  • Data: 2010-01-09 13:42:02
    Temat: Re: Pentax K-x - wymiana matówki
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Zauważyłem, ze moja wczorajsza odpowiedź poszła omyłkowo na priv zamiast na
    grupę - przesyłam ją zatem jeszcze raz na grupę, bo wydaje mi się, ze dość
    dobrze wyjaśnia jak to jest z tą gruboscią matówki.

    "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

    >[...] A teraz zajrzyj jak jest włożona/zamontowana matówka i co jest
    >powierzchnią referencyjną ustawienia matowej powiechni obrazującej w
    >stosunku do matrycy i sam stwierdzisz że żadne podkładki nie powinny być
    >potrzebne, bo grubość nie ma znaczenia.

    To sobie zajrzyj - np. na stronę
    http://www.katzeyeoptics.com/page--Focusing-Screen-I
    nstallation-Guides--guides.html .
    W przypadku KX na ich stronach nie znalazłem istrukcji wymiany matówki, ale
    obstawiam, że konstrukcja jest tam podobna jak w K100D i KM - polecam zatem
    spojrzeć na instrukcję od tych aparatów -
    http://www.katzeyeoptics.com/files/install6.pdf a szczególnie na zdjęcie
    http://www.katzeyeoptics.com/images/k100d_inst_8.jpg (chyba link w pdf-ie
    jest skopany - trzeba otworzyc ręcznie z podanego pzreze mnie linku by je
    zobaczyć w pełnym rozmiarze) - widać na nim wyraźnie, że matówka jest
    dociskana elementem sprężystym od strony lustra do ramki ustalającej (z
    podkładkami wyrównawczymi) umieszczonej od strony pryzmatu. Powierzchnia
    matowa jest od strony lustra. Przy takiej konstrukcji zmiana grubości
    matówki powoduje przesunięcie położenia powierzchni matowej, co trzeba
    skompensowaćać zmieniająć grubość podkładki (lub zespołu podkładek) pod
    matówką.
    Podobnie jest w przypadku wielu modeli Canona - np.
    http://www.katzeyeoptics.com/files/300D.PDF ,
    http://www.katzeyeoptics.com/files/install7.pdf.
    Grubość matówki może nie mieć większego znaczenia w przypadku konstrukcji
    takiej jak w Pentaxach K10D i K20D -
    http://www.katzeyeoptics.com/files/install5.pdf - tam sztywna ramka do
    której dociskana jest matówka znajduje się od strony lustra.

    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)