    From: "JackDeJack" <J...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - wymiana matówki
    Date: Sat, 9 Jan 2010 16:04:36 +0100

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
    news:hia0vm$l58$1@news.onet.pl...
    > Zauważyłem, ze moja wczorajsza odpowiedź poszła omyłkowo na priv zamiast
    > na
    > grupę - przesyłam ją zatem jeszcze raz na grupę, bo wydaje mi się, ze dość
    > dobrze wyjaśnia jak to jest z tą gruboscią matówki.

    {CIACH}

    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    Napisałeś na PW to odpisałem :), ale też wrzucę bo może to trochę wyjaśni.
    To troche odpowie na pytania zadane przez "cztery" ale też mu odpowiem.

    Jeśli Pentax nie wpadł na debilny pomysł by matową stronę dać od strony
    lustra - co powodowałoby odadzanie sie kurzu do chłonnej matówki i narażało
    na zniszczenie przy przypadkowym dotknięciu,
    - to konstrukcja jest dokładnie taka sama jak w K100 i 200 w których matówki
    wyciągałem kilkukrotnie.
    Zresztą manual podany przez inna stronkę
    http://www.focusingscreen.com/work/kmen.htm mówi że K100/200/m/x działają
    identycznie.

    BTW - fotki z KatzEye są mylące i podana przez ciebie fotka
    http://www.katzeyeoptics.com/images/k100d_inst_8.jpg
    mimo iż tak to wygląda to przedstawia stronę błyszczącą od strony lustra.
    Z manuala do D350
    http://www.katzeyeoptics.com/images/400D_inst_10.jpg
    wyraźnie widać że klin idzie od strony pryzmatu.

    Tą podkładką (dobierając jej grubość) reguluja ustawienie matówki w fabryce,
    jeśli dobrze to wykonali to przy wymianie matówki żadne podkładki nie są
    potrzebne i grubość matówki (w granicach rozsądku oczywiście) jest
    pomijalna.

    Problemem są tanie chińskie matówki w których UWAGA !! klin nie jest
    wyjustowany do matowej powierzchni obrazującej, co wymusza używanie
    podkładek by klin pokazywał właściwie ustawioną ostrość. Błąd jaki
    powodujemy tymi podkładkami koryguje klin jednocześnie rozkalibrowując
    matową powierzchnię, jednak na klinie błąd widać gołym okiem, a na reszcie
    matówki już nie jest to takie proste.

    Moja K3 zarówno w K100D i K200D nie wymagała podkładek - podobnie jak kilka
    pozostałych które sprzedałem.

    Dlatego z uporem debila będę twierdził że matowa strona jest od strony
    pryzmatu i podkładki są zbędne przy dobrej matówce.

    Pozdrawiam
    JackDeJack