  • Data: 2010-01-10 17:44:57
    Temat: Re: Pentax K-x - wymiana matówki
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

> [...]
    > jak do matrycy co jest kalibrowane wcześniej, więc pozostaje dokalibrować
    > matówke do układu.
    >
    > Układ optyczny wizjera jest dość prosty:
    > soczewka/pentapryzm-pentamirror/kondensor, a do tego kondensor jest dość
    > blisko matówki, więc zakładam że głębia ostrości układu jest dość spora -
    > podobnie jak weźmiemy prostą lupkę to w zakresie powiedzmy 0,5cm będziemy
    > widzieli mniej więcej ostro.
    > Obraz na matówce z racji jej powierzchni nie jest super-ostry więc nawet
    > jeśli lekko odsuniemy matówkę, to w wizjerze co najwyżej konieczne będzie

    Nie od tej strony podchodzisz do problemu. Tu nie chodzi o ostrą widzialność
    matówki w wizjerze - to można faktycznie łątwo skorygować korekcją
    dioptryczną. Problem leży w tym, ze włożenie matówki o innej grubości
    powoduje w przypadku matówki skierowanej powierzchnią matową do pryzmatu że
    ostrość obrazu na mtówce nie pokrywa sie z ostrością obrazu na matrycy - bo
    zmieniliśmy długość odcinka przebywanego przez promienie światła w materiale
    matówki. Może to wymagać przesunięcia matówki tak, aby maksimum ostrośći na
    matówce ponownie zaczęło ponownie odpowiadać maksimum ostrości na matrycy.
    Na podobnej zasadzie przedmioty postzregane przez warstwę wody wydają nam
    się leżeć bliżej niż w rzeczywistości - i błąd oceny odległości jest tym
    większy, im warstwa wody grubsza.
    W przypadku matówki mocowanej stroną matową do lustra po zmianie grubości
    matóki wystarczy zapewnić ustawienie powierzchni matowej w dokładnie takiej
    płąszczyźnie, jak w oryginalnej matówce - zmiana grubości matówki będzie
    wtedy wpływała tylko na ostrosć postrzegania matówki w wizjerze, co da się
    całkowicie skorygować jego korekcją dioptryczną. Takie ustawienie może być
    zapewnione od razu pzrez układ mocowania matóki lub wymagać regulacji
    grubosci podkłądek - w zależnosći od konstrukcji układu mocującego matówkę.
    Jeżeli matówka bezie dociskjna krawędziami matowej powierzchni do sztywnego
    podparcia a dociskana elementami spreżystymi od strony błyszczącej - zmiana
    grubosci matówki nie wpłynie na położenie powierzchni matowej, jeśli
    elementy sprężyste będą dociskać matówkę od strony matowej - zmiana jej
    grubości spowoduje, że matowa powierzchnia znajdzie się w innym miejscu.

    >[...]
    > I tu mamy klu programu.
    > Matówka ma większą tolerancję na nieostrość, a klin już nie.

    Ano właśnie - pytanie, czy ta tolerancja na nieostrosć nie pokrywa efektu o
    którym pisałem? Nie wiem - nie jestem na tyle dokładnie obeznany z tematem,
    by to jednoznacznie rozstrzygnąć. Wiem, że zgodnie z prawami optyki efekt
    występuje, na ile jest istotny - nie sprawdzałem.

    >[...]
    > Wracajac do chińskich matówek.
    > Słyszałem wielokrotnie narzekania na to że klin nie siedzi i konieczne
    jest
    > stosowanie podkładek.
    > Po założeniu podkładek klin pokazuje prawidłowo i klienci klaszczą nogami
    > radości.
    > Ale przecież:
    > "Dodając podkładkę rozkalibrowujemy matową powierzchnię obrazującą
    matówki"

    Albo wręcz dokalibrowujemy - jeśli zmiana grubości założonej matówki
    zaburzyłą fabryczną kalibrację...

    >[...]
    > Co do teorii załamania światła w matówce przy różnej grubości.
    > Temat dyskutowałem na pentax.org i myślę że o ile różnica grubości nie
    > wynosi 0,5mm, to problem załamania światła jest pomijalny.

    Być może - nie czytałem tej dyskusji (czytuję forum Pentaxa niezbyt
    regularnie i wiele wątków mi ucieka), więc nie wiem, jakie argumenty padały.
    Jak juz pisałem wyzej - prawa optyki mówią, że efekt na 100% występuje, nie
    wiem natomiast, czy jest na tyle silny, że istotny w praktyce.

    > Na kilku forach czytałem że grubość matówki nie jest problemem o ile
    strona
    > matowa nie zmienia pozycji w stosunku do lustra, Haoda też to potwierdza.
    >
    > BTW - niektórzy narzekali na chińskie matówki, a okazało że nie zdjęli
    folii
    > ochronnej.

    Ciekawe, czy doczekamy się kogoś narzekającego na jakość matówki, którą
    zapomniał założyć:-)))))

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)