  • 181. Data: 2012-01-19 22:58:37
    Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 18 Jan 2012 21:44:57 +0100, Mlody napisał(a):

    > Nie prawda, lepiej pożądne prawdziwe AWD :)

    Indeed. Ale takich to już prawie nie ma... Zwykle sa FWD z doczepianym
    tyłem.

    --
    ___________ (R)

  • 182. Data: 2012-01-19 22:59:11
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 19 Jan 2012 13:35:07 +0100, miklo napisał(a):

    > No ssie, ale w RWD podsterowność też się może przydarzyć. W takim
    > przypadku też modlitwa zalecana ;)

    Nie, wtedy prawą stopą przerzucamy w nadsterowność.

    --
    ___________ (R)

  • 183. Data: 2012-01-20 01:08:34
    Od: "Mlody" <mlody@h(tutaj 0).pl>

    wiadomości news:c1.01.3TTfFB$0on@mike.oldfield.org.pl...
    > Indeed. Ale takich to już prawie nie ma... Zwykle sa FWD z doczepianym
    > tyłem.

    Polecam Audi, poza A3 gdzie mieszka Haldex.
    Aktualnie ujeżdżam fakt faktem leciwe Quattro, ale na Torsenie bez ESP
    innego gówna, jest tylko ABS i to taki niezbyt czyły więc nie irytuje jak
    np. w Skodzie Fabii która ma ABS z ADHD który reaguje stanowczo
    nadpobudliwie... i muszę stwierdzić że jest to bardzo dobre rozwiązanie.

    --
    Pozdrawiam!
    Mlody

  • 184. Data: 2012-01-20 11:50:53
    Od: miklo <m...@g...pl>

    Dnia 19-01-2012 o 22:59:11 Adam Płaszczyca
    <t...@o...spamnie.org.pl> napisał(a):

    > Nie, wtedy prawą stopą przerzucamy w nadsterowność.

    Zależy jaki uślizg tego przodu jest i ile mamy miejsca. Najczęściej, jeśli
    na skręconych kołach auto sunie prosto, to dodanie gazu spowoduje, że
    będzie szybciej do przodu lecieć :) Pamiętasz, jak zalewaliśmy kilka lat
    temu z jakiegoś murzynka ekscelencji tv amerykańskiej, który wsiadł do
    Ferarri F50, czy Enzo (nie pamiętam) i dokładnie tak pieprznął przodem w
    bariery, a chciał pokręcić bączki? :D

    --
    /m

  • 185. Data: 2012-01-22 23:53:57
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 20 Jan 2012 11:50:53 +0100, miklo napisał(a):

    > Zależy jaki uślizg tego przodu jest i ile mamy miejsca. Najczęściej, jeśli
    > na skręconych kołach auto sunie prosto, to dodanie gazu spowoduje, że
    > będzie szybciej do przodu lecieć :)

    Jak mamy taką sytuację, to możemy się tylko pomodlić ;)

    --
    ___________ (R)

  • 186. Data: 2012-01-23 22:07:33
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Wed, 18 Jan 2012 09:46:36 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:

    > Gdy przednia oś się już ślizga, to dodatkowa siła na przedniej osi
    > pogłębi ten poślizg... nie wspominając już o hamulcu.

    Ale niewiele.

    Siłą którą jest w stanie przenieść opona jest mniej-więcej podobna w każdym
    kierunku.

    Jeżeli wektor tej siły rozłoży się na wektor równoległy i prostopadły do
    osi (czyli siłę hamująco/napędową i siłę skręcającą), to widać że dołożenie
    pewnej (oczywiście niezbyt wielkiej) siły hamującej lub napędzającej do
    koła, w niewielkim stopniu zmniejsza składową boczną.

    I dlatego w jeździe sportowej nie przejeżdża się zakrętów z rozłączonym
    sprzęgłem.

    > Aż, z ciekawości pogadałęm z kolegą prowadzącym szkolenia z doskonalenia
    > techniki jazdy...
    > reakcje są dwóch kierunkach, zależnie od tego o jakim kierowcy rozmawiamy.
    > Z czego jedna zgodna z tym co było tutaj napisane... hamulec i modlitwa.
    > Nie jest to jednak _jedyna_ droga i napewno nie najbardziej skuteczna.

    Ale mówimy o samochodzie który znajduje się już na zakręcie.

    Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
    całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.

    W sytuacji kiedy poślizg jest nieplanowany, bo samochod miał iść tarciem
    statycznym, a idzie poślizgiem, można oczywiście postawić go bokiem pod
    optymalnym kątem, ale wymaga to ileś tam metrów na których można albo
    efektywnie hamować, albo stawiać samochó bokiem.

    Jestem przekonany że w jakiejś tam ogólnej sytuacji te metry lepiej
    przeznaczyć na hamowanie.

    Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
    nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.

    > W poślizgu przedniej osi na śliskiej nawierzchni ?

    Oczywiscie - tak samo jak h

    > Lekkie odkręcenie, noga nadal na gazie, z wyczuciem hamulec ręczny.
    > Samochód się obraca, znów mamy sterowność, lewa wtedy na hamulec aby
    > kontrolować balans, prawa nadal na pedale gazu. Wszystko z wyczuciem i
    > opanowaniem.

    Oczywiście, ale zamie do dużo miejsca które poświęci się jedynie na
    obracanie samochodu.
    Lepiej to miejsce wykorzystać do jak najwydaniejszego zmniejszenia
    prędkości.

    > To nie jest teoria, to praktyka.

    Ale praktyka u której podstaw leżą inne cele.
    W jeździe sportowej kto hamuje ten przegrywa.
    Na drodze nie ma dużego problemu jak w zakręcie samochód się zatrzyma,
    wycofa i pojedzie dalej.
    Inne prorytety.

  • 187. Data: 2012-01-24 09:02:48
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2012-01-23 22:07, *Tomasz Pyra* napisał, a mnie coś podkusiło,
    żeby odpisać:
    > Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach,

    Czy aby na pewno? :)

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 188. Data: 2012-01-24 09:41:34
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-23 22:07, Tomasz Pyra wrote:

    > Ale niewiele.

    To zależy... zależy jak "głębokie" stadium poślizgu. Ta mała dodatkowa
    siła, może spowodować jego powiększenie, a jak zapewne doskonale wiesz,
    współczynnik tarcia opony cywilnej spadnie wtedy znacząco - pogłębiając
    poślizg.

    > Siłą którą jest w stanie przenieść opona jest mniej-więcej podobna w każdym
    > kierunku.

    Mniej więcej prawa. Zależy też od bieżnika jeśli opona posiada.

> [...]
    > koła, w niewielkim stopniu zmniejsza składową boczną.
    >
    > I dlatego w jeździe sportowej nie przejeżdża się zakrętów z rozłączonym

    W jeździe sportowej dlatego nie jeździ się na wysprzęglonym, ponieważ
    zapewnia to większą kontrolę - a w zasadzie nie zabiera nam kontroli
    balansu pedałem gazu. Okupione jest to jednak mniejszą trakcją.

    > Ale mówimy o samochodzie który znajduje się już na zakręcie.
    >
    > Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
    > całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.

    W momencie podsteru też można podjąć decyzję, odnośnie tego co robimy.

> [...]
    > optymalnym kątem, ale wymaga to ileś tam metrów na których można albo
    > efektywnie hamować, albo stawiać samochó bokiem.

    Na śniegu samochód ustawiany bokiem, zaczyna robić 4-ry ślady, ryje w
    śniegu większą powierzchnią boczną. Zatem nie dość, że hamują wszystkie
    koła, to pomaga nam ilość zbieranego śniegu - która posłuży też jako
    amortyzacja przy ewentualnym uderzeniu.

    > Jestem przekonany że w jakiejś tam ogólnej sytuacji te metry lepiej
    > przeznaczyć na hamowanie.

    Być może. Diabeł zawsze tkwi w szczegółach

    > Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
    > nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.

    Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.

    > Oczywiscie - tak samo jak h

    Zobacz na zmianę współczynnika tarcia zależnie od stopnia poślizgu dla
    opony cywilnej.

    > Oczywiście, ale zamie do dużo miejsca które poświęci się jedynie na
    > obracanie samochodu.
    > Lepiej to miejsce wykorzystać do jak najwydaniejszego zmniejszenia
    > prędkości.

    Zrobiłem test: Parking, dziewiczy, wilgotny śnieg, ~8cm, w obu
    wypadkach. Hamowanie rozpczynane na linii przy 40kmh. Raz prostoliniowo
    na granicy poślizgu, raz z obróceniem pojazdu o 90-stopni. W obu
    wypadkach nagrany film oraz zmierzone odległości. Dla porównania
    zrobiłem również to samo drugim samochodem wyposażonym w ABS (ale to
    inna waga 1.5 więcej).

    Zgadnij jakie były wyniki ?

> [...]
    > W jeździe sportowej kto hamuje ten przegrywa.
    > Na drodze nie ma dużego problemu jak w zakręcie samochód się zatrzyma,

    Oczywiście, pełna zgoda. Jednak jeden cel pozostaje ten sam: uniknąć
    zderzenia, zminimalizować uszkodzenia.

    Nie do końca taka sytuacja i ewidentny mój błąd, jednak:
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpa
    ge&v=btUDzSxxoiY#t=109s

    Prędkości daleko większe niż parkingowe, podster którego mogłem uniknąć,
    jednak mimo wszystko udaje się przejechać nie wylatując zbyt daleko. Mam
    też wykres pokazujący skuteczność zmniejszania prędkości.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 189. Data: 2012-01-24 09:47:55
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-24 09:41, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:

> [...]
    > śniegu większą powierzchnią boczną. Zatem nie dość, że hamują wszystkie
    > koła, to pomaga nam ilość zbieranego śniegu - która posłuży też jako

    Dodatkowo, ABS może uniemożliwić "dokopanie" się do przyczepniejszej
    warstwy pod spodem. Doskonale to można było zobacyzć w czasie testu,
    który wykonałem - abs spowodował pozostawienie warstwy śniegu za samochodem.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 190. Data: 2012-01-25 19:20:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 23 Jan 2012 22:07:33 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
    > całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.

    Tak? To daleczego na torach tak nie jeżdżą?
    --