  • 21. Data: 2010-10-17 17:49:02
    Temat: Re: Poślizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik ""Paweł M."" <w...@p...zamien> napisał w wiadomości
    news:i9edpd$fa0$1@inews.gazeta.pl...

    > To mnie przekonuje i to sobie potrafię wyobrazić - samochód ustawiamy
    > lekko bokiem (skręcenie kierownicy), nagle robimy poślizg (hamulce),
    > środek ciężkości samochodu znajdujący się bliżej jego przodu przerzuca
    > samochód do pozycji przodem w dół. Póki co tą technikę mam zamiar sobie
    > wbijać do głowy.

    A mnie nie przekonuje. Jak auto ma zablokowane wszystkie koła to na nic
    kręcenie kierownicą bo i tak pojedzie gdzie chce. Natomiast wiem że zadziała
    to co pisał Tomasz Pyra. Ćwiczyłem tak kiedyś obrót z jazdy na wstecznym do
    przodu bo sie w filmach naoglądałem jak to robią bez zatrzymywania.
    Najważniejsze w tym wszystkim było wprowadzenie podczas jazdy na wstecznyn
    przednich kół w poślizg i jednoczesne bardzo szybkie skręcenie kierownicy.

  • 22. Data: 2010-10-17 21:10:08
    Od: V-Tec <v...@z...pl>

    W dniu 2010-10-16 22:00, "Paweł M." pisze:
    > Hej, zastanawiam się nad tym jak opanować pewną niebezpieczną sytuację
    > na drodze:
    >
    > Podjeżdżamy zimą pod strome wzniesienie. Nagle pod kołami mamy piękną
    > "szklankę" - samochód jest bez szans i zaczyna się zsuwać. Prezentację
    > mamy tutaj, na słynnym filmiku "ale urwał"
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=EePk5UWtH9Y
    >
    > Co robicie w takim momencie? Mój typ, nie wiem czy wykonalny :-)

    obracam głowę do tyłu i hamując, ale bez blokowania kół - nie wiem, czy
    ABS u mnie działa do tyłu, zjeżdżam aż do zatrzymania.

    --
    pozdr,
    W.

  • 23. Data: 2010-10-17 23:08:51
    Temat: Re: Po?lizg w czasie podjazdu pod wzniesienie
    Od: "S P 1 Q X L" <SP1QXL@PL>

    > Wielka Sowa, powrot z Karpacza, przelecz Okraj - atrakcji nie
    > zabraknie :-)

    Na Okraju to czasem i łańcuchy nie starczają :(

    A wysokość też tam nie zachęca :)

  • 24. Data: 2010-10-18 11:50:01
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-10-17 17:49, Agent pisze:

> [...]
    >
    > A mnie nie przekonuje. Jak auto ma zablokowane wszystkie koła to na nic kręcenie
    kierownicą bo i tak pojedzie gdzie chce.

    Doprowadzasz najpierw do sytuacji że się choć trochę obraca. Następnie blokujesz
    wszystkie koła. Co robi samochód? Obraca się nadal wokół swego środka ciężkości.
    A środek ten przemieszcza się nadal w tym samym kierunku, co przed blokadą.
    A więc nie jedzie "gdzie chce" tylko dokładnie tak, jak musi.

  • 25. Data: 2010-10-18 12:16:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "V-Tec" <v...@z...pl> napisał

    > obracam głowę do tyłu i hamując, ale bez blokowania kół - nie
    > wiem, czy ABS u mnie działa do tyłu, zjeżdżam aż do zatrzymania.

    Latwo sie pisze siedzac w wygodnym fotelu przed komputerem, ktory
    zawsze mozna wylaczyc :-)
    Gorzej jak czlowiek tak sunie, gora duza, predkosc rosnie, a do
    przeszkody coraz blizej.

    A jak jeszcze tylna szyba zaparowala to juz tylko wspolczuc :-)

    J.

  • 26. Data: 2010-10-18 12:42:27
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 17.10.2010 Seba <s...@g...pl> napisał/a:
> [...]

    Sprzęgło, wsteczny, powoli puszczam sprzęgło aby doprowadzić do kontolowanego
    toczenia koło/droga - mam wtedy szanse odzyskać przyczepność, hamuje silnikiem,
    omijam przeszkode. Sporo zależy od lodu/opon, ale to IMO najlepsze działanie.

    > Szukamy jak najszybciej miejsca o trochę lepszej przyczepności aby
    > wyhamować auto w jego zapędach - bok jezdni, boczna dróżka, nieubity
    > śnieg, pole, itp.

    Jakie szukanie? Musisz do tego miejsca się dostać - próbować odzyskać
    przyczepność, bo to da Ci szanse na manewrowanie czy hamowanie inaczej
    dupa zbita - dosłownie ;)

    > Z praktyki - ABS działa, manewrowość jakaś tam jest - jednkaże taka
    > sytuacja nie należy do komfortowych.

    Aby odzyskać manewrowanie powinniśmy:
    - mieć auto w kierunku jazdy - warunek akurat spełnony - to jest konieczne,
    auto lecące bokiem na nie ma szans na manewrowanie - chyba że to zerwanie
    ma charakter kontorlowany, np w drifcie jak możesz je zakończyć odejmując
    moment obrotowy z kół (sprzęgło/mniej gazu itd), ale to inny przypadek
    - właczamy _wsteczny_ i koła zaczynają się obracać w kierunku jazdy co
    daje nam szanse na: hamowanie silnikiem - odpowiednio puszczając sprzęgło
    aby wytracać prędkość i odzyskanie przyczepności a tym samym sterowności -
    szczególnie na tym bardziej płaskim odcinku.

    Każde inne działanie: łycha na hamulec czy kręcenie sterem czy butowanie
    do przodu powoduje że nie wyjdziemy z poślizgu 4 kół a tym samym nie mamy
    najmniejszej opcji na sterowanie i uniknięcie stłuczki, autem kieruje
    tylko Newton ;)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 27. Data: 2010-10-18 16:07:39
    Temat: Re: PoĹ&#65533;izg w czasie podjazdu pod wzniesienie
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.
> [...]
    > omijam przeszkode. Sporo zależy od lodu/opon, ale to IMO najlepsze działanie.
    To chyba jedyny sposób na wyjście z opresji, bez opuszczania drogi?
    Tylko jeszcze potrzebny będzie hamulec i zblokowanie kół na chwilę bo inaczej
    nie da się wrzucić wstecznego...
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://www.speedyelise.fora.pl/

  • 29. Data: 2010-10-18 16:07:40
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

  • 28. Data: 2010-10-18 16:07:40
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

  • 30. Data: 2010-10-18 22:09:51
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

> [...]
    > A środek ten przemieszcza się nadal w tym samym kierunku, co przed blokadą.
    > A więc nie jedzie "gdzie chce" tylko dokładnie tak, jak musi.

    Jak naciskamy na hamulec, to blokują się tylko przednie koła, bo
    największy nacisk jest na tylne, na przód prawie nie ma nacisku. Co za
    tym idzie, samochód się ładnie obraca.

    Poćwiczyć, sprawdzić, przekonać się, a nie pisać bzdury na grupę.