eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPodstawy elektroniki - glupie pytanieRe: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!cyclone03.ams2.highwinds-media.com!news.hig
    hwinds-media.com!voer-me.highwinds-media.com!post01.fr7!fx27.fr7.POSTED!not-for
    -mail
    From: A.L. <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
    Message-ID: <k...@4...com>
    References: <6...@g...com>
    <op.xjmf9g2cn0u1o8@moj> <v...@4...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <e...@4...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <lr1c9v$e2m$1@node1.news.atman.pl>
    <2...@4...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <d...@4...com>
    <lr2u25$2d4$2@mx1.internetia.pl>
    User-Agent: ForteAgent/7.00.32.1200
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 71
    X-Complaints-To: a...@e...com
    Organization: Forte - www.forteinc.com
    X-Complaints-Info: Please be sure to forward a copy of ALL headers otherwise we will
    be unable to process your complaint properly.
    Date: Sun, 27 Jul 2014 08:53:43 -0500
    X-Received-Body-CRC: 2766090014
    X-Received-Bytes: 4759
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:668386
    [ ukryj nagłówki ]

    On Sun, 27 Jul 2014 14:57:47 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:

    >W dniu 27.07.2014 13:33, A.L. pisze:
    >> On Sun, 27 Jul 2014 12:15:56 +0200, Jaros?aw Soko?owski
    >> <j...@l...waw.pl> wrote:
    >>
    >>> Pan A.L napisał:
    >>>
    >>>> Kiesys, nauczajac przedmiotu Wstep do teorii obwodow, wprowadzilem
    >>>> pare bledow do programu uzywanego na laboratorium. Celowo. Na skutek
    >>>> tego, dzielnik napiecia - zrodlo 10V, dwa rezystory 1K poloczone
    >>>> szeregowo, dawal na wyjsciu 12V. Na jakies 100 osob, moze z 5
    >>>> zauwazylo ze cos nie gra. Reszta, zywcem skopiowala z ekranu i
    >>>> zamiescila w sprawozdaniu/ I tacy sa slasnie "laptopowi elektronicy"
    >>>> w czasach dzisiejszych
    >>>
    >>> W każdej rzeczy trzeba widzieć dobre strony. To, że w setce studentów
    >>> trafi się może pięciu kumatych, to wiadomo. A dzięki takiemu zabiegowi
    >>> dydaktycznemu od razu wiadomo którzy to są.
    >>>
    >>
    >> Cale doswiadczenia mialo inny cel. Wadze uniwersyteckie doszly do
    >> wniosku ze nie potzreba miec laboratoriow w ktorych bedzie sie
    >> budowalo i moerzylo rzeczywiste uklady. Wystarczy symulacja
    >> komputerowa.
    >>
    >> Zawiazalo sie lobby opozycyjne ktorego bylem czlonkiem, i ten
    >> eksperument mial pokazywac nonsensownosc edukacji opartej o
    >> "laboratorium wirtualne"
    >
    >
    >E tam. Tak samo można wykazać nonsensowność realnych laboratoriów.

    W ponizszym tekscie (cytuje w calosci) wykazales wlasnei SENSOWNOSC
    prowadzenai NROMALNYCH laboratoriow. A bezsensownosc prowadzenai
    wirtualnych laboratoriow

    A.L.


    >Pamiętam na studiach jakąś laborkę z układów. Koledzy na stanowisku obok
    >mieli podłączyć generator do modułu jakiegoś filtra aktywnego a z niego
    >na miernik sygnału (może i detekcja fazy). Do tego zasilacz symetryczny.
    >Zadanie: pomiar charakterystyki przenoszenia filtru. Nie rozumieli jak
    >podłączyć zasilacz symetryczny (+15, 0, -15). Prowadząca podłączyła im
    >prawidłowo, kazała włączyć zasilanie i mierzyć. Pomierzyli bez włączenia
    >zasilania. Wyszły im jakieś mikrowolty bez sensu i takie dane zamieścili
    >w sprawozdaniu. Nie ogarnęli, że coś nie tak. Inne przykłady to
    >niemożność zrozumienia, że łącząc kilka urządzeń (generator, wzmacniacz,
    >oscyloskop) należy masy łączyć ze sobą, a gorący z gorącym. Na takich
    >laborkach oraz na projektach radzili sobie tylko ci po technikach
    >elektronicznych i elektronicy - hobbyści.
    >Żeby ni było. Też uważam, że symulacja nie zastąpi pracy z prawdziwym
    >układem. W praktyce nie korzystam z symulacji. Wyjątkiem jest analiza
    >filtrów w zasilaniu pod kątem tłumienia zakłóceń, przy doborze dławików.
    >Np korzystając z modeli dostępnych na stronach Wurth.
    >Chciałem tylko zaznaczyć, że za dawnych dobrych lat 80 na przedmiotach
    >typu układy elektroniczne też radzili sobie głównie hobbyści. A
    >przeważająca większość bez refleksji była w stanie zaakceptować i wpisać
    >do sprawozdania dowolnie bzdurną wartość.
    >Inna sprawa to jakość kadry. Pamiętam pierwsze zajęcia z projektu układy
    >analogowe. Podzielono nas na dwie grupy. Nasz prowadzący zaczął od
    >rozmów jak praktycznie należałoby zacząć projektować układ na
    >tranzystorach. Jakieś typówki, żeby ustalić punkt pracy tranzystora
    >ograniczając Ic rezystorem w obwodzie kolektora. Niby typówka a dla
    >większości coś kompletnie nieznanego.
    >Drugi prowadzący zaczął od dopytywania dopuszczającego ludzi do
    >projektowania. Pytanie dlaczego tranzystor wzmacnia. Dla ludzi z
    >technologii oczywiste odpowiedzi to były te o dziurach i elektronach
    >itp. Siadaj 2. Tranzystor wzmacnia bo ma współczynnik wzmocnienia
    >większy od jedności.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: