-
191. Data: 2012-01-25 19:51:03
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
On Tue, 24 Jan 2012 09:41:34 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> Zrobiłem test: Parking, dziewiczy, wilgotny śnieg, ~8cm, w obu
> wypadkach. Hamowanie rozpczynane na linii przy 40kmh. Raz prostoliniowo
> na granicy poślizgu, raz z obróceniem pojazdu o 90-stopni.
Też pobadałem sprawę i istotnie ręczny wyraźnie zacieśnia promień skrętu w
podsterownym poślizgu.
Wytłumaczenie dla zjawiska mam takie, że na śliskim możliwości hamowania
tylnymi kołami są stosunkowo duże, samochód więc raz że całkiem nieźle
zwalnia, a dwa że lekko dociąża się przednie koła poprawiając ich
przyczpność. Przednie koła skręcają wtedy lepiej.
W każdym razie skręcając z zablokowanym ręcznym, zakręt był sporo
ciaśniejszy niż skręcając bez hamulców.
Porównanie skrętu na ręcznym z zakrętem przy pełnym hamowaniu z ABS wygląda
tak że w pierwszej fazie skrętu ręczny ma przewagę. Potem (jak już bardziej
zwolni) ciaśniej zaczyna skręcać samochód z ABS.
Przy małych prędkościach z ręcznym zakręt był ciaśniejszy, przy większych
wyniki były podobne.
Hamując jadąc na wprost bez skręcania, samochód zatrzymał się tylko
minimalnie szybciej niż skecając z ręcznym.
Najgłębiej zacieśnić łuk udało mi się zaczynając od maksymalnego hamowania
z ABS w skręcie, a po lekkim zmniejszeniu prędkości kończąc skręcając z
ręcznym.
Zrobiłem komórką fotkę ze śladami po pierwszych 3 próbach na których łądnie
to widać, ale muszę popracować nad wyciągnięciem jej z komórki, bo coś mi
się w niej porobiło...
-
192. Data: 2012-01-25 20:53:34
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
On Wed, 25 Jan 2012 19:20:50 +0100, Adam Płaszczyca wrote:
> Dnia Mon, 23 Jan 2012 22:07:33 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
>
>> Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
>> całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.
>
> Tak? To daleczego na torach tak nie jeżdżą?
Jeżdżą, tylko ten kąt jest wtedy mniejszy.
Taka specyfika asfaltowej nawierzchni.
-
193. Data: 2012-01-25 21:35:28
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2012-01-24, Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie> wrote:
>> Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
>> nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
>
> Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.
To co robi, kierownicą kręci?
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
194. Data: 2012-01-25 22:01:24
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
W dniu 2012-01-25 21:35, Krzysiek Kielczewski pisze:
> On 2012-01-24, Marcin 'Yans' Bazarnik<g...@...lesie> wrote:
>
>>> Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
>>> nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
>>
>> Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.
>
> To co robi, kierownicą kręci?
Najnowsze ESP mają podsystem (DSR czy jakoś tak), który umożliwia lekką
korektę (kontra momentu obrotowego) skrętu kół (elektrycznie - używając
silnika od wspomagania), ale to nadal jest podsystem, który tylko może
być użyty jako dodatek do hamowania poszczególnymi kołami za pomocą
podsystemu ABS. Z tym, że osoba, która twierdzi, że ESP nie hamuje nie
wie jak to działa.
-
195. Data: 2012-01-25 22:27:11
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-25 21:35, Krzysiek Kielczewski wrote:
> On 2012-01-24, Marcin 'Yans' Bazarnik<g...@...lesie> wrote:
>
>>> Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
>>> nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
>>
>> Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.
>
> To co robi, kierownicą kręci?
Okna otwiera i kotwicę rzuca...
Jest pewna "subtelna" różnica, pomiędzy "mocno hamuje", a koryguje tor -
oczywiście poprzez przyhamowanie na ułamek sekundy przeważnie
pojedynczego koła.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
196. Data: 2012-01-25 22:34:15
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
On Wed, 25 Jan 2012 22:27:11 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
> On 2012-01-25 21:35, Krzysiek Kielczewski wrote:
>> On 2012-01-24, Marcin 'Yans' Bazarnik<g...@...lesie> wrote:
>>
>>>> Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
>>>> nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
>>>
>>> Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.
>>
>> To co robi, kierownicą kręci?
>
> Okna otwiera i kotwicę rzuca...
>
> Jest pewna "subtelna" różnica, pomiędzy "mocno hamuje", a koryguje tor -
> oczywiście poprzez przyhamowanie na ułamek sekundy przeważnie
> pojedynczego koła.
Wszystkie ESP jakie widziałem (tak na szybko naliczlem z 6 różnych marek),
w podsterownym poślizgu hamują bardzo silnie. Na tyle wyraźnie, że uważam
że powinny się w tym momencie zapalać stopy, bo kierowca z tyłu mógłbym tym
zostać zaskoczony.
