  • 21. Data: 2012-07-16 22:10:01
    Temat: Re: Po co w laptopach maly dysk SSD?
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 16.07.2012 10:17, abs pisze:
    > Czy ktos mi moze wyjasnic jaki jest sens pakowania do notebooka dodatkowego
    > dysku SSD (obok zwyklego) o jakiejs smiesznej pojemnosci? Np tu
    > http://www.euro.com.pl/laptopy-i-netbooki/acer-s3-95
    1-2464g34iss-w7hp.bhtml
    > - po co to 20 GB SSD? Systemu sie na tym nie postawi, to po co? Wspolczynnik
    > lansu wzrasta i tylko tyle?
    LAptop najczęściej ma wolny dysk. Kupując dysk do dużego kompa,
    zastanowisz się jaki jest szybki, jaki awaryjny? kupując całego laptopa?
    ewentualnie jaki duży jest dysk, nic więcej. Potem efekt jet taki, że
    klikasz w ikonkę, i czekasz, czekasz, dysk mieli, mieli i tak bez końca.
    Zamontowanie dysku SSD wyraźnie, przyśpiesza wczytywanie programów,
    otwieranie plików. Oczywiście film się przelicza tyle samo, ale ludzie
    siedzący przed monitorem odczuwają zadowolenie gdy kliknięcie powoduje
    natychmiastowy efekt, a nie natchmiastowe wyświetlenie zamiast kursora
    klepsydry czy czegośtam skaczącego.
    Tak więc mały dysk na system jest wspaniałym pomysłem. Co do wielkości?
    wczoraj stawiałem na lapku windowsa. 100% działający zajmuje 2.6 giga.
    Może dlamnie win XP to tylko przydatny dodatek, ale przy odrobinie
    dobrej woli można się zmieścić z najważniejszymi programami na małym
    dysku SSD, a dane i super kobyły trzymać na zwykłym HDD

    ToMasz

  • 22. Data: 2012-07-16 22:21:27
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 16/07/2012 09:17, abs wrote:
> [...]
    1-2464g34iss-w7hp.bhtml
    > - po co to 20 GB SSD? Systemu sie na tym nie postawi, to po co? Wspolczynnik

    Wystarcza bez problemu na OS (XP, czy Win7) + dokumenty. Po co więcej
    w służbowym laptopie, czy na uczelnie? Miejsce zajmuje muzyka, czy
    filmy: a to masz w domu np. na dysku USB, czy NASie.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 23. Data: 2012-07-16 23:00:54
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > no ja mam inne doswiadczenia. kilka lat temu z braku wygodnych mozliwosci
    > firmie dano nam partycje 20GB na system. po kilku latach - win+office+inne
    > nieduze bajery (utilsy jak piszesz, nawet z poczta outluka i swapem na
    > innej partycji) i trzeba sukcesywnie dzialac nad ich powiekszaniem. w
    > kilku
    > pc juz klonowalem partycje.

    Majac na mysli 6GB mowie o WinXP majacym ok. miesiaca,
    bez danych uzytkownika (bo sa na D:), swapa, hiberfila, itd.
    O rozroscie Windowsa w funkcji czasu nie mam konkretnego
    pojecia, ale nie dramatyzowalbym.

    Moze podrzuce konkrety.
    Co zajmuje te 6GB?

    To WinXP z najnowszymi poprawkami z poczatku czerwca 2012,
    z najnowszym directxem, flashem, itd. - wszystko zintegrowane hfslipem.
    Office 2003 tez z najnowszymi poprawkami, zintegrowany hfslipem.
    Najwiecej miejsca zajmuje... uwaga... dotnet
    a dokladnie dotnet 1.1, 2.0, 3.x, 4.x + wszystkie updaty az do czerwca.

    Co poza tym jest zainstalowane?
    Tu mam maly problem, ale znalazlem takie cos:

    for /f "Tokens=*" %%i in ('reg query
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curren
    tVersion\Uninstall') do
    (
    for /f "Tokens=3*" %%j in ('reg query "%%i" /v displayname 2^>nul') do (
    if not %%j==VERSION echo %%j %%k
    )
    )

    i oto co ow "skrypt" wyplul:

