  • 1. Data: 2010-04-01 15:58:52
    Temat: Po co mechaniczna migawka?
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    Witam,

    Po co wciaż w cyforwych lustrzankach obecne są mechaniczne migawki? Czy ich
    obecność przekłada się w jakikolwiek sposób na jakość zdjęć? Pytam serio.

    Dziękuję,

    latet

  • 2. Data: 2010-04-01 16:12:17
    Temat: Re: Po co mechaniczna migawka?
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hp2fst$pjk$1@inews.gazeta.pl>,
    Latet nabazgrał:
    > Po co wciaż w cyforwych lustrzankach obecne są mechaniczne migawki? Czy ich
    > obecność przekłada się w jakikolwiek sposób na jakość zdjęć? Pytam serio.

    Pogooglaj jakoś tak za: D70 shutter artifacts

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    A o ACTA cichutko

  • 3. Data: 2010-04-01 16:29:29
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    > Pogooglaj jakoś tak za: D70 shutter artifacts

    Chodzi mi o cos innego - mechaniczna migawka uniemożliwia wykorzystywanie
    inteligentnych funkcji analizy kadru, np. rozpoznawania twarzy, detekcji ruchu
    itp... Muszą być więc jakieś wielkie zalety mechanicznej migawki, które
    usprawiedliwiają ich istnienie. Jakie to zalety?

    Dzięki,

    latet

  • 4. Data: 2010-04-01 16:36:08
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Latet" <l...@n...pl> napisał

> [...]
    ich
    > obecność przekłada się w jakikolwiek sposób na jakość zdjęć? Pytam serio.

    Polecam lekturę - http://www.phototrip.pl/porady/wyklad/wyklad2.html
    Do przeczytania pozostałych wykładów Marka Lewandowskiego też namawiam - był
    jednym z mądrzejszych ludzi na naszej liscie. Już tu nie pisuje, gdyz mial
    dosyć walki z oszołomami ktorych w pewnym momencie mnóstwo się tu
    namnożyło. A szkoda - wiele można było się od Marka nauczyć.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2010-04-01 16:42:22
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl>

    W dniu 01-04-2010 18:29, Latet pisze:

    > Chodzi mi o cos innego - mechaniczna migawka uniemożliwia
    > wykorzystywanie inteligentnych funkcji analizy kadru, np. rozpoznawania
    > twarzy, detekcji ruchu itp...

    Niby dlaczego? Na tej samej zasadzie mógłbyś napisać, że uniemożliwia
    LiveView...

  • 6. Data: 2010-04-01 16:46:17
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    > Niby dlaczego? Na tej samej zasadzie mógłbyś napisać, że uniemożliwia
    > LiveView...

    Ale LiveView polega własnie na podniesieniu lustra i otwarciu migawki. Więc...?

    latet

  • 7. Data: 2010-04-01 16:55:40
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    > Polecam lekturę - http://www.phototrip.pl/porady/wyklad/wyklad2.html

    Zdaje się, że chodzi o ten fragment:

    Podstawowy sensor jak obsmarowany wyżej nie pozwala na pracę bez migawki.
    Trzeba go naświetlić, światło zamknąć i odczytywać. Inaczej do przesuwanych
    ładunków będą cały czas dołączać nowe, generowane padającym światłem. To się
    nadaje do lustrzanki, ale nie do kompakta. Trzeba sprawę ulepszyć.
    Ulepszono to tak, że każdą kolumnę podzielono znowu na dwie części, jedna jest
    światłoczuła, a druga przykryta paskiem metalu (nieprzezroczystym). Po
    naświetleniu matrycy przesuwa się zebrane ładunki najpierw na tę ciemną stronę
    (tak samo, jak je przesuwaliśmy w dół), a dopiero potem robaczkowo ciągnie w
    dół. W tym czasie światło może sobie dalej padać, bo nowe ładunki nie dołączą do
    tych transportowanych.

    Nie rozumiem jednak - czy matryce w lustrzankach wymagają migawki dlatego, że są
    "podstawowym sensorem", czyli są prymitywniejsze w budowie (dzięki temu nie tak
    drogie pomimo swojej wielkości)? Czy też celowo stosuje sie takie matryce,
    ponieważ dają mniejsze szumy?