Co innego poślizg nadsterowny kiedy faktycznie hamulcami lekko koryguje
tor.
Tak prawdę mówiąc po dzisiejszych eksperymentach z ręcznym sądzę że mniej
więcej tak to robi ESP - pełne hamowanie tyłem, do tego conajmniej lekkie
hamowanie przodem.
-
197. Data: 2012-01-25 22:44:02
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 25 Jan 2012 22:34:15 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
> Wszystkie ESP jakie widziałem (tak na szybko naliczlem z 6 różnych marek),
> w podsterownym poślizgu hamują bardzo silnie. Na tyle wyraźnie, że uważam
> że powinny się w tym momencie zapalać stopy, bo kierowca z tyłu mógłbym tym
> zostać zaskoczony.
Hamowanie jest dobre, bo kierowca najwyrazniej za szybko jedzie, a za
chwile moze byc juz za pozno.
> Co innego poślizg nadsterowny kiedy faktycznie hamulcami lekko koryguje
> tor.
> Tak prawdę mówiąc po dzisiejszych eksperymentach z ręcznym sądzę że mniej
> więcej tak to robi ESP - pełne hamowanie tyłem, do tego conajmniej lekkie
> hamowanie przodem.
No i hamowanie dociaza przednia os, wiec tym bardziej jest dobre ... ale z
drugiej strony powinien hamowac tylko jedna strona, a nie cala tylna osia.
J.
-
198. Data: 2012-01-25 23:20:50
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
On Wed, 25 Jan 2012 22:44:02 +0100, J.F. wrote:
>> Co innego poślizg nadsterowny kiedy faktycznie hamulcami lekko koryguje
>> tor.
>> Tak prawdę mówiąc po dzisiejszych eksperymentach z ręcznym sądzę że mniej
>> więcej tak to robi ESP - pełne hamowanie tyłem, do tego conajmniej lekkie
>> hamowanie przodem.
>
> No i hamowanie dociaza przednia os, wiec tym bardziej jest dobre ... ale z
> drugiej strony powinien hamowac tylko jedna strona, a nie cala tylna osia.
W celach stabilizacyjnych niby jedną.
Ale hamowanie dwoma będzie efektywniejsze, a system kontrolując parametry
może nie dopuścić do przejścia poślizgu w nadsterowność.
-
199. Data: 2012-01-25 23:21:48
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
On Wed, 25 Jan 2012 19:51:03 +0100, Tomasz Pyra wrote:
> On Tue, 24 Jan 2012 09:41:34 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>
>> Zrobiłem test: Parking, dziewiczy, wilgotny śnieg, ~8cm, w obu
>> wypadkach. Hamowanie rozpczynane na linii przy 40kmh. Raz prostoliniowo
>> na granicy poślizgu, raz z obróceniem pojazdu o 90-stopni.
>
> Też pobadałem sprawę i istotnie ręczny wyraźnie zacieśnia promień skrętu w
> podsterownym poślizgu.
I fotka:
http://img804.imageshack.us/img804/350/zdjecie000s.j
pg
Na pierwszym planie ślad hamowania na wprost.
Na drugim zakręt na ręcznym.
Na trzecim bez ręcznego.
Dwa pierwsze w zasadzie równo, trzeci wyraźnie szerszy.
-
200. Data: 2012-01-25 23:39:33
Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-25 22:34, Tomasz Pyra wrote:
> On Wed, 25 Jan 2012 22:27:11 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>
>> On 2012-01-25 21:35, Krzysiek Kielczewski wrote:
>>> On 2012-01-24, Marcin 'Yans' Bazarnik<g...@...lesie> wrote:
>>>
>>>>> Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
>>>>> nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
>>>>
>>>> Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.
>>>
>>> To co robi, kierownicą kręci?
>>
>> Okna otwiera i kotwicę rzuca...
>>
>> Jest pewna "subtelna" różnica, pomiędzy "mocno hamuje", a koryguje tor -
>> oczywiście poprzez przyhamowanie na ułamek sekundy przeważnie
>> pojedynczego koła.
>
> Wszystkie ESP jakie widziałem (tak na szybko naliczlem z 6 różnych marek),
> w podsterownym poślizgu hamują bardzo silnie. Na tyle wyraźnie, że uważam
> że powinny się w tym momencie zapalać stopy, bo kierowca z tyłu mógłbym tym
> zostać zaskoczony.
Przetestuje jeszcze raz aby być pewnym, ale do tej pory nie zwróciłem
uwagi na bardzo silne hamowanie np. w jeździe slalomem po śniegu.
> Tak prawdę mówiąc po dzisiejszych eksperymentach z ręcznym sądzę że mniej
> więcej tak to robi ESP - pełne hamowanie tyłem, do tego conajmniej lekkie
> hamowanie przodem.
Nie sądzę aby hamowało oba tylne koła - przynajmniej w tym samym stopniu
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik