eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaPolska nauka - grafenRe: Polska nauka - grafen
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Ilona <i...@u...net>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Polska nauka - grafen
    Date: Wed, 13 Feb 2019 20:54:17 +0100
    Organization: ..usenet.net
    Lines: 71
    Message-ID: <q41sme$2vb$1@node1.news.atman.pl>
    References: <5c5adfac$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <u%Q6E.381573$ny1.281883@fx03.ams1>
    <9...@g...com>
    <5c5c801b$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <5c5da5a4$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <5c61578e$0$495$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <5c61714c$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <PeS8E.196535$jR1.40762@fx08.ams1>
    <5c63f921$0$476$65785112@news.neostrada.pl>
    <SOT8E.258736$3F1.194234@fx17.ams1>
    <5c64115f$0$487$65785112@news.neostrada.pl>
    <dOU8E.221081$hI1.146093@fx18.ams1>
    <5c641ff5$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <5c643c64$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    Reply-To: i...@u...net
    NNTP-Posting-Host: 5.172.255.30
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1550087695 3051 5.172.255.30 (13 Feb 2019 19:54:55 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 13 Feb 2019 19:54:55 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.8.0
    In-Reply-To: <5c643c64$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Language: en-US
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:42222
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2019-02-13 16:47, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel"  napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:914d84d5-b997-4d9f-bbcd-68abea5fca2b@go
    oglegroups.com...
    >>> Tak czy inaczej - jakos mało tych badan bylo, i polskich wynalazkow
    >>> bylo malo, a polski przemysl byl malo innowacyjny - nie tylko na
    >>> poziomie najwyzszym, ale nawet samochodu nie potrafil zrobic.
    >
    >> Polskich wynalazków było bardzo dużo, polskich badań też. Tyle że nie
    >> w Polsce. Poszukaj prac naukowych w dowolnym temacie, policz jak
    >> często tam się pojawiają polskie nazwiska.
    >> Samochodu Polacy nie potrafili zrobić? Jeden nawet do dziś stoi
    >> zaparkowany na Księżycu.
    >
    > Jacys podwykonawcy bez nazwiska :-)
    >

    Jednak ktoś ten zespół inspirował i naprowadzał. W dodatku, w warunkach
    silnej konkurencji.

    "Po ogłoszeniu w 1961 przez NASA konkursu na pojazd zdolny do poruszania
    się po Księżycu (MOLAB) w ramach programu kosmicznego Apollo, zespół
    konstruktorów pod kierownictwem Mieczysława Bekkera rozpoczął prace
    koncepcyjne mając za konkurenta innego polskiego konstruktora,
    Stanisława Rogalskiego, który pracował w firmie Grummann[4]. Efektem
    tych prac było skonstruowanie pojazdu księżycowego Lunar Roving Vehicle
    (LRV), który został wykonany przez koncern General Motors w kooperacji z
    zakładami Boeing. Profesor Bekker był autorem całości rozwiązań
    technicznych, które zapewniały poruszanie się LRV po księżycowej
    powierzchni. "

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mieczys%C5%82aw_Bekker

    > Nawet przed wojna kupilismy licencje na Fiata ...
    >
    Wtedy patryjotycznie modne było projektowanie czołgów i samolotów a
    zakup licencji fiata to był offset dla PZInz, na sprzęt dla wojska.

    Za to po wojnie zakup większości licencji od zachodnich koncernów,
    wiazał sie ze wspieraniem ich podopiecznych.

    Fiat - był sponsorem Włoskiej Partii Komunistycznej
    Berliet - silne związki z francuskim ruchem komunistycznym
    Massey Ferguson - także, sponsor.


    "w 1972 roku porzucono pomysł praktycznie gotowej do produkcji
    całkowicie nowej rodziny ciągników, projektowanych od w 1969. były to
    modele Ursus U310, 510, 610 i 710, do których opracowano całkowicie nowe
    silniki S 24, 34, 35 i 44 oraz silnik S64. silniki były badane w
    zakładach Ricardo Consulting Enginereers LTD i uzyskały pozytywne oceny
    od brytyjskich specjalistów. w sumie zbudowano 36 prototypów. niestety,
    gdy konstrukcje były praktycznie gotowe do produkcji władze Ursusa
    nakazały zatrzymać dalsze prace na własnymi ciągnikami.
    ...
    w 1974 roku umowy licencyjnej między Przedsiębiorstwem Handlu
    Zagranicznego "Agromet Motoimport" a firmą Massey Ferguson na produkcje
    ciągników serii MF 200 oraz 500. paradoksalnie w Ursusie była już gotowa
    do produkcji rodzina ciągników serii U o mocy od 30 do 75 KM, czyli
    takich, do jakich licencje zakupiono... modele te wywodziły się w
    prostej linii z typów MF 35 i 65, które opracowano jeszcze w latach 50.
    ich rozwój poprzez rodzinę ciągników serii 100 polegał na stosowaniu
    coraz lepszych jakościowo materiałów i wysilaniu silników. tak więc
    pomimo że niby nabyliśmy licencję na produkcję nowoczesnych ciągników
    które dopiero wchodziły do produkcji na zachodzie, to w rzeczywistości
    były to modele przestarzałe i wyeksploatowane konstrukcyjnie.

    Źródło: http://niepoprawni.pl/blog/3398/powrot-ursusa

    (C): autor tekstu w serwisie Niepoprawni.pl

    --

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: