  • 11. Data: 2010-10-17 11:06:57
    Temat: Re: Poślizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
    Od: "Paweł M." <w...@p...zamien>

    W dniu 2010-10-16 22:48, Filip KK pisze:
    > Druga sytuacja.. Podjeżdżałem pod górkę zaśnieżoną na letnich oponach i
    > nie dojechałem ... Górka miała około 100 metrów długości... Gdy samochód
    > cofał się (żeby nie wjechać do rowu tyłem), skręciłem kierownicę i w tym
    > czasie nacisnąłem mocno na hamulec, żeby przednie koła zablokować,
    > pojazd się idealnie odwrócił przodem do jazdy i pięknie zjechałem do
    > dołu bez problemów :)

    To mnie przekonuje i to sobie potrafię wyobrazić - samochód ustawiamy
    lekko bokiem (skręcenie kierownicy), nagle robimy poślizg (hamulce),
    środek ciężkości samochodu znajdujący się bliżej jego przodu przerzuca
    samochód do pozycji przodem w dół. Póki co tą technikę mam zamiar sobie
    wbijać do głowy.

    Dzięki i pozdrawiam!
    Paweł

  • 12. Data: 2010-10-17 11:09:36
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-10-17 11:02, "Paweł M." pisze:

    > W podanej sytuacji żadne koło nie ma już przyczepności. Jak to zrobić
    > żeby tylne koła ją złapały ? :)

    Jak samochód stacza się w dół (bez zablokowania kół), to wszystko koła
    mają przyczepność.

    > Nie rozumiem tego "strzału ze sprzęgła". Próbuję to sobie zwizualizować
    > z wyobrażeniem sił które działają na samochód i póki co nie rozumiem
    > tego manewru obrócenia samochodu.

    Jak samochód jedzie tyłem, na wstecznym biegu wystarczy skręcić
    kierownicą, gaz, puścić sprzęgło i samochód zacznie obracać się wokół
    pionowej osi przy niewielkiej zmianie kierunku ruchu.

    Żeby to sobie wyobrazić pomyśl że coś Ci zacznie bardzo mocno pchać
    tyłem w bok.

    Wygląda to podobnie jak powerslide w RWD, tyle że piruet jest jeszcze
    ciaśniejszy (oś obrotu wewnątrz samochodu), bo jadąc tyłem FWD masz i
    napędzaną i skrętną oś która jest z tyłu kierunku ruchu (czyli przednia).

    > Jasna sprawa, to czekamy na śnieg (nie wierzę że to mówię ;-).

    Żeby zobaczyć jak wygląda sam piruet po prostu stajesz na środku dużego
    placu, wrzucasz wsteczny, skręcasz kierownicę i gaz do dechy.
    Samochód można w ten sposób rozpędzić do baaaardzo dużej prędkości
    wirowania wokół własnej osi. Tak że obiad będzie chciał wyjść :)

    Potem tylko pozostaje kontrolowanie tego tak żeby zrobić tylko 180 stopni.

    > Trzymając samochód na wstecznym?

    Najlepiej bez gazu żeby nie powodować dodatkowego poślizgu.
    Jak samochód się stacza, to po prostu skręcić - samochód wyjedzie tyłem
    z drogi. Nawet jak tam się od czegoś odbije, to na drogę wróci już jadąc
    przodem.

  • 13. Data: 2010-10-17 11:09:45
    Od: "Paweł M." <w...@p...zamien>

    W dniu 2010-10-16 22:54, Michał pisze:

    > Do obrotu to potrzeba wsteczny skręcić koła i gazu,
    > tylko nas ESP zatrzymać może.

    Ok, to już chyba zrozumiałem wypowiedź Tomasza Pyry :-)

    Dzięki!
    Paweł

  • 14. Data: 2010-10-17 11:17:00
    Od: "Paweł M." <w...@p...zamien>

    W dniu 2010-10-16 23:22, Bydlę pisze:

    > Pod Krakowem w każdej wsi w kierunku Olkusza.
    > ;-)
    > Tzn. są tam górki, zimą śliskie i wszyscy jeżdżą tamtędy.
    > Bez strachu, bez brawury - po prostu jeżdżą do domów.

    Z Wrocławia mam za daleko :)

    > Fajne jest to, że takie rzeczy dzieją się przy niewielkich prędkościach
    > - na początku ofkorz - więc wystarczy poćwiczyć (jak zawsze robi to
    > każdy normalny kierowca) ślizganie się na świeżym śniegu. Wprowadzanie w
    > poślizg, wyporwadzanie z poślizgu, hamowanie do zera, hamowanie
    > gwałtowne, hamowanie w zakręcie, gwałtowne ruszanie, zarzucanie tyłkiem,
    > gwałtowne skręty na wstecznym itd.

    Wszystko to ćwiczę - na śniegu, ostatnio na macie poślizgowej, jednak
    jak dotąd zawsze przodem - wspomniany filmik wprowadził mnie w
    zakłopotanie - odruchu w takiej sytuacji nie miałbym żadnego - a na
    myślenie już za późno. Więc pytam, bo trzeba wiedzieć co zrobić przed
    faktem, a nie po dzwonie. A zimą znowu będę w góry na narty jeździł. Raz
    już pod górę nie podjechałem, jednak wtedy przynajmniej zatrzymałem się
    i spokojnie udało mi się zjechać bez ślizgania.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 15. Data: 2010-10-17 11:47:49
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 16 Oct 2010 23:22:40 +0200, Bydlę wrote:
    >Myślę, że pytanie i problem są postawione na głowie.
    >Lepiej byłoby pytać: jak nie dopuścić do takiej sytuacji, w której
    >przestajemy kontrolować ruch pojazdu.

    I co proponujesz - zamknac zamochod w garazu od pazdziernika do
    kwietnia i przesiasc sie na taksowki ?
    Czy wysylac zwiadowce na kazdy bialy odcinek ?

    >A gy już wszystko padnie i auto się ślizga, to robić trzeba to samo, co
    >zawsze wtedy, gdy auto się ślizga - odzyskać kontrolę nad ruchem;
    >czasem przyhamować jednym czy drugiem, czasem dodać gazu, czasem
    >wrzucić luz, czasem pokręcić kierownikiem. Wszystko w zależności od
    >tego co się dzieje i jak idzie (i dokąd) droga.

    Latwo sie pisze.
    Owszem - odpuszczajac chwilami hamulec lub polegajac na abs odzyskac
    nieco skrecalnosci i poszukac miejsca gdzie jest lepsza przyczepnosc
    [snieg a nie lod], albo skierowac sie tam gdzie szkody beda
    najmniejsze.

    >Z pewnością stanie na hamulcu z tępym wyrazem twarzy nie pomoże, tak
    >samo jak marnowanie czasu na trąbienie.

    Trabienie moze zmniejszyc wyrok. Przy ambitnej papudze moze nawet do
    zera :-)

    >Fajne jest to, że takie rzeczy dzieją się przy niewielkich prędkościach

    Niestety - z kazdym odpuszczeniem hamulca predkosc wzrasta, a bez
    odpuszczenia tez wzrasta :-)

> [...]
    >gwałtowne, hamowanie w zakręcie, gwałtowne ruszanie, zarzucanie
    >tyłkiem, gwałtowne skręty na wstecznym itd. itp. Tyle, że:

    No coz, poprosimy o zamontowanie uchwytu pod kamere, a ja przyjdzie
    zima to pare filmow pogladowych.
    Niestety - na prawdziwej szklance manewrowalnosc jest minimalna, a jak
    jest troche wiecej ludzi to juz nie wiadomo co robic - pieknie
    zarzucisz, zjedziesz bokiem, i uszkodzisz dwoje ludzi zamiast zadnego.

    J.

  • 16. Data: 2010-10-17 11:54:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Oct 2010 11:17:00 +0200, Paweł M. wrote:
    >Z Wrocławia mam za daleko :)

    We wrocku to poczekaj na mroz i na estakadzie gadowskiej przed
    piaskarkami

    >A zimą znowu będę w góry na narty jeździł. Raz

    Wielka Sowa, powrot z Karpacza, przelecz Okraj - atrakcji nie
    zabraknie :-) Zieleniec moze tez.
    Jak w Szczecinie to kiedys bylo na parkingu Czarnej Gory.

