    Date: Sun, 17 Oct 2010 11:09:36 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Poślizg w czasie podjazdu pod wzniesienie

    W dniu 2010-10-17 11:02, "Paweł M." pisze:

    > W podanej sytuacji żadne koło nie ma już przyczepności. Jak to zrobić
    > żeby tylne koła ją złapały ? :)

    Jak samochód stacza się w dół (bez zablokowania kół), to wszystko koła
    mają przyczepność.

    > Nie rozumiem tego "strzału ze sprzęgła". Próbuję to sobie zwizualizować
    > z wyobrażeniem sił które działają na samochód i póki co nie rozumiem
    > tego manewru obrócenia samochodu.

    Jak samochód jedzie tyłem, na wstecznym biegu wystarczy skręcić
    kierownicą, gaz, puścić sprzęgło i samochód zacznie obracać się wokół
    pionowej osi przy niewielkiej zmianie kierunku ruchu.

    Żeby to sobie wyobrazić pomyśl że coś Ci zacznie bardzo mocno pchać
    tyłem w bok.

    Wygląda to podobnie jak powerslide w RWD, tyle że piruet jest jeszcze
    ciaśniejszy (oś obrotu wewnątrz samochodu), bo jadąc tyłem FWD masz i
    napędzaną i skrętną oś która jest z tyłu kierunku ruchu (czyli przednia).

    > Jasna sprawa, to czekamy na śnieg (nie wierzę że to mówię ;-).

    Żeby zobaczyć jak wygląda sam piruet po prostu stajesz na środku dużego
    placu, wrzucasz wsteczny, skręcasz kierownicę i gaz do dechy.
    Samochód można w ten sposób rozpędzić do baaaardzo dużej prędkości
    wirowania wokół własnej osi. Tak że obiad będzie chciał wyjść :)

    Potem tylko pozostaje kontrolowanie tego tak żeby zrobić tylko 180 stopni.

    > Trzymając samochód na wstecznym?

    Najlepiej bez gazu żeby nie powodować dodatkowego poślizgu.
    Jak samochód się stacza, to po prostu skręcić - samochód wyjedzie tyłem
    z drogi. Nawet jak tam się od czegoś odbije, to na drogę wróci już jadąc
    przodem.