  • 11. Data: 2010-04-01 18:12:46
    Temat: Re: Po co mechaniczna migawka?
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    W dniu 01-04-2010 18:46, Latet pisze:

    > Ale LiveView polega własnie na podniesieniu lustra i otwarciu migawki.
    > Więc...?
    >
    > latet

    Więc jak widzisz, mechaniczna migawka nie uniemożliwia działania
    LiveView. Skoro tak, nie uniemożliwia również wykrywania twarzy i paru
    innych rzeczy. Te funkcje działają po otwarzeniu migawki, przy
    naciśnięciu spustu migawka zamknie się i wykona normalny przebieg.

  • 12. Data: 2010-04-01 18:28:14
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    > Tu nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi, wiem natomiast, ze w
    > trybie LV jest się skazanym na AF z detekcją kontrastu - bardziej
    > precyzyjny, ale i wolniejszy niż AF z detekcją fazową.

    Znalazłem takie coś:
    ~~~~~~~~~~~~
    Odpowiednikiem ustawiania ostrości na matówce jest AF z detekcją kontrastu,
    stosowany chyba we wszystkich cyfrowych kompaktach i większości lustrzanek w
    trybie Live View (nie dotyczy lustrzanek Sony i Olympusa E-330, które korzystają
    w tym trybie z detekcji fazy). ~
    ~~~~~~~~~~~~
    http://szumofobia.pl/forum/showthread.php?t=332

    Detakcja fazy w trybie LiveView? Jak?

    latet

  • 13. Data: 2010-04-01 19:03:48
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "KILu" <b...@w...pl> napisał:

    > A skad - kazdy kompakt rowniez ma migawke, a ww. funkcje sa norma.

    Oj, chyba jednak nie każdy ma mechaniczną migawkę. Chyba tylko te lepsze
    mają.

    To fakt.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2010-04-01 19:08:34
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-04-01 20:28:14 +0200, "Latet" <l...@n...pl> said:

    > Detakcja fazy w trybie LiveView? Jak?

    Sony i Oly 330 nie mają prawdziwego LV, więc nie mogą mieć detekcji kontrastu.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2010-04-01 19:12:40
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Latet" <l...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > większości lustrzanek w trybie Live View (nie dotyczy lustrzanek Sony i
    > Olympusa E-330, które korzystają w tym trybie z detekcji fazy). ~

    Nie wiem jak w Soniakach, ale w Olkach sa OIDP 3 tryby dla AF przy LV.
    1. IMAGER AF - detekcja kontrastu
    2. AF SENSOR - klasycznie dla dSLR lapana ostrosc
    3. HYBRID AF - wstepne ostrzenie detekcja kontrastu, przed samym zrobieniem
    zdjecia jednak ostrzy finalnie jak w dSLR

    Thomas

  • 16. Data: 2010-04-01 19:16:41
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Latet" <l...@n...pl> napisał:

> [...]
    > stosowany chyba we wszystkich cyfrowych kompaktach i większości lustrzanek
    > trybie Live View (nie dotyczy lustrzanek Sony i Olympusa E-330, które

    Nie wiem, jak robi to Sony, ale Olympus E330 miał dwie matryce - w związku z
    tym była móżliwość uzywania Live View z dodatkowej matrycy przy opuszczonym
    lustrze - i wtedy AF z detekcją fazy normalnie działał. W trybie LV z
    głównej matrycy (pzry uniesionym lustrze) w celu ustawienia ostrości lustro
    na moment się opuszczało - (przypuszczam, że było to powiązane z chwilowqym
    zamknięciem migawki) w celu ustawienia ostrości pzrez AF. Dość dokładny opis
    tej ciekawej konstrukcji znajdziesz pod adresem
    http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/ .

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 17. Data: 2010-04-01 19:17:57
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > opis
    > tej ciekawej konstrukcji znajdziesz pod adresem

    A faktycznie! Jakos mi umknelo to, ze kolega pisal o E330 :)

    Thomas

  • 18. Data: 2010-04-01 20:05:23
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-04-01 21:16, Marek Wyszomirski wrote:
    > Nie wiem, jak robi to Sony, ale Olympus E330 miał dwie matryce - w związku z
    > tym była móżliwość uzywania Live View z dodatkowej matrycy przy opuszczonym
    > lustrze - i wtedy AF z detekcją fazy normalnie działał.

    Z grubsza w sony tak samo - jedyna różnica, to że zmieniają kąt jednego z
    luster w pryzmacie zamiast stosować tam lustra półprzepuszczalnego jak
    olek to miał. Jako, że wizjera i lv nie trzeba naraz to lepsze
    rozwiązanie, bo dzięki temu wizjer optyczny nie jest ciemniejszy.