    J.

  • 17. Data: 2010-10-17 12:58:42
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik ""Paweł M."" <w...@p...zamien> napisał w wiadomości
    > Hej, zastanawiam się nad tym jak opanować pewną niebezpieczną sytuację na
    > drodze:
    >
    > Podjeżdżamy zimą pod strome wzniesienie. Nagle pod kołami mamy piękną
    > "szklankę" - samochód jest bez szans i zaczyna się zsuwać. Prezentację
    > mamy tutaj, na słynnym filmiku "ale urwał"

    U mnie w terenie górzystym mam często taką sytuację.
    Łapię po prostu kołami chodnik, glebę, pobocze.. cokolwiek co jest poza
    drogą. Jak do tej pory bez strat. Trzymianie się drogi to jest trochę
    głupie.. bo w sumie się niczego tam nie trzymasz.

    --
    Irokez

  • 18. Data: 2010-10-17 13:11:21
    Temat: Re: Po?lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    > We wrocku to poczekaj na mroz i na estakadzie gadowskiej przed
    > piaskarkami

    > Wielka Sowa, powrot z Karpacza, przelecz Okraj - atrakcji nie
    > zabraknie :-) Zieleniec moze tez.

    Oj jak tam pięknie.
    Wracając kiedyś z Jeleniej na Wałbrzych w pewnym momencie miałem mijankę z
    wielkim tirem. Zjechałem ostro w prawo na pobocze bo wąsko się zrobiło, na
    śnieg... zwolniłem...i się zatrzymałem na ubitym śniegu. No i tak po chwili
    czuję hrrrupp.. pięknie, siedzę niżej. Co się kurde namęczyłem aby
    wyjechać.
    Zjeżdzając potem od przełęczy piękne widoki - na lewo przepaść za zaspą, na
    prawo zaspa 3 metry co najmniej. Takie piękne wąskie koryto przez pługi
    zrobione. Zjeżdzam sobie a tu zza zakrętu kobita jedzie czymś pokroju Astry,
    robi mi na centymetry przed maską pirueta i wraca spowrotem na dół. Sądząc
    po jej minie nie było to zamierzone, ale idealnie się wkomponowała pomiędzy
    zaspy kompletnie nic sobie i mi nie robiąc.
    Po tym przestałem tamtędy jeździć zimą, wybierając mniej widokową trasę
    przez Bolków. Ileż razy można mieć szczęście?

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 19. Data: 2010-10-17 14:57:03
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

> [...]

    > Podjeżdżamy zimą pod strome wzniesienie. Nagle pod kołami mamy piękną
    > "szklankę" - samochód jest bez szans i zaczyna się zsuwać.
    Skakać. Natychmiast. ;))

    > Mój typ, nie wiem czy wykonalny :-) Zaciągnąć ręczny, wrzucić na luz.
    > Tylne koła są zablokowane, przednie idą swobodnie, samochód powinien
    > wykręcić pirueta i obrócić się przodem w dół. Teraz już dzięki ABS mamy
    > przynajmniej szanse na właściwe manewrowanie i uniknięcie zderzenia.
    A czy nie bezpieczniej udać się tyłem na lewy pas i delikatnie kontrolując
    zjechać sobie tyłem zamiast odstawiać jakieś ryzykowne piruety czy inne
    obertasy?

    --
    Jotte

  • 20. Data: 2010-10-17 17:42:25
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    >
    > Nie rozumiem tego "strzału ze sprzęgła". Próbuję to sobie zwizualizować z
    > wyobrażeniem sił które działają na samochód i póki co nie rozumiem tego

    To jakby sytuacja z autem RWD jak dasz za dużo gazu przy ruszaniu przy
    skręconych kołach - top pewnie wiesz ze tył zarzuci. A tu masz odwrotnie.
    Poćwiczyc to można i teraz na szutrze jak dasz gaz do dechy na wstecznym
    przy skręconych kołach. Spróbuj bo wrażenia niezłe :)