  • 1. Data: 2012-03-07 12:29:32
    Temat: Piezo buzzer
    Od: OMSON <o...@i...pl>

    Mam pytanie o przetwornik piezoelektryczny, który chciałbym wykorzystać
    do budowy triggera bębna centralnego w perkusji... Czy do budowy takiego
    czujnika, potrzeba piezo o konkretnych parametrach elektrycznych, czy
    wystarczy dowolny? Na przykład, na Allegro znalazłem taki:

    http://allegro.pl/przetwornik-piezo-bez-generatora-1
    7x4mm-6237-i2109008243.html

    Nada sie, czy szukać innego? Proszę o wskazówki?

    Pzdr, OMSON

  • 2. Data: 2012-03-07 14:36:44
    Temat: Re: Piezo buzzer
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Nie jestem na 100% pewien, ale za moich czasów to się robiło z czegoś
    takiego
    http://www.tme.eu/pl/details/buzz35s/sygnalizatory-p
    iezo-bez-generatora/#

    Również stosowało się to np. jako czujnik stłuczenia szyby, oczywiście po
    naklejeniu na tą szybę :)

  • 3. Data: 2012-03-07 15:32:45
    Od: "Wojtek B." <c...@o...pl>

    Użytkownik "OMSON" <o...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > budowy triggera bębna centralnego w perkusji... Czy do budowy takiego
    > czujnika, potrzeba piezo o konkretnych parametrach elektrycznych, czy

    do instrumentów akustycznych w dawnych czasach amatorsko zastosowałem
    przetwornik z wkładek piezo do gramofonu dawały ok 1v pp bez obciążenia
    przy wymuszeniach fortepianowych (przy obciążeniu ok. 100 Kohm można było
    nagrywać na magnetofon ), nie wiem tylko czy dynamika bębna nie będzie za
    duża czy nie ulegnie taki czujnik destrukcji spróbować można

  • 4. Data: 2012-03-07 15:57:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Wojtek B. napisał:

> [...]
    > nagrywać na magnetofon ), nie wiem tylko czy dynamika bębna nie będzie za
    > duża czy nie ulegnie taki czujnik destrukcji spróbować można

    ,,,,,.....

    Też mi sie zdarzało. Przetwornik ma taką własność, że nawet jak ulegnie
    destrukcji, to działa nadal. Konstrukcję ma prostą jak budowa cepa --
    między dwiema elektrodami (folia, blacha) warstwa winianu sodowo-potasowego.
    Ten cały winian topi się w temperaturze kilkudziesięciu stopni -- bywało,
    że wytapiałem przetwornik z surowców wtórnych. Teraz patrzę w internet --
    można sobie kupić kilogram za jakieś pięć dych. Da się z tego narobić
    przetworników, że ho ho. Tylko nie do kończa jestem przekonany, że to
    o to chodzi z tym triggerem bębna centralnego.

    Jarek

    --
    Pedał nawalił chłopakom od perkusji
    Perkusja była srebrna w rybie łuski

  • 5. Data: 2012-03-07 17:11:36
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 07.03.2012 16:57, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > że wytapiałem przetwornik z surowców wtórnych. Teraz patrzę w internet --
    > można sobie kupić kilogram za jakieś pięć dych. Da się z tego narobić

    Ale to nie musi być krystaliczny? normalnie stopiony i wylany?
    W jakich przetwornikach jest ten winian? - tylko tych konkretnych od
    gramofonu?

    Mirek.

  • 6. Data: 2012-03-07 18:43:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Ale to nie musi być krystaliczny? normalnie stopiony i wylany?

    Jak się stopi i wyleje, to przecież nazad skrystalizuje. On nie musi być
    specjalnie monokrystaliczny i rżnięty po wybranej płaszczyźnie, bo chyba
    wytwarza prąd między płaszczyzna ściskaną a rozciąganą. Taką blaszaną
    kanapkę ze solą po prostu się wygina, a ona robi prąd między blaszkami.

    > W jakich przetwornikach jest ten winian? - tylko tych konkretnych od
    > gramofonu?

    To kiedyś było bardzo popularne. Poza przetwornikami gramofonowymi były
    też mikrofony krystaliczne. Taki dawali na przykład do magnetofonu
    "Tonette" -- tam w środku była duża kwadratowa płytka, tak gdzieś koło
    cala miała. Ponadto jeszcze słuchawki z takim przetwornikiem. Te były
    sterowane napięciowo, bo prąd przez taką sól w zasadzie nie płynie.
    Jako przetworniki do instrumentów muzycznych też się tego używało.

    Technologia wytwarzania prosta, sól Seignette'a -- jak widzę -- łatwo
    dostępna, więc każdy kto chętny może, sobie taki oldskulowy przyrząd
    zmajstrować.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2012-03-07 18:51:38
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 07.03.2012 19:43, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Technologia wytwarzania prosta, sól Seignette'a -- jak widzę -- łatwo
    > dostępna, więc każdy kto chętny może, sobie taki oldskulowy przyrząd
    > zmajstrować.

    A takie nowsze: membranki, głośniczki, zapalarki do gazu? - z czego są?

    Mirek.

  • 8. Data: 2012-03-07 19:39:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > A takie nowsze: membranki, głośniczki, zapalarki do gazu? - z czego są?

    Całkiem co innego. Różne ceramiki spiekane w bardziej "konkretnych"
    temperaturach, tak coś koło półtora tysiąca stopni. W przeciwieństwie
    do winianu, trudno tym się bawić w warunkach domowych.

    Wśród stosowanych materiałów jest również tytanian baru -- to ten,
    co ma najwyższą stałą dielektryczną, więc nadaje się do produkcji
    superkondensatorów. Teoretycznie we wiadrze z takim tytanianem
    można by było zmieścić kilkadziesiąt kWh, czyli nawet więcej niż
    w benzynie. Teksańczycy z firmy EEStor od lat obiecują, że już za
    chwileczkę, już za momencik.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2012-03-07 20:09:50
    Temat: Re: Piezo buzzer [ot]
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 07.03.2012 20:39, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wśród stosowanych materiałów jest również tytanian baru

    Jesteś dobry w chemii, materiałoznawstwie?

    Takie przemyślenia:

    Coś na kształt lampki "lava", tylko dwie ciecze niemieszalne, minimalnie
    różniących się gęstością - żeby to "chodziło" prawie samo albo po lekkim
    podgrzaniu np ręką. Klasyczna "lava" to jest zdajesie wosk w jakimś
    oleju? - w każdym razie dlugo się nagrzewa zanim ruszy no i musi być
    solidna żarówa. Gdyby tak wziąć coś niemieszalnego np z wodą i alkoholem
    gęstszego od alkoholu to można by dobrać gęstość... no i jeszcze barwnik.

    Mam też pomysł na zabawkę... tylko potrzebny mi jest proszek z jakiegoś
    tworzywa niewiele gęstszego od wody - żeby wolno ale jednak opadał na
    dno pojemnika - marzy mi się taka imitacja śniegu w zwolnionym tępie ;)

    Jeszcze chinina... czy to co świeci pod wpływem UV w szklance toniku to
    jest chinina? Gdzie ją zdobyć i w czym rozpuścić żeby fluoryzowała? - na
    wikipedii piszą że w kwasach... może być cytrynowy? ;)

    Mirek.

  • 10. Data: 2012-03-07 23:06:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek ma takie przemyślenia:

> [...]
    > gęstszego od alkoholu to można by dobrać gęstość... no i jeszcze barwnik.

    Z tą lavą, sprawa może być bardziej złożona niż się wydaje. Tam są jakieś
    parafiny, choć podobno nie do końca wiadomo jakie. Parafiny, to substancje
    o bardzo ciekawych właściwościach. Przy zmianie stanu skupienia wydatnie
    zmieniają swoja objętość. Można to zaobserwować wlewając ciekłą parafinę
    do naczynia. Po skrzepnięciu robi się w środku spory lej, ubywa gdzieś
    tak z połowa objętości w stanie ciekłym. Lawa w lampie może zawierać na
    przykład oktadekan o temperaturze topnienia 28 stopni -- to powinno
    tłumaczyć dużą zmianę ciężaru właściwego (a więc i wyporności) w pobliżu
    tej temperatury (heksadekan ma 18°C, a heptadekan 22°C -- zajrzałem do
    notatek, niedawno tego potrzebowałem). Obawiam się, że bezparafinowymi
    metodami podobny ruch może być nie do osiągnięcia.

    Drugą ciekawą rzeczą jest ogromne ciepło krzepnięcia i topnienia (jest
    to poniekąd związane ze zmianą objętości). Dlatego parafiny można użyć
    jako dobrego akumulatora ciepła (--> wątek sąsiedni o energii solarnej).
    Na Politechnice Łódzkiej opracowali parafinowe ubrania dla strażaków.
    We włókninę wpasowali kapsułki z parafinami (któreś z wyżej wymienionych).
    Jak się w tym wchodzi do piekła, to gorąc najpier musi roztopić parafinę,
    a dopiero później dociera do strażaka. Dobrych kilka minut dłużej można
    w tym wytrzymać. (Odnosząc się do kolejnego sąsiedniego wątku dodam, że
    łódzcy uczeni opisali kamizelkę jako "przeznaczoną dla osób wykonujących
    umiarkowany wysiłek fizyczny 200-240W" -- znowu sięgnąłem do notatek).

    W technice lampowej duże znaczenie może mieć jeszcze jeden czynnik --
    lepkość. Ta siła działa podobnie do grawitacji, sprzyja utrzymaniu
    kulistości kropel lawy.

    > Mam też pomysł na zabawkę... tylko potrzebny mi jest proszek z jakiegoś
    > tworzywa niewiele gęstszego od wody - żeby wolno ale jednak opadał na
    > dno pojemnika - marzy mi się taka imitacja śniegu w zwolnionym tępie ;)

    Takie rzeczy, to już pół wieku temu sprzedawano po odpustach. Szklana
    kula z szopką w środku, żłóbek, choinki, trzej królowie, święty Mikołaj
    -- różnie to bywało. I płatki śniegu. Odwracało sie kulę do góry nogami,
    stawiało i patrzyło jak przez dłuższy czas opada ten śnieg. Nie wiem
    gdzie teraz najbliższy odpust, ale niedawno widziałem w Kauflandzie
    na półce gdańską wódkę goldwasser. Ona zawiera płatki 23-karatowego
    złota. Jak się butelkę odwróci, to efekt jest podobny. Czy za to też
    można dostąpić odpustu -- o to proszę mnie nie pytać. Ale pomysł na
    zabawkę to może być nawet lepszy.

    > Jeszcze chinina... czy to co świeci pod wpływem UV w szklance toniku to
    > jest chinina? Gdzie ją zdobyć i w czym rozpuścić żeby fluoryzowała? - na
    > wikipedii piszą że w kwasach... może być cytrynowy? ;)

    Miałem kiedyś cały słoiczek chlorowodorku chininy (taki, o jakim marzył
    Staś Tarkowski). Dodawaliśmy niewielką szczyptę eksperymentalnie
    i potajemnie różnym ludziom do różnych napojów. Rzeczywiście pieroństwo
    gorzkie jak wszyscy diabli. Ale niektórzy pili. Może sądzili, że tak być
    musi. Zresztą po co ma się zmarnować. Ale fluorescencja chininy nie jest
    jakaś rewelacyjna. Podobnie zresztą jak chityny (też na "ch") -- jak
    ktoś ma grzybicę, to świeci w ultrafiolecie. Nie ma natomiast problemu
    z nabyciem farby fluorescencyjnej. Mam taką, świeci jak wściekła, nawet
    przy słabym oświetleniem lampą UV. Nawet nie wiem skąd, nie ja kupowałem.
    Ale zakładam, że mogę się dowiedzieć.

    Jarek

    --
    Sędzia otworzył puzderko zamczyste,
    W którym rzędami flaszek białe sterczą głowy;