  • 21. Data: 2009-10-12 08:40:27
    Temat: Re: Prawa autorskie?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał

    >[...]
    >
    > Gdzie popełniłem?

    Przepraszam, moja pomyłka. Błędnie przyjąłem, że cytowane słowa
    'Watkotworczyni wydaje mi sie albo trollem, albo kandydatka do wizyty u
    psychiatry' były Twojego autorstwa. Teraz sprawdziłem dokładnie wątek i
    widzę że autorem tych słów był Jacek_P - i do niego powinna być skierowana
    moja uwaga o niestosowności.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 22. Data: 2009-10-12 11:11:03
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Marek Wyszomirski napisal:
> [...]
    > widzę że autorem tych słów był Jacek_P - i do niego powinna być skierowana

    Mimo twoich zastrzezen podtrzymuje moj osad. Autorka rownolegle rozwinela
    watek na pl.soc.prawo, wiec ewidentnie zaczyna pieniaczyc. Chyba, ze ja
    odmiennie od niej rozumiem pojecie 'znajomi' i 'dac komus zdjecie'.
    Przy takiej 'znajomej', w odpowiedzi wyslalbym paragrafy o rozsylaniu
    niezamowionych materialow droga elektroniczna.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 23. Data: 2009-10-12 11:45:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Oct 2009, XX YY wrote:

    > a jesli kogos obdarowuje jakimkolwiek prezentem , to czy darbiorca
    > musi sie chwalic skad go ma ?

    W kwestii formalnej: źródło (skąd kto dostał zdjęcie) jest
    oderwane od prawa niematerialnego (tu: autorskiego).
    Otrzymanie zdjęcia nie jest tożsame z otrzymaniem prawa do
    ich rozpowszechniania - takie jest prawo i basta.
    Prawo do rozpowszechniania można dostać zupełnie inną drogą
    niż same zdjęcia :>, a że autor ma fanaberię na podpisanie,
    to mu ustawodawca pozwolił (znaczy że autor decyduje czy
    podpisane, czy pseudonimem, czy niepodpisane...)
    Albo musimy się z tym pogodzić, albo odmówić "uznawania" prawa
    autorskiego jako takiego (przyjąć, że otrzymanie "przedmiotu"
    z "treścią" stanowi przekazanie praw).

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2009-10-12 15:10:18
    Od: "greenman" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek_P" <L...@c...edu.pl> napisał

    > A znajomi ja skontruja kontrpozwami o nielegalne wykorzystanie
    > wizerunku w upublicznionych utworach, he, he.

    No nie bardzo, bo akurat to oni je upublicznili...

    > Watkotworczyni wydaje mi sie albo trollem, albo kandydatka
    > do wizyty u psychiatry.

    Moze tez byc zagubiona...
    ---

  • 25. Data: 2009-10-12 15:33:59
    Od: "greenman" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Marek K" <m...@W...kappa.pl>
    greenman wrote:
    > A nastepnym razem, jesli nie bedziesz chciala czegos dawac
    > znajomym - tak, zeby dysponowali tym wg wlasnej woli,
    > to po prostu im nie dawaj.
    > Bo "kto daje i odbiera ten ...."

    Ale ona nie odbiera, gdzie to wyczytałeś ?
    Chce tylko skorzystać ze swoich praw.
    -------------

    Takie akurat przyslowie...
    Aby uniknac zbednych dywagacji, podpowiem,
    ze jesli ja zycze sobie aby na zdjeciu ktore komus
    wysylam byl moj podpis, to najzwyklej go tam wklejam
    a nie bawie sie w zbieranie hakow na obdarowanych.
    To jakis absurd.
    Nie wyobrazam sobie abym do znajomego ktoremu wyslalem
    zdjecia bez podpisu a on opublikowal je w swoim profilu
    na jakims portalu, wysylal prosby o dodanie tam
    informacji o autorze podpierajac sie przy tym paragrafami!
    Takie traktowanie znajomych uwazam za wysoce "niezdrowe".
    ---

  • 26. Data: 2009-10-12 18:46:14
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 12 Okt., 13:45, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    >   Albo musimy się z tym pogodzić, albo odmówić "uznawania" prawa
    > autorskiego jako takiego (przyjąć, że otrzymanie "przedmiotu"

    w dyskusje n.t tego prawa sie nie zamierzam wiklac.
    wiem jedno - prawo ma to do siebie ze kazdy prawnik interpretuje je
    inaczej.
    prokurator dochodzi do jeszcze innej konkluzji , sedzia do jeszcze
    innej.
    Na kazdy przepis mozna znalezc inny.

    pewnie doszlibysmy do absurdu , ze np proszac przypadkowego
    przechodnia , zeby zrobil nam ( np zakochanej parze) zdjecia na tle
    eifla naszym aparatem , zeby miec pamiatke , musielibysmy miec jego
    zgode na publikacje , gdyz jest autorem zdjecia.

    Byc moze jest tak jak piszesz , ale nie sadze zeby to byla cala prawda
    na ten temat. z pewnoscia sprawa ma glebsze aspekty.
    Kolacze mi po glowie termin " zgody milczacej " czy jakos to sie nazwa
    tak podobnie.

