  • 191. Data: 2012-01-25 19:51:03
    Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Tue, 24 Jan 2012 09:41:34 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:

    > Zrobiłem test: Parking, dziewiczy, wilgotny śnieg, ~8cm, w obu
    > wypadkach. Hamowanie rozpczynane na linii przy 40kmh. Raz prostoliniowo
    > na granicy poślizgu, raz z obróceniem pojazdu o 90-stopni.

    Też pobadałem sprawę i istotnie ręczny wyraźnie zacieśnia promień skrętu w
    podsterownym poślizgu.

    Wytłumaczenie dla zjawiska mam takie, że na śliskim możliwości hamowania
    tylnymi kołami są stosunkowo duże, samochód więc raz że całkiem nieźle
    zwalnia, a dwa że lekko dociąża się przednie koła poprawiając ich
    przyczpność. Przednie koła skręcają wtedy lepiej.

    W każdym razie skręcając z zablokowanym ręcznym, zakręt był sporo
    ciaśniejszy niż skręcając bez hamulców.

    Porównanie skrętu na ręcznym z zakrętem przy pełnym hamowaniu z ABS wygląda
    tak że w pierwszej fazie skrętu ręczny ma przewagę. Potem (jak już bardziej
    zwolni) ciaśniej zaczyna skręcać samochód z ABS.

    Przy małych prędkościach z ręcznym zakręt był ciaśniejszy, przy większych
    wyniki były podobne.
    Hamując jadąc na wprost bez skręcania, samochód zatrzymał się tylko
    minimalnie szybciej niż skecając z ręcznym.

    Najgłębiej zacieśnić łuk udało mi się zaczynając od maksymalnego hamowania
    z ABS w skręcie, a po lekkim zmniejszeniu prędkości kończąc skręcając z
    ręcznym.

    Zrobiłem komórką fotkę ze śladami po pierwszych 3 próbach na których łądnie
    to widać, ale muszę popracować nad wyciągnięciem jej z komórki, bo coś mi
    się w niej porobiło...

  • 192. Data: 2012-01-25 20:53:34
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Wed, 25 Jan 2012 19:20:50 +0100, Adam Płaszczyca wrote:

    > Tak? To daleczego na torach tak nie jeżdżą?

    Jeżdżą, tylko ten kąt jest wtedy mniejszy.
    Taka specyfika asfaltowej nawierzchni.

  • 193. Data: 2012-01-25 21:35:28
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2012-01-24, Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie> wrote:

    > Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.

    To co robi, kierownicą kręci?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 194. Data: 2012-01-25 22:01:24
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    > To co robi, kierownicą kręci?

    Najnowsze ESP mają podsystem (DSR czy jakoś tak), który umożliwia lekką
    korektę (kontra momentu obrotowego) skrętu kół (elektrycznie - używając
    silnika od wspomagania), ale to nadal jest podsystem, który tylko może
    być użyty jako dodatek do hamowania poszczególnymi kołami za pomocą
    podsystemu ABS. Z tym, że osoba, która twierdzi, że ESP nie hamuje nie
    wie jak to działa.

  • 195. Data: 2012-01-25 22:27:11
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-25 21:35, Krzysiek Kielczewski wrote:

    > To co robi, kierownicą kręci?

    Okna otwiera i kotwicę rzuca...

    Jest pewna "subtelna" różnica, pomiędzy "mocno hamuje", a koryguje tor -
    oczywiście poprzez przyhamowanie na ułamek sekundy przeważnie
    pojedynczego koła.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 196. Data: 2012-01-25 22:34:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Wed, 25 Jan 2012 22:27:11 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:

    > Okna otwiera i kotwicę rzuca...
    >
    > Jest pewna "subtelna" różnica, pomiędzy "mocno hamuje", a koryguje tor -
    > oczywiście poprzez przyhamowanie na ułamek sekundy przeważnie
    > pojedynczego koła.

    Wszystkie ESP jakie widziałem (tak na szybko naliczlem z 6 różnych marek),
    w podsterownym poślizgu hamują bardzo silnie. Na tyle wyraźnie, że uważam
    że powinny się w tym momencie zapalać stopy, bo kierowca z tyłu mógłbym tym
    zostać zaskoczony.

    Co innego poślizg nadsterowny kiedy faktycznie hamulcami lekko koryguje
    tor.

    Tak prawdę mówiąc po dzisiejszych eksperymentach z ręcznym sądzę że mniej
    więcej tak to robi ESP - pełne hamowanie tyłem, do tego conajmniej lekkie
    hamowanie przodem.

  • 197. Data: 2012-01-25 22:44:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Jan 2012 22:34:15 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
> [...]
    > że powinny się w tym momencie zapalać stopy, bo kierowca z tyłu mógłbym tym

    Hamowanie jest dobre, bo kierowca najwyrazniej za szybko jedzie, a za
    chwile moze byc juz za pozno.

> [...]
    > więcej tak to robi ESP - pełne hamowanie tyłem, do tego conajmniej lekkie

    No i hamowanie dociaza przednia os, wiec tym bardziej jest dobre ... ale z
    drugiej strony powinien hamowac tylko jedna strona, a nie cala tylna osia.

    J.

  • 198. Data: 2012-01-25 23:20:50
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Wed, 25 Jan 2012 22:44:02 +0100, J.F. wrote:

    > No i hamowanie dociaza przednia os, wiec tym bardziej jest dobre ... ale z
    > drugiej strony powinien hamowac tylko jedna strona, a nie cala tylna osia.

    W celach stabilizacyjnych niby jedną.
    Ale hamowanie dwoma będzie efektywniejsze, a system kontrolując parametry
    może nie dopuścić do przejścia poślizgu w nadsterowność.

  • 199. Data: 2012-01-25 23:21:48
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Wed, 25 Jan 2012 19:51:03 +0100, Tomasz Pyra wrote:

    > Też pobadałem sprawę i istotnie ręczny wyraźnie zacieśnia promień skrętu w
    > podsterownym poślizgu.

    I fotka:
    http://img804.imageshack.us/img804/350/zdjecie000s.j
    pg

    Na pierwszym planie ślad hamowania na wprost.
    Na drugim zakręt na ręcznym.
    Na trzecim bez ręcznego.

    Dwa pierwsze w zasadzie równo, trzeci wyraźnie szerszy.

  • 200. Data: 2012-01-25 23:39:33
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-25 22:34, Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    > że powinny się w tym momencie zapalać stopy, bo kierowca z tyłu mógłbym tym

    Przetestuje jeszcze raz aby być pewnym, ale do tej pory nie zwróciłem
    uwagi na bardzo silne hamowanie np. w jeździe slalomem po śniegu.

    > Tak prawdę mówiąc po dzisiejszych eksperymentach z ręcznym sądzę że mniej
    > więcej tak to robi ESP - pełne hamowanie tyłem, do tego conajmniej lekkie
    > hamowanie przodem.

    Nie sądzę aby hamowało oba tylne koła - przynajmniej w tym samym stopniu

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik