    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 1 Dec 2012 17:26:14 -0800 (PST)
    <s...@n...notb-home>
    <a...@n...plus.net>
    <s...@n...notb-home>
    <a...@n...plus.net>
    <s...@n...notb-home>
    <s...@j...net>
    <s...@n...notb-home>
    <s...@j...net>
    <0...@g...com>
    <s...@j...net>
    <7...@g...com>
    <s...@j...net>
    Subject: Re: Potyczki
    From: e...@g...com

    W dniu sobota, 1 grudnia 2012 20:03:49 UTC-5 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:

    > Bo że na kryptologów w przemyśle nie ma zbyt wielkiego popytu, to akurat
    > wiem dość dobrze.

    Mi raczej chodzi o to, ze wiekszosc debili uzywajacych SSLa czy hasha
    do autentykacji nie wie ani co to jest Chain Of Trust, ani nie potrafi
    zlozyc przyslowiowego 2+2. Natomiast teoria kryptografii jest mocno
    zbedna, jezeli ktos sie w tym nie specjalizuje.

    > Tylko wiesz, jeszcze dochodzi weryfikowalność takiego głosowania (ja mam
    > móc policzyć na palcach, że mój głos został prawidłowo policzony). Ale
    > sam widzisz, że temat zaawansowany teoretycznie.

    Jest tez prymitywniejszy aspekt calej sprawy, odwieczny zreszta: jak
    udowodnic, ze dana osoba moze z jednej strony sprawdzic swoj glos,
    a z drugiej nie zmienic zdania po fakcie, gdy przegladarka, telefon
    i inne narzedzia moga zyc wlasnym hackerskim zyciem, lub tez dana osoba
    moze twierdzic, ze ktos zhackowal mi przegladarke, glosowanie niewazne.
    A hackowac mozna masowo, wplywajac na glosowanie.

    Wbrew intuicji, jest tu pare roznic pomiedzy glosowaniem a przelewami
    bankowymi, umowami czy skladaniem PITa, zupelnie poza kryptografia.

    > Ale zdajesz sobie sprawę, że obecnie teoria tego, co ty masz za
    > kryptografię, nie występuje bez teorii tego, co masz za bezpieczeństwo?
    > I że pod hasłem "bezpieczeństwo komputerowe" (czy też "inżynieria
    > bezpieczeństwa") rozumie się trochę inne rzeczy, gdzie bierze się za
    > w miarę dobrą monetę stwierdzenie "ten kryptosystem jest bezpieczny"
    > i z tego buduje już rzeczywiste produkty?

    Jezeli masz namysli wymiane wiadomosci pomiedzy ambasada a szpiegiem,
    to zgoda. Cywile maja system "autoentykacja tu i tu", "jakis symetryczny
    tu", a dowod opiera sie na analizie _wlasciwosci ogolnych_ kryptografii
    tylko w ramach analizy calosci systemu. Od zawsze same szyfry sa wymienialne
    i konfigurowalne, wazne sa tylko ich ogolne wlasciwosci.

    Analiza dlaczego zblizeniowki nie wymaja zazwyczaj PINu bylby przykladem
    bezpieczenstwa, a nie kryptografii. W koncu ktos sie moze przejsc
    z terminalem platniczym wzdluz tramwaju.

    > Owszem. Do drugiej strategii potrzebne są przyzwoite technika, których
    > w Polsce nie ma.

    Ja bylbym za bardziej selektywnym podejsciem uczelni, ale to moze tylko
    moje zdanie.

    --
    Edek