sam
    będzie się napędzał a może i nawet zasili dzielnicę w energię przy
    okazji :-D

    Musi istnieć granica wypełnienia PWM, przy której następuje utrata
    momentu obrotowego. Pytanie: gdzie ona jest? Czy jeśli zejdę z obrotami
    z 12000 do powiedzmy 2000 to czy jej nie osiągam i to dużo wcześniej?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 115. Data: 2017-06-12 00:30:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Jun 2017 00:07:59 +0200, Marek S napisał(a):

> [...]
    > momentu obrotowego. Pytanie: gdzie ona jest? Czy jeśli zejdę z obrotami
    > z 12000 do powiedzmy 2000 to czy jej nie osiągam i to dużo wcześniej?

    BackEMF.

    Podlaczasz 10V przez 90% okresu i 0V przez 10%, a silnik sie szybko
    kreci i ma 8V, to tak, jakbys do cewki podlaczyl 2V przez 90% i -8V
    przez 10%. Razem 1V%.

    Jak silnik stoi, to wystarczy 10V przez 10% aby uzyskac ten sam 1V%.

    J.

  • 116. Data: 2017-06-12 17:59:52
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-12 o 00:30, J.F. pisze:

> [...]

    > przez 10%. Razem 1V%.
    >
    > Jak silnik stoi, to wystarczy 10V przez 10% aby uzyskac ten sam 1V%.

    Tak, zgadza się. Ja to wszystko rozumiem. Może niezbyt jasno wyraziłem
    się. Przedstawię to obrazowo. Ograniczmy się do ostatniego Twojego zdania.

    Czy starczy 10V i 1% wypełnienia? Jeśli tak, to co z 10V i 0.1%
    wypełnienia? Możemy też pójść dalej i zaserwować 0.000001%. Czy za
    każdym razem silnik uruchomi się? Zapewne nie.

    Uważam też, że jeśli znajdziemy graniczne wypełnienie, przy którym
    silnik będzie startował, to nie wywiercisz nim dziury nawet w drewnie
    sosnowym i prawdopodobnie w styropianie też nie. Nie sądzę aby o niską
    inercję tu chodziło. Raczej o indukcyjność, która pochłonie jak worek
    treningowy krótki impuls PWM, czy jakieś podobne zjawisko.

    Stąd moje podejrzenie o istnieniu granicznego wypełnienia PWM, poniżej
    którego silnik będzie tracił na momencie obrotowym bo nie będzie
    potrafił przy nawet zerowym EMF otrzymać znamionowego prądu. Implikacja
    tego podejrzenia jest taka, że stabilizacja obrotów silnika wypełnieniem
    PWM poniżej tejże granicy może mieć sens.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 117. Data: 2017-06-12 18:00:35
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Marek S <p...@s...com> wrote:
> [...]
    <wyciety tekst o spalinowych>
    > No to jestem teraz w kropce... Z silnikami elektrycznymi DC jest inaczej?

    Silniki DC sa rozne. Silniki z magnesami stalymi i BLDC maja
    prawie staly moment obrotowy. Podobnie silnik szeregowy
    przy malych obrotach. Silnik bocznikowy jest troche inny.
    Moment to w przyblizeniu produkt pola w silniku razy prad
    w winiku razy stala silnika. Pole w silniku zalezy (nieliniowo)
    od pradu wzbudzenia, przy malym pradzie wzbudzenia pole
    i moment spada. PWM zmniejsza prad wzbudzenia -- jak bardzo
    to nie tak latwo oszacowac bo ten prad bedzie pulsowal.
    Przy duzej czestosci PWM indukcyjnosc uzwojenia wzbudzenia
    powinna ladnie wyfiltrowac zmiany i prad bedzie bliski
    sredniemu. W efekcie przy danym srednim pradzie wirnika
    moment bedzie spadal ze zmniejszaniem obrotow. Przy malej
    czestosci PWM prad wzbudzenia (i tez roboczy) bedzie pulsowal
    i sredni moment bedzie proporcjonalny do sredniego pradu.
    W kazdym razie trzeba sie liczyc ze spadkiem momentu
    przy malych obrotach z powodu zbyt niskiego pradu
    wzbudznia. Teoretycznie mozna by dostac staly moment zasilajac
    uzwojenie wzbudzenia stalym napieciem, niezaleznie od
    zasilania wirnika...

    --
    Waldek Hebisch

  • 118. Data: 2017-06-12 19:24:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >silnik będzie startował, to nie wywiercisz nim dziury nawet w drewnie
    >sosnowym i prawdopodobnie w styropianie też nie.

    Ale to nie o to chodzi.
    Bedzie duze obciazenie, to trzeba bedzie duzego pradu i to regulator
    ma zadbac, aby dobrac taki PWM, przy ktorym ten prad poplynie/beda
    zadane obroty.

    I mimo obciazenia i duzego pradu wspolczynnik PWM bedzie niski przy
    niskich obrotach - ale nie 0.1% i pewnie nie 1%.

    A ciekawostka IMO bedzie taka, ze mimo duzego pradu i sporego momentu,
    to sie wiertlo przy wierceniu na niskich obrotach zatnie.
    I to nawet na wiekszym pradzie niz przy wysokich obrotach plynie.

    >Stąd moje podejrzenie o istnieniu granicznego wypełnienia PWM,
    >poniżej którego silnik będzie tracił na momencie obrotowym bo nie
    >będzie potrafił przy nawet zerowym EMF otrzymać znamionowego prądu.

    Pewnie tak bedzie, ale to zadanie regulatora.

    > Implikacja tego podejrzenia jest taka, że stabilizacja obrotów
    > silnika wypełnieniem PWM poniżej tejże granicy może mieć sens.

    Miec, czy nie miec ?

    J.

  • 119. Data: 2017-06-12 20:18:00
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-06-12 18:00, a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > <wyciety tekst o spalinowych>
    >
    > Silniki DC sa rozne. Silniki z magnesami stalymi i BLDC maja
    > prawie staly moment obrotowy....

    ... przy określonym (niezmiennym) prądzie.

  • 120. Data: 2017-06-12 20:25:10
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-06-11 23:47, J.F. wrote:

    > Moze to wrazenie wynikajace z bezwladnosci ?
    >
    > Potrzebowalbys jakis hamulec pomiarowy ...

    Inny silnik. Najlepiej wielofazowy synchroniczny. Pracujący w trybie
    obciążonego generatora. Zwracałby dane: moc i obroty. Z nich wyliczałoby
    się moment. Pewnie można jeszcze prościej.