    99% zdjec w naszej klasie jest robionych przez osoby trzecie ( chyba
    robiacy sobie zdjecia aparatem na statywie na samowyzwalaczu naleza do
    zdecydownej mniejszosci ) , oznaczloby to ze na kilkanasie milionow
    zdjec jakie w naszej klasie sa publikowane , nalezaloby miec zgode
    osob trzecich na ich publikacje - kilkakanascie milionow zgod.

    nie sadzisz ze cos tutaj nie klapuje ? Prawo takie glupie jednak nie
    jest.

  • 27. Data: 2009-10-12 22:58:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-10-12, XX YY <f...@g...com> wrote:
> [...]
    > eifla naszym aparatem , zeby miec pamiatke , musielibysmy miec jego
    > zgode na publikacje , gdyz jest autorem zdjecia.

    Jest to wniosek w wielu sytuacjach (choć nie w każdej) prawidłowy.

> [...]
    > na ten temat. z pewnoscia sprawa ma glebsze aspekty.
    > Kolacze mi po glowie termin " zgody milczacej " czy jakos to sie nazwa

    Nie ma głębszych. Są pewne specyficzne sytuacje w stylu gdy sam autor
    umieszcza zdjęcie na portalu oferującym "hosting" zdjęć. Wtedy można
    bezpiecznie przyjąć (domniemanie), że udzielił licencji na
    rozpowszechnianie tego zdjęcia. Jak się daje zdjęcie znajomym takiego
    założenia przyjąć nie sposób bo doprowadziłoby to do oczywistych
    absurdów, których zdaje się starasz się unikać :)

> [...]
    > zdjec jakie w naszej klasie sa publikowane , nalezaloby miec zgode
    > osob trzecich na ich publikacje - kilkakanascie milionow zgod.

    Tak właśnie formalnie jest ale znakomita większość ludzi nie ma o tym
    prawie pojęcia lub ma coś lepszego do roboty niż włóczyć się po sądach.

    > nie sadzisz ze cos tutaj nie klapuje ? Prawo takie glupie jednak nie
    > jest.

    Nie jest głupie. Jest niedoskonałym kompromisem. Poza tym jak już
    przyjdzie co do czego i jakiś pieniacz się trafi, to sam może paść
    ofiarą swojego pieniactwa bo w grę wchodzą przeróżne koszty a sąd wcale
    nie musi zasądzić ich zwrotu od strony pozwanej.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2009-10-13 00:35:53
    Od: "Krzychu" <a...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski napisal:
> [...]

    Przy takiej 'znajomej', w odpowiedzi wyslalbym paragrafy o rozsylaniu
    niezamowionych materialow droga elektroniczna.

    A ciekawe jakby jej znajomi umieścili pod zdjęciami informację że ona jest
    autorką? Pewnie założyła by wątek na grupie o tym że znajomi ujawniają jej
    dane osobowe w internecie i to na tak popularnym portalu i co ona ma z tym
    teraz zrobić i jakie są jej prawa ;-)
    pzdr
    Krzychu

  • 29. Data: 2009-10-13 00:57:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-10-12, XX YY <f...@g...com> wrote:
> [...]

    umieszcza zdjęcie na portalu oferującym "hosting" zdjęć. Wtedy można
    bezpiecznie przyjąć (domniemanie), że udzielił licencji na
    rozpowszechnianie tego zdjęcia (na tym konkretnym portalu). Jak się daje

  • 30. Data: 2009-10-13 02:34:46
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    Jacek_P wrote:

    > Tak, jezeli wiaze sie to z formalnym stosowaniem prawa wobec
    > osob, ktore chwile wczesniej okreslila jako 'znajomi, ktorym
    > wyslalam zdjecia'. Wiec albo niech im sprzedaje zdjecia,
    > albo niech ich nie spamuje swoja produkcja.
    >
    > Gdyby mnie jakikolwiek moj znajomy tak potraktowal, to:
    > (a) natychmiast przestaje byc moim znajomym, (b) kasuje
    > jego zdjecia ze wszystkich moich witryn itp, (c) jezeli
    > znajduje sie na tych zdjeciach i wiem, ze byly rozsylane
    > gdzie indziej, zadam natychmiastowego zaprzestania tego
    > rozsylania z rownie licznym cytowaniem paragrafow.

    A nie lepiej od razu rozstrzelać ?

    > BTW: watkotworczyni ten sam temat poruszyla na pl.soc.prawo
    > stad moja ocena jej jako albo trolla, albo pieniaczki.
    > Biorac jednak pod uwage przecietny poziom slownikowej
    > ekspresji obecnej produkcji szkolnej pozostaje trzecia
    > mozliwosc: opisala sytuacje uzywajac nieadekwatnych
    > okreslen. Wiec mozliwe, ze to nie byli zadni znajomi :)

    A nie przyszło ci do głowy, że taka prośba o określenie
    stanu prawnego może mieć inną przyczynę ?

    Zastanów się nad sobą, Twój tok myślenia jest zadziwiający.
    Jakiś taki wąski.

    Marek