eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPoslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola. › Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Wed, 25 Jan 2012 19:51:03 +0100

    On Tue, 24 Jan 2012 09:41:34 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:

    > Zrobiłem test: Parking, dziewiczy, wilgotny śnieg, ~8cm, w obu
    > wypadkach. Hamowanie rozpczynane na linii przy 40kmh. Raz prostoliniowo
    > na granicy poślizgu, raz z obróceniem pojazdu o 90-stopni.

    Też pobadałem sprawę i istotnie ręczny wyraźnie zacieśnia promień skrętu w
    podsterownym poślizgu.

    Wytłumaczenie dla zjawiska mam takie, że na śliskim możliwości hamowania
    tylnymi kołami są stosunkowo duże, samochód więc raz że całkiem nieźle
    zwalnia, a dwa że lekko dociąża się przednie koła poprawiając ich
    przyczpność. Przednie koła skręcają wtedy lepiej.

    W każdym razie skręcając z zablokowanym ręcznym, zakręt był sporo
    ciaśniejszy niż skręcając bez hamulców.

    Porównanie skrętu na ręcznym z zakrętem przy pełnym hamowaniu z ABS wygląda
    tak że w pierwszej fazie skrętu ręczny ma przewagę. Potem (jak już bardziej
    zwolni) ciaśniej zaczyna skręcać samochód z ABS.

    Przy małych prędkościach z ręcznym zakręt był ciaśniejszy, przy większych
    wyniki były podobne.
    Hamując jadąc na wprost bez skręcania, samochód zatrzymał się tylko
    minimalnie szybciej niż skecając z ręcznym.

    Najgłębiej zacieśnić łuk udało mi się zaczynając od maksymalnego hamowania
    z ABS w skręcie, a po lekkim zmniejszeniu prędkości kończąc skręcając z
    ręcznym.

    Zrobiłem komórką fotkę ze śladami po pierwszych 3 próbach na których łądnie
    to widać, ale muszę popracować nad wyciągnięciem jej z komórki, bo coś mi
    się w niej porobiło...