    Oczywiście rozwiązanie sony tylko w tanich lustrzankach z penta-pryzmatem
    z lusterek. Najnowsze modele mają do wyboru też normalne LV z głównej
    matrycy. Modele zaawansowane narazie LV nie mają w aparacie :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 19. Data: 2010-04-01 21:59:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Apr 2010, Latet wrote:

> [...]
    > nadaje do lustrzanki, ale nie do kompakta. Trzeba sprawę ulepszyć.
    > Ulepszono to tak, że każdą kolumnę podzielono znowu na dwie części, jedna
    > jest światłoczuła, a druga przykryta paskiem metalu (nieprzezroczystym). Po
    > naświetleniu matrycy przesuwa się zebrane ładunki najpierw na tę ciemną
    > stronę (tak samo, jak je przesuwaliśmy w dół), a dopiero potem robaczkowo
    > ciągnie w dół. W tym czasie światło może sobie dalej padać, bo nowe ładunki
    > nie dołączą do tych transportowanych.
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    IMVHO wypada dodać, że opis dotyczy *ówczenych* konstrukcji, w których
    lustrzanki nie mogły filmować tudzież nie miały LiveView w postaci
    "kompaktowej" (z jedną matrycą).

    > Nie rozumiem jednak - czy matryce w lustrzankach wymagają migawki dlatego

    Nie, wszystkie aparaty wymagają migawki, jeśli mają matrycę CCD
    a zdjęcie ma być pozbawione pewnej dość łatwej do obserwacji wady.
    Jest to *jedna* z możliwych wad, niemniej z kategorii "dyskwalifikacja".

    Bierzesz dowolnego "dobrego" kompakta, znaczy takiego z migawką
    mechaniczną (podejrzenie że najniższa półka nie ma takiej wydaje się
    być prawdopodobne), szukasz kadru w którym występują *małe* lecz
    *mocno* jaśniejsze od otoczenia punkty, dobrym przykładem są po zachodzie
    słońcą latarnie.

    Robisz zdjęcie tak, aby obejmowało dobrze naświetlony kadr, obejmujący
    latarnie - obraz samych lamp/żarówek będzie oczywiście prześwietlony
    (i o to chodzi).
    W tym samym miejscu zapuszczać krótki film.
    W żadnym znanym mi "typowym kompakcie", włączając hybrydy, nie ma
    migawki mechanicznej pracującej podczas filmowania - i to pozwala
    łatwo obejrzeć różnicę.

    Otóż ładunek jest jaki jest - "jakiś".
    W miejscach prześwietlonych jest za duży.
    W miejscach mocno prześwietlonych jest wiele za duży, tak dużo,
    że "przelewa się" na sąsiednie piksele. Stąd lampy na zdjęciu są
    nieco "większe" - bo przelany ładunek się rozpłynął.

    Za to na filmie wychodzi dodatkowy ficzer: przy okazji powstają
    równolegle do jednego z boków matrycy linie.
    Te linie są naświetlone w prześwietlonych miejscach podczas
    transportu ładunku: skoro prześwietlenie jest tak duże, że
    ładunek "przelewa" się przez bariery potencjału, to trudno
    oczekiwać że nie przeleje się podczas transportowania ładunku.
    W efekcie przy okazji wiemy, w jakim kierunku jest transportowany
    ładunek :) (i nic dziwnego, że zazwyczaj "w krótszym kierunku").

    I *jedyną* *naprawdę skuteczną* metodą, jest takie przesłonięcie
    ładunku, żeby drobne 1000x prześwietlenia nie mogło się przebić
    przez przesłonę.
    Wychodzi, że jak na razie jedyną skuteczną metodą jest kawałek
    materii - relatywnie cienki, ale nieporównanie skuteczniejszy
    w odcinaniu światła od wszystkiego innego (np. metod stosowanych
    w LCD).
    Na czas transportu ładunku "zamykamy światło" i linii już
    nie ma (mimo że w razie filmowania oraz na podglądzie Live
    View jak najbardziej są).

    > No, ale w najnowszych lustrzankach jest tryb LiveView, więc ich matryce mogą
    > pracować bez migawki. A jednak wciąż migawki tam są - po co?

    Jak wyżej.
    Podczas podglądu przeżyjesz jakoś wady wynikłe z "przelewania ładunku",
    na zdjęciu mógłbyś tego nie strawić ;)

    > Czy LiveView rozwiązuje definitywnie odwieczny problem Front/Back Focus?

    Już wiesz :) (jakim kosztem)
    Optymalnym rozwiązaniem jest autokalibracja - czyli możliwość "uczenia
    się" aparatu w trybie w którym może sobie naprzemiennie popstrykać
    na zmianę używając ostrzenia fazowego i kontrastowego.

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2010-04-01 23:31:41
    Od: "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl>

> [...]
    > ruchu itp... Muszą być więc jakieś wielkie zalety mechanicznej migawki,
    > które usprawiedliwiają ich istnienie. Jakie to zalety?

    Moim zdaniem, nieco niemerytorycznie: jeśli mechaniczna migawka uniemożliwia
    rozpoznawanie twarzy, to to jest wielka zaleta mechanicznej migawki :)

    zdrówka, PW