    No, ale w najnowszych lustrzankach jest tryb LiveView, więc ich matryce mogą
    pracować bez migawki. A jednak wciąż migawki tam są - po co?

    Czy zdjęcie zrobione w trybie LiveView ma większe szumy, niż identyczne zdjęcie
    zrobione w tych samych warunkach tym samym aparatem w trybie z migawką?

    Czy LiveView rozwiązuje definitywnie odwieczny problem Front/Back Focus?

    Dzieki,

    latet

  • 8. Data: 2010-04-01 17:42:36
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Latet" <l...@n...pl> napisał w wiadomości

    > No, ale w najnowszych lustrzankach jest tryb LiveView, więc ich matryce
    > mogą pracować bez migawki. A jednak wciąż migawki tam są - po co?

    Ja nie wiem jak w innych lustrzankach, ale w mojej (E-30) pomimo uzywania
    LV jak dochodzi do nacisniecie spustu, to i tak migawka mechaniczna
    pstryka.

    Thomas

  • 9. Data: 2010-04-01 17:46:27
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Latet" <l...@n...pl> napisał:

> [...]
    nie tak
    > drogie pomimo swojej wielkości)? Czy też celowo stosuje sie takie matryce,

    Łatwiej jest wykonać matrycę o dobrych parametrach jeśli zrezygnuje się z
    wymogu odprowadzania ładunków bez zasłaniania światła do niej docierajacego.
    I z tego względu w lustrzankach cyfrowych - gdzie wymogi co do jakości są
    wyższe - do niedawna stosowano matryce wymagające migawki. Co ciekawe -
    rownież niektóre kompakty i hybrydy z wyższych półek były w mechaniczną
    migawkę wyposażone. Taka matryca uniemożliwia jednak podgląd na żywo oraz
    kręcenie filmów - dlatego gdy marketingowcy wylansowali potrzebę takich
    funkcji w lustrzankach a postep technologiczny na to pozwolił - zaczęto i w
    lustzrankach stosować matryce umożliwiajace pracę pzry ciągłym oświetleniu.

    > No, ale w najnowszych lustrzankach jest tryb LiveView, więc ich matryce
    mogą
    > pracować bez migawki. A jednak wciąż migawki tam są - po co?

    Bo jest i drugi powód - AF. Jeśli chcemy korzystać z AF z detekcją fazową -
    a taki AF jest przy obecnym stanie techniki nadal szybszy od AF z detekcją
    kontrastu - musimy opuśćić lustro i umieszczone za nim dodatkowe lusterka
    kierujace sygnał na czujniki AF. Można sobie wprawdzie wyobrazić migawkę
    elektroniczną która na ten czas odcina sygnał z matrycy, ale w sytuacji, gdy
    i tak już nie możemy rezygnować z mechaniki - warto zostawić i migawkę -
    choćby ze względu na lepsze zabezpieczenie matrycy podczas wymiany
    obiektywów. Nie wiem też, czy w przypadku pozostawienia podczas ustawiania
    ostrości metodą detekcji fazowej otwartej migawki nie byłoby zakłóceń w
    pracy AF spowodowanych odbiciami światła od błyszczącej powierzchni matrycy
    w kierunku czujników AF.

    > Czy zdjęcie zrobione w trybie LiveView ma większe szumy, niż identyczne
    zdjęcie
    > zrobione w tych samych warunkach tym samym aparatem w trybie z migawką?

    Tu nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi, wiem natomiast, ze w
    trybie LV jest się skazanym na AF z detekcją kontrastu - bardziej
    precyzyjny, ale i wolniejszy niż AF z detekcją fazową.

    > Czy LiveView rozwiązuje definitywnie odwieczny problem Front/Back Focus?
    >[...]

    Tak, ale za cenę mniejszej szybkości - przynajmniej na obecnym poziomie
    technologii.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 10. Data: 2010-04-01 17:48:48
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Latet wrote:
    > Chodzi mi o cos innego - mechaniczna migawka uniemożliwia
    > wykorzystywanie inteligentnych funkcji analizy kadru, np. rozpoznawania
    > twarzy, detekcji ruchu itp... Muszą

    A skad - kazdy kompakt rowniez ma migawke, a ww. funkcje sa norma. Tu nie
    chodzi o jakies specyficzne zalety migawki, tylko zasade dzialania
    matrycy.

    --
    KILu