    From: Edek <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Podpis elektroniczny dla ubogich
    Date: Fri, 26 Aug 2011 14:30:02 +0200

    On 08/24/2011 09:34 AM, Jacek Czerwinski wrote:
    > Pomysł pewnego prostego systemu workflow w firmie. Pewne operacje
    > wymagają podpisu / parafki człowieka (tak było w papierowym odpowiedniku).
    > Powinno to się prawdopodobnie zrobić tak: zbudowac jakiś dokument, XML
    > czy podobny, oprawić go w podpis elektroniczny w oparciu o klucze (PGP
    > itd, nie wnikam), kierownik używa swojego (drugiego!!! - tego do podpisu
    > hasła) i to jest podpisane.
    >
    > jednak to jest nie do wprowadzenia. Edukacja, gospodarka kluczami itd.
    >
    > Czy założenie: kierownik będąc zalogowany do systemu, w przygotowanym
> [...]

    Jak rozumiem, to nie ma mieć żadnych skutków prawnych, tylko
    ma być używane wewnątrz firmy.

    Nie wiem, jak zrobić workflow, to już jest kwestia do wypracowania
    w firmie, ale generalnie wystaczyłby zwykły podpis [1] pod albo
    dokumentem, albo nawet mailem.

    Jest kwestią umowną w firmie, czy wystarczy taki mail

    ----- mail dyr. Kowalskiego

    AKCEPTUJĘ,
    dyr. Kowalski

    ---- mail menedżera ds. ważnych
    <załącznik>
    ----
    <podpis menedżera ds. ważnych> <opcjonalnie timestamp>

    -------
    <podpis dyr.Kowalskiego> <opcjonalnie timestamp>

    Cała reszta to udogodnienie: jakiś serwer podpisujący, klient poczty
    podpisujący, repozytorium dokumentów, serwer oferujący sygnowany
    znacznik czasu: to wszystko zależy od potrzeb,
    które musi wyrazić menedżerstwo ds. workflow.

    Ogólnie, można podpisać dowolny ciąg bajtów: mail, dokument, xml,
    cokolwiek.

    Opcjonalnie, można podpisywać digest ciągu bajtów (sha, md5).

    Znacznik czasu musi mieć podpis serwera czasu, tu się nic innego nie
    da zrobić: trzeba wysłać podpisywaną treść do serwera, serwer wypluwa
    podpisany z timestampem (podpisany prywatnym kluczem serwera). Czas
    podpisania czasami jest istotny. Tu też można wysłać do serwera digest
    zamiast samej treści.

    Co do reszty, podpisywanie może się odbywać albo lokalnie (na komputerze
    dyr. Kowalskiego na przykład), albo na serwerze. Klucze może każdy mieć
    przy sobie, albo mogą być na serwerze, gdzie użytkownik się loguje.

    Co do kluczy, to są dwie sprzeczne tendencje: wygoda (ojej, zgubiłem
    USB z kluczem. Jest zahasłowany, ale nie mogę nic podpisać!) i
    bezpieczeństwo (żeby ktoś nie podpisał czegoś za kogoś innego). Pewną
    sztuką jest zapewnienie wygody bez złamania zasad bezpieczeństwa
    przy ograniczeniu kosztów.

    Utrata klucza prywatnego powoduje, że trzeba zmienić klucz
    publiczny też. To jest pewien kłopot, chyba że dyr. Kowalski będzie
    miał 10 kluczów publicznych, którymi kiedyś się podpisywał, ale zgubił
    ich klucze prywatne, i 11ty aktualny.

    To są ogólne zasady, kwestia realizacji naprawdę jest dowolna.

    Pewną inną opcją jest podpis serwera (serwer swoim kluczem podpisuje,
    że dnia owego dyr. Kowalski podpisał dokument). Wtedy pracownicy
    nie mają kluczy prywatnych. Tutaj ciekawe jest, jak się podpisuje
    administrator serwera, i jako kto ;)

    Edek

    [1] Asymetryczny: publiczne klucze są na jakiejś stronie
    (pracownik -> klucz). Prywatny, jak sama nazwa wskazuje, jest prywatny,
    i służy do podpisywania.