  • Data: 2014-07-27 14:57:47
    Temat: Re: Podstawy elektroniki - glupie pytanie
    Od: Mario <m...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 27.07.2014 13:33, A.L. pisze:

    > Cale doswiadczenia mialo inny cel. Wadze uniwersyteckie doszly do
    > wniosku ze nie potzreba miec laboratoriow w ktorych bedzie sie
    > budowalo i moerzylo rzeczywiste uklady. Wystarczy symulacja
    > komputerowa.
    >
    > Zawiazalo sie lobby opozycyjne ktorego bylem czlonkiem, i ten
    > eksperument mial pokazywac nonsensownosc edukacji opartej o
    > "laboratorium wirtualne"

    E tam. Tak samo można wykazać nonsensowność realnych laboratoriów.
    Pamiętam na studiach jakąś laborkę z układów. Koledzy na stanowisku obok
    mieli podłączyć generator do modułu jakiegoś filtra aktywnego a z niego
    na miernik sygnału (może i detekcja fazy). Do tego zasilacz symetryczny.
    Zadanie: pomiar charakterystyki przenoszenia filtru. Nie rozumieli jak
    podłączyć zasilacz symetryczny (+15, 0, -15). Prowadząca podłączyła im
    prawidłowo, kazała włączyć zasilanie i mierzyć. Pomierzyli bez włączenia
    zasilania. Wyszły im jakieś mikrowolty bez sensu i takie dane zamieścili
    w sprawozdaniu. Nie ogarnęli, że coś nie tak. Inne przykłady to
    niemożność zrozumienia, że łącząc kilka urządzeń (generator, wzmacniacz,
    oscyloskop) należy masy łączyć ze sobą, a gorący z gorącym. Na takich
    laborkach oraz na projektach radzili sobie tylko ci po technikach
    elektronicznych i elektronicy - hobbyści.
    Żeby ni było. Też uważam, że symulacja nie zastąpi pracy z prawdziwym
    układem. W praktyce nie korzystam z symulacji. Wyjątkiem jest analiza
    filtrów w zasilaniu pod kątem tłumienia zakłóceń, przy doborze dławików.
    Np korzystając z modeli dostępnych na stronach Wurth.
    Chciałem tylko zaznaczyć, że za dawnych dobrych lat 80 na przedmiotach
    typu układy elektroniczne też radzili sobie głównie hobbyści. A
    przeważająca większość bez refleksji była w stanie zaakceptować i wpisać
    do sprawozdania dowolnie bzdurną wartość.
    Inna sprawa to jakość kadry. Pamiętam pierwsze zajęcia z projektu układy
    analogowe. Podzielono nas na dwie grupy. Nasz prowadzący zaczął od
    rozmów jak praktycznie należałoby zacząć projektować układ na
    tranzystorach. Jakieś typówki, żeby ustalić punkt pracy tranzystora
    ograniczając Ic rezystorem w obwodzie kolektora. Niby typówka a dla
    większości coś kompletnie nieznanego.
    Drugi prowadzący zaczął od dopytywania dopuszczającego ludzi do
    projektowania. Pytanie dlaczego tranzystor wzmacnia. Dla ludzi z
    technologii oczywiste odpowiedzi to były te o dziurach i elektronach
    itp. Siadaj 2. Tranzystor wzmacnia bo ma współczynnik wzmocnienia
    większy od jedności.

    --
    pozdrawiam
    MD