  • Data: 2010-01-10 20:34:54
    Temat: Re: Pentax K-x - wymiana matówki
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

    >[...]
    > Zwróć uwagę że nikt (przynajmniej ja o tkich przypadkach nie słyszałem)
    nie
    > narzeka że obraz na matówce jest nieostry - choć matówka jest jak mówi jej
    > nazwa matowa więc powierznia wymusza niedoskonałość.
    > Narzekania zaczynają się po założeniu matówki z klinem.
    > Dokładają podkładki i nikt nie marudzi że klin siedzi a na reszcie matówki
    > zrobiło się nieostro - stąd moja teoria o większej tolerancji matowej
    > powierzchni obrazującej na nieprecyzyjne umiejscowienie względem lustra.

    W porównaniu z klinem - na pewno ma dużo większą tolerancję. Gdyby
    tolerancja była identyczna - na matówce widzielibyśmy niedokładnosci
    ustawienia ostrości równie dobrze jak na klinach i stosowanie matówek z
    klinami nie miałoby sensu.

> [...]
    > głównej podkładki kalibrowany jest punkt położenia matówki.
    > W fabryce mają pewnie jakieś specjalne techniki kalibracji matówki, bo
    > gwarantuję ci że jak zmienisz podkładkę z 0,5 na 0,6mm to nie zobaczys
    > różnicy.
    >
    > Co do załamania światła zależnie od grubości matówki to przy znaczących
    > róznicach pewnie ma to wpływ na obraz klina.
    > Wiem że matówka którą mam różni się o kilka setnych od oryginalnej (nie
    moge
    > wygrzebać strony z infoo grubościach) i żadne podkładki nie były
    potrzebne.

    Byłbym zdziwiony gdyby różnica grubości na poziomie zaledwie kilku setnych
    mm dała zauważalne błędy - to przecież wielkość porównywalna ze skokiem
    grubości stosowanych podkładek kalibracyjnych. Błędów spowodowanych różnicą
    drogi swiatła w szkle obawiałbym się dopiero przy różnicach grubosci na
    poziomie kilku dziesiątych mm (i to raczej zdecydowanie większych niż
    0.1mm).

    > Podobnie koledzy którzy wkładali dużo grubsze matówki od Zenitów też jakoś
    > nie narzekali.
    > [...]

    Tak z ciekawości - jakiego rzędu były to różnice grubości?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)