    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Sun, 11 Jun 2017 23:02:10 +0200

    W dniu 2017-06-11 o 19:31, J.F. pisze:

    > O tyle inaczej, ze moment sie bierze z pradu i pola magnetycznego,
    > prad ograniczony mozliwosciami chlodzenia, pole stale ... przy
    > nowoczesnym sterowaniu ten moment w zasadzie staly.
    >
    > Przy niskich obrotach chlodzenie moze byc malo wydajne.

    No niby racja, że moment obrotowy bierze się z prądu a ten z kolei
    wzrasta, gdy przyhamujemy silnik obciążeniem mechanicznym. Tylko za
    diabła nie potrafię sobie wytłumaczyć dlaczego tak łatwo jest zatrzymać
    ten sam silnik gdy pracuje na wolnych obrotach? Zachowuje się on tak
    jakby był słabszy o nie 5% czy 10% lecz o 90%.

    Stąd moje podejrzenie, że przy małym wypełnieniu PWM, silnik nie jest w
    stanie otrzymać pełnego dopuszczalnego amperażu (małe wypełnienie = mała
    wartość skuteczna prądu) i dlatego traci na momencie obrotowym (o ile
    dobrze to interpretuję). No ale ponoć tak nie jest - jak przekonują mnie
    koledzy na tyle skutecznie, że sam mam wątpliwości.

    A co do chłodzenia, to akurat w przypadku mojej CNC obroty mają mizerny
    wpływ na jakość chłodzenia. Silnik jest hermetycznie zamknięty. Obejma
    na nim wyposażona jest w radiator. Silnik ma wentylator skierowany na
    ten radiator. PO 15 minutach pracy radiator nawet letni nie jest. Na
    takim silniku obserwacje czynię właśnie (48V DC 200W).

    Jedyne co mogę powiedzieć teraz to, że wiem, że nic nie wiem :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek