  • Data: 2012-03-09 12:21:12
    Temat: Re: Piezo buzzer
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Artur(m) napisał:

    > A coś o materiałach z polimerów piezoceramicznych. PVDF
    > Sam poszukuje rozwiązania typu przetwornik kontaktowych.

    Poza starym winianem i nową ceramika do pierdziawek i zapalarek
    nie miałem bliższej styczności z materiałami piezoelektrycznymi.

    > Wkładki gramofonowe są z tego co pamiętam, bardzo nietrwałe
    > - czasowo. (raczej można powiedzieć, że były bo chyba już się
    > nie produkuje))

    Ja nie pamiętam, dopiero teraz o tym przeczytałem. Chodzi zapewne
    o wilgoć -- ta sól rozpuszcza się w wodzie. Ale i tak należy się
    spodziewać większej trwałości i niezawodności od lutów bezołowiowych.

    Jeśli te przetworniki kontaktowe są do zastosowań amatorskich, a nie
    przemysłowych, to ja bym spróbował się pobawić. Można spróbować
    roztopić lutownicą kryształ umieszczony na osłuchiwanej powierzchni
    (jeśli metalowa) i położyć na to druga elektrodę z kawałka folii
    miedzianej.

    Z masowej produkcji wypadło zapewne trochę z powodów technologicznych,
    a mała trwałośc kiedys była niesłusznie postrzegana jako wada, a nie
    zaleta, tak jak dzisiaj. Poza tym przestały być istotne zalety ważne
    w technice lampowej -- taki przetwornik daje wysokie napięcie, rzędu
    jednego wolta, chociaż ma ogromną imperancję. W sam raz do sterowania
    lampą. Do innych przetworników potrzeba budować dodatkowy stopień
    wzmacnający, a więc potrzebna jest kolejna podgrzewana bania.

    --
    Jarek