    7-Zip 9.25 alpha
    Adobe Flash Player 11 ActiveX
    Adobe Flash Player 11 Plugin
    Adobe Shockwave Player 11.6
    CPUID CPU-Z 1.60.1
    DAEMON Tools Lite
    EasyBCD 2.1.2
    Exifer
    Gadu-Gadu 10
    Link Shell Extension
    Aktualizacja zabezpieczeń dla systemu Windows XP (KB2483614)
    Aktualizacja zabezpieczeń dla systemu Windows XP (KB2603381)
    Aktualizacja zabezpieczeń dla systemu Windows XP (KB2686509)
    Pakiet funkcji magazynowania dla systemu Windows (32 bity) - aktualizacja
    IMAPI dla dysków Blu-Ray
    Pakiet funkcji magazynowania dla systemu Windows (32 bity) - Sterownik kart
    inteligentnych
    Hotfix for Windows XP (KB954550-v5)
    Poprawka dla systemu Windows XP (KB969084)
    Aktualizacja zabezpieczeń dla systemu Windows XP (KB982316)
    K-Lite Codec Pack 8.9.8 (Full)
    Microsoft .NET Framework 1.1 Security Update (KB2656353)
    Microsoft .NET Framework 1.1 Security Update (KB2656370)
    Malwarebytes Anti-Malware wersja 1.61.0.1400
    Microsoft .NET Framework 1.1
    Pakiet językowy programu Microsoft .NET Framework 3.5 z dodatkiem SP1 - PLK
    Microsoft .NET Framework 3.5 SP1
    Microsoft .NET Framework 4 Client Profile
    Microsoft .NET Framework 4 Extended
    J# 2.0 Redistributable Package - SE
    Microsoft Visual J# 2.0 Redistributable Package - SE
    Mobile Partner
    Mozilla Firefox 13.0.1 (x86 pl)
    Mozilla Thunderbird 13.0.1 (x86 pl)
    Mozilla Maintenance Service
    NapiProjekt (2.0.0.2151)
    Notepad++
    OpenAL
    PITy 2008 dla Windows kompilacja:1.0.5.10
    PITy 2009 dla Windows kompilacja:1.1.2.15
    PITy 2010 dla Windows kompilacja:1.2.7.3
    PITy 2011 dla Windows kompilacja:1.3.3.2
    QuickTime Alternative 3.2.2
    Real Alternative 2.0.2
    SpeedFan (remove only)
    Unlocker 1.9.1
    ?Torrent
    Microsoft Kernel-Mode Driver Framework Feature Pack 1.9
    Winamp
    Windows Media Player 11
    WinUHA 2.0 RC1 (2005.02.27)
    XML Paper Specification Shared Components Language Pack 1.0
    PDFCreator
    Document Express DjVu Plug-in
    Shared Add-in Extensibility Update for Microsoft .NET Framework 2.0
    (KB908002)
    Microsoft .NET Framework 4 Extended
    Update 4.0.3 for Microsoft .NET Framework 4 Extended (KB2600211)
    Microsoft Visual J# .NET Redistributable Package 1.1
    Java(TM) 7 Update 4
    Google Earth
    Microsoft .NET Framework 2.0 Service Pack 2 Language Pack - PLK
    Dodatek ODF dla pakietu Microsoft Office
    WebFldrs XP
    Microsoft .NET Framework 4 Client Profile
    Update 4.0.3 for Microsoft .NET Framework 4 Client Profile (KB2600211)
    Java Auto Updater
    Programmer's Notepad
    Microsoft .NET Framework 3.0 Service Pack 2 Language Pack - PLK
    Microsoft .NET Framework 1.1 Polish Language Pack
    Shared Add-in Support Update for Microsoft .NET Framework 2.0 (KB908002)
    Windows Media Player Firefox Plugin
    Microsoft Visual C++ 2005 Redistributable
    Microsoft Silverlight
    Microsoft Office Professional Edition 2003
    Compatibility Pack for the 2007 Office system
    Pakiet zgodności dla systemu Office 2007
    Eassos PartitionGuru Free 3.7.0
    Microsoft Keyboard Layout Creator 1.4
    Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - x86 9.0.30729.6161
    Copy Handler 1.32Final
    Microsoft .NET Framework 3.5 Language Pack SP1 - plk
    Dual-Core Optimizer
    Microsoft .NET Framework 3.0 Service Pack 2
    Adobe Reader X (10.1.3) - Polish
    Spybot - Search & Destroy
    inSSIDer
    Microsoft .NET Framework 2.0 Service Pack 2
    Microsoft .NET Framework 1.1
    Microsoft .NET Framework 3.5 SP1
    Security Update for Microsoft .NET Framework 3.5 SP1 (KB2604111)
    Security Update for Microsoft .NET Framework 3.5 SP1 (KB2657424)
    Hotfix for Microsoft .NET Framework 3.5 SP1 (KB953595)
    Hotfix for Microsoft .NET Framework 3.5 SP1 (KB958484)
    Update for Microsoft .NET Framework 3.5 SP1 (KB963707)
    Windows Messenger 5.1
    Microsoft Visual J# 2.0 Redistributable Package - SE
    SkypeT 5.9
    Microsoft Visual C++ 2010 x86 Redistributable - 10.0.40219
    GPU Caps Viewer 1.16.0

  • 24. Data: 2012-07-17 01:54:23
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-07-16 10:17, abs pisze:

> [...]
    1-2464g34iss-w7hp.bhtml
    > - po co to 20 GB SSD? Systemu sie na tym nie postawi, to po co? Wspolczynnik

    5 sek. googlowania:
    http://www.laptopmag.com/review/laptops/acer-aspire-
    s3.aspx

    Boot and Wake From Sleep
    One of the advantages touted by Ultrabook proponents is the ability to
    boot and resume from sleep nearly instantly. However, that only works
    when the notebook has an SSD. While the Aspire S3 has a 20GB SSD, that
    drive is only used as a hibernation partition for saving memory to disk
    to enable quick resumes, not for booting or loading applications. All
    the action, including the bootup, occurs on the mechanical 320GB,
    5,400-rpm hard drive.

    Because it relies on such a slow hard drive, the Aspire S3 took 1 minute
    and 5 seconds to boot into Windows 7 Home Premium. That's dead on with
    the ultraportable category average, but far longer than the MacBook Air
    (17 seconds) and the Samsung Series 9 (25 seconds).

    Due to the SSD hibernation partition, the S3 was able to resume from
    sleep in a very fast 3 seconds, which is just a second or so slower than
    its ultrabook competition. However, we noticed a problem where the
    notebook would not wake at all if we lifted the lid within just a few
    seconds of shutting it in the first place. In those cases, we would have
    to hit the power button after a few seconds to get it going.

    ----------------------------

    Czyli jak widać służy to do hibernacji. IMHO pomysł WYJĄTKOWO głupi -
    bez sensu płacić za 20 GB SSD tylko do hibernacji, skoro laptop ma 4 GB
    i pewnie nawet po dołożeniu pamięci więcej niż 8 GB mieć nie będzie.
    Do tego hiberfile przy każdorazowym zamykaniu jednak zużywa SSD, nie
    wykorzystując największej zalety SSD, czyli krótkiego czasu dostępu do
    danych losowych.

    IMHO idea 2 dysków wewnętrznych w laptopie na dziś jest idealna, sam się
    dziwię że nadal większość sprzedawanych laptopów ma tylko dyski
    mechaniczne. W detalu można już w PL kupić 64GB SSD retail poniżej 300
    zł brutto, a to dodaje laptopowi skrzydeł w porównaniu do wolnych dysków
    4200-5400 RPM mechanicznych. Do tego nie hałasuje, praktycznie się nie
    nagrzewa w IDLE, zużywa o wiele mniej energii niż HDD mechaniczny.
    Czyli SSD na system i podstawowe dane, drugi HDD mechaniczny jako
    podręczny magazyn danych, bo jednak SSD 256 GB i większe są nadal dość
    drogie. Ale do tego potrzebny jest dla Win7 HP 64-bit preinstalowanego
    na tym laptopie SSD minimum 32GB, do wygodnej pracy by za często nie
    odwoływać się do HDD mechanicznego i go nie wybudzać - lepiej 64GB
    (na OS + najczęściej używane dane). Dla producenta laptopa kupującego
    SSD w dziesiatkach tysięcy koszt takiego SSD 64GB to pewnie ~70-80 USD
    - przy cenie całego laptopa (sprzęt + soft) pomijalny, więc tym bardziej
    dziwne że to nie jest powszechne rozwiązanie AD 2012
    (jak SSD większych pojemności potanieją za ~2 lata pewnie będzie już
    tylko jeden średniej wielkości SSD, teraz mały SSD + średn HDD jest IMHO
    optymalne).

    --
    /MB

  • 25. Data: 2012-07-17 02:05:06
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-07-16 12:07, Andrzej Libiszewski pisze:
    1-2464g34iss-w7hp.bhtml

    > Żeby spiąć taki dysk w RAID i wykorzystać do kilkukrotnego
    > przyspieszenia pracy pamięci masowej.

    Z odrobiną nieśmiałości spytam - w jaki tryb RAID chcesz spinać 20 GB
    SSD i 320 GB HDD mechaniczny o skrajnie różnych szybkościach?

    Aż mi się nie che wierzyć, że tyle postów, a nikt nie sprawdził do czego
    to rzeczywiście służy w tym S3. Odsyłam ponownie do linku z mojego
    innego postu:
    http://www.laptopmag.com/review/laptops/acer-aspire-
    s3.aspx

    P.S.
    Jak dla mnie jak już ma się taki laptop to pierwsze co powinno się
    zrobić, to wyp*ć hibernację z SSD i wykorzystać taki niewielki SSD
    (za mały na wygodne postawienie dołączonego Win7 HP 64bit) jako Intel
    Smart Response Cache czy jak nazywa się rozwiązanie cachujące dane z HDD
    mechanicznego na SSD - nie wiem tylko jak z kwestiami licencyjnymi i czy
    nie jest to dostępne tylko jako bundle z odpowiednimi SSD Intela.
    Powinno wyraźnie przyspieszyć to dostęp do najczęściej używanych danych,
    w tym danych OS wykorzystwywanych w procesie bootowana. Oczywiście nie
    będzie to to samo co praca na SSD o odpowiedniej pojemności, ale skoro
    producent dał ciała, to user takiego cuda musi myśleć za niego.

    --
    /MB

  • 26. Data: 2012-07-17 09:31:19
    Od: "Mrzafka" <m...@d...com.pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...org> napisał w wiadomości

    > 8GB spokojnie styknie na XP, a nawet jeszcze zostanie ponad 2GB wolnego
    > (bo swapa na ssd lepiej nie zakladac).
    > Oczywiscie mowie o najnowszym XP z calym dotnetem, update'ami, officem,
    > nerem i mnostwem utilsow - no, poza kobylami typu Matlab.
    > W 99.999% przypadkow taki system i tak bedzie "na wyrost".

    Dla ciekawości...
    Mam zainstalowanego Windows 7 Pro SP1 ze wszystkimi aktualizacjami
    i plikiem wymiany na dysku wirtualnym 20GB.
    Plik .vdi ma pojemność 7.5GB.
    --
    Mrzafka
    m...@d...com.pl

  • 27. Data: 2012-07-17 13:04:05
    Od: "Kerry" <k...@k...com>

    Przemysław Ryk napisał(a):

    > Boski jesteś. Można Cię dotknąć?

    Nawet w głupich dyskusjach można coś wyczytać.
    Dobre to. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Kerry

  • 28. Data: 2012-07-17 13:37:15
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Michal" <u...@i...pl> wrote in message
    > Z odrobiną nieśmiałości spytam - w jaki tryb RAID chcesz spinać 20 GB SSD i
    > 320 GB HDD mechaniczny o skrajnie różnych szybkościach?

    Intel Smart Response SSD Caching Technology, niekoniecznie w tym przypadku

  • 29. Data: 2012-07-17 15:05:47
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-07-17 09:31, Mrzafka pisze:

    > Dla ciekawości...
    > Mam zainstalowanego Windows 7 Pro SP1 ze wszystkimi aktualizacjami
    > i plikiem wymiany na dysku wirtualnym 20GB.
    > Plik .vdi ma pojemność 7.5GB.

    Poczekaj pół roku, goto \$windir$\WINSXS ;>

    P.S.
    1. Czyżby wersja 32bit (te zajmuja mniej)
    2. OS, zwłaszcza na maszynie wirtualnej mam wrażenie, że zajmuje mniej
    miejsca i potrzebuje mniej pamięci niż normalnie używany.

    --
    /MB

  • 30. Data: 2012-07-17 15:18:15
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-07-17 13:37, m4rkiz pisze:
    > "Michal" <u...@i...pl> wrote in message
    >
    > Intel Smart Response SSD Caching Technology, niekoniecznie w tym przypadku

    O tym właśnie pisałem w poprzednim poście. Pomimo, że ISRT wymaga
    ustawienia dysków na Z86+ w tryb RAID, to jednak IMHO RAIDem tego nazwać
    nie można. To po prostu autorskie rozwiązanie sprzętowo-programowe
    Intela, któremu do RAID0 jednak daleko.

    --
    /MB