    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Date: Tue, 2 Feb 2010 18:38:46 +0100
    <hj5mjd$7pj$1@inews.gazeta.pl> <hj6996$pgm$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj7h8r$gg6$1@inews.gazeta.pl> <hj7nkh$5j0$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj8o0p$ljd$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjlhg0$67c$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjq80t$kru$1@inews.gazeta.pl> <hjqal4$6j3$1@news.onet.pl>
    <hjqic3$no1$1@inews.gazeta.pl> <hjrb53$pa5$1@news.onet.pl>
    <hjta01$m2j$1@inews.gazeta.pl> <hjveu1$b1d$1@news.onet.pl>
    <hk1o6g$ova$1@inews.gazeta.pl> <hk26be$u7q$1@news.onet.pl>
    <hk4b0a$itk$1@inews.gazeta.pl> <hk4tmk$r3k$1@news.onet.pl>
    <hk50id$9or$1@inews.gazeta.pl> <hk5t79$h4e$1@news.onet.pl>
    <hk7nq6$qan$1@inews.gazeta.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> napisał:

    > W duże plamy - wątpię. Skoro to pod pikselem to będzie nieskorelowanym
    > "szumem" i to raczej wyjdzie na dobre.

    A dlaczego ma być nieskorelowanym? Materiał z którego wykonywana jest
    matryca nigdy nie jest idealnym. Nieidealny jest rónież sam proces
    produkcyjny. Matryce wytwarzane są na plastrze monokrystalicznego krzemu
    ktory jest w procesie produkcyjnym kilkakrotnie poddawany procesiom
    domieszkowania. Teoretycznie domieszki powinny wnikać jednakowo w całą
    odsłoniętą powierzchnię monokryształu - ale to tylko teoria. W praktyce
    wskutek niedoskonałości procesu technologicznego może być np. tak, że z
    jednej strony kryształ bedzie nieco silniej zdomieszkowany niż z drugiej -
    moze się to np. pzrełożyć na pewien gradient czułosci komórek matrycy
    wykonanej ztakiego krysztalu.

    > Z tego co wiem to właśnie jest :)

    A ja właśnie nie jestem przekonany. Niedoskonalości procesu produkcyjnego
    mogą powodować powstanie całych obszarów o mniejszych i większych
    czułościach.

    > Nie :)

    > No to któryś z nas myli pojęcia :)
    > Kwantyzacja to przypisanie poziomu reprezentacji do analogowej wartości.
    >[...]

    Ja się spotkałem z określaniem tego mianem dyskretyzacji - analogową
    wielkosć ciągłą zamieniamy na wielkosć cyfrwą w postaci umożliwiajacej
    rozróżnienie określonej liczby dyskretnych poziomów.

    > Szum jednak tkwi w tym co piszesz - niewielkiej ilości światła wpadającej
    > do pikseli. Jest go na tyle mało, że nawet dwa sąsiadujące z sobą piksele
    > mogą mieć istotnie różne wartości mimo, że fotografujesz białą kartkę.

    Co wynika z kwantowej natury swiatła ujawniającej się przy małej ilości
    światła padajacego an element swiatloczuły (na powierzchnię piksela moga w
    określonej liczbie czasu paść np. albo 2 albo 3 fotony - wartości pośrednie
    takie jak 2.5 fotonu nie są możliwe) - i dlatego szum ten nazywany bywa
    szumem kwantyzacji.

    >[...]
    >
    > Tylko narazie brak realnie tanich aparatów APS-C. Tanich tzn. po dwie
    > stówki z obiektywem f/8 fixed focus ;) hihi :)

    Takich to chyba nigdy nie bedzie - bo nie bedzie takiej potrzeby. Jeśłi ktoś
    potrzebuje obiektywu f/8 fix focus to i matryca 1/16" powinna go zadowolić.
    Przy okazji nie będzie narzekał, że głębię ostrości ma zbyt małą:-)))

    > Ale jak się okazało to było odszumianie po stronie cyfrowej. Jeśli
    > analogowo coś robili to albo nikt nie zauważył, albo było to znacznie
    > mniej widoczne.

    Jakby potrafili odpowiednio dobrze zrobić, to nikt by znie wnikał po ktorej
    stronie robią tylko używał i się cieszył. Ale - nie potrafili, więc
    użytkownicy wybrzydzali i musieli się rakiem wycofać. Może sie okazać, że
    poprawią algorytmy i do pomysłu wrócą.

    > By mieć wybór. Osobiście bym chciał, nawet odpowiem po co - dla b&w na
    > wysokich czułościach.

    Szum powstajacy na etapie akwizycji obrazu jest (podobnie jak ziarno przy
    materiałach analogowych) wadą wynikającą z niedoskonałości technologii.
    Niektórzy dziś twierdzą inaczej, ale... gdybyś 30 lat temu pokazał
    czarno-białe zdjęcia na ekstermalnych czułościach bez ziarna - wszyscy by
    się zachwycali. A jeśli chcesz mieć szum na wysokich czułościach jako
    świadomy efekt artystyczny - przecież można go później podłożyć odpowiednim
    algorytmem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)