    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 1 Dec 2012 14:58:11 -0800 (PST)
    <s...@n...notb-home>
    <h...@4...net>
    <s...@n...notb-home>
    <a...@n...plus.net>
    <s...@n...notb-home>
    <a...@n...plus.net>
    <s...@n...notb-home>
    <a...@n...plus.net>
    <s...@n...notb-home>
    <s...@j...net>
    <s...@n...notb-home>
    <s...@j...net>
    Subject: Re: Potyczki
    From: e...@g...com

    > [*] Obszary, o których myślę, to: 1. podstawowe podstawy, jak nauka
    > programowania w ogóle; 2. podstawowe narzędzia rzemieślnicze w IT; 3.
    > bardziej zaawansowane zagadnienia praktycznie, jak hurtownie danych,
    > grafika komputerowa czy systemy wbudowane; 4. bardziej zaawansowane
    > zagadnienia teoretyczne, jak kryptografia, sztuczna inteligencja czy
    > control systems.

    O zesz ty... no to faktycznie niezle. Systemy wbudowane sa bardzo
    zaawansowanym okrojeniem pelnego systemu, czasami z elementami real-time.
    To troche tak, jakby kubek nazywac zaawansowanym garnkiem. Piekne
    zderzenie programu studiow z rzeczywistoscia. Jezeli faktycznie jest
    tam cos, nad czym sie dzisiaj pracuje (w sensie "nowym"), to mozesz
    mnie naprostowac.

    Kryptografia ma dwie strony: tworzenie kryptografii na podstawie matematyki
    i algorytmiki - niedostepne dla 99,99% - i zastosowan, ktore mozna
    ogarnac w tydzien teoretycznie, a potem potrzebna jest praktyka
    oparta na zastosowaniach. Co mozna teoretycznie wykladac na kryptografii?
    Serio pytam, nie mam pojecia. Slyszalem co najwyzej o historii
    szyfrowania, w tym lamaniu rot jezeli sie nie wie, ze to rot, w ramach
    cwiczen makowek, ale to akurat gdzie indziej w europie.

    O reszte to az sie boje spytac. Systemy kontroli, glownie przemyslowych,
    ok, ale moze na pierwszym drugim roku, a nie jako zaawansowane; co
    reszty to sztuczna inteligencja moglaby byc zaawansowana, gdybym
    nie znal praktyki klepania sieci neuronowych, svm i podobnych. Mowie
    oczywiscie o programie dla wszystkich, specjalizacje to juz inny
    temat.

    Ogolnie, faktycznie straszliwa bieda. Natomiast nie rozumiem tego
    "dlaczego nie Java". Na studia idzie sie w zyciu raz, trwa to kilka lat,
    Java ma kilka lat. Za pare lat bedziesz musial sie nauczyc czegos
    innego, i po co wtedy komu akurat Java? A za 30 lat?

    Wsrod informatykow sa rozne specjalizacje, programistyczna jest jedna z nich.
    O ile sie faktycznie chce byc programista, trzeba umiec nauczyc sie nowego
    jezyka w tydzien, albo sie klepie durny kodzik wg. sepcyfikacji,
    gdzie inteligencji uzywa sie na lunchu do kulturalnej konwersacji.
    Od reszty co najwyzej sa wymagane podstawowe umiejetnosci programistyczne,
    zeby cos policzyc, zeby cos oskryptowac, itd. Wtedy tez, szansa
    ze do emerytury bedzie przydatna Java (czy dowolny jeden jezyk)
    ma P ~= 0. Dla tych co specjalizuja sie w czyms poza programowaniem owszem,
    moze byc przydatny najbardziej popularny dzisiaj wsrod mlodziezy
    jezyk programowania. Wciaz nie wiem, dlaczego Java - chcemy studiowac
    robienie stron internetowych?

    --
    Edek