  • Data: 2010-01-27 21:01:14
    Temat: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-01-21 10:36, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Prawdę mówiąc, takie założenie wydaje się być najlepsze.
    > Ale z drugiej strony pociągałoby ze sobą, w przypadku użycia metod
    > opartych na kompensacji (czyli "prawdziwego odszumiania", możliwie
    > bezstratnego z p.widzenia "zżerania szczegółów") konieczność zapisywania
    > kilku zdjęć.

    Zgadza się - prawdziwy raw powinien mieć zestaw zdjęć, które dopiero na
    komputerze są wywoływane do pliku jpg. Ale pewnie tu chodzi o dodatkowe
    zagadnienia które mogłyby być zgubne:
    po pierwsze do zdjęcia musiałbyś mieć mapę pikseli - w CMOS takie mapy są,
    w CCD nie wiem, ale pewnie też coś jest, a przynajmniej mapy walniętych
    pikseli.
    po drugie przy długich ekspozycjach ciemne klatki - to mogłoby być również
    dołączane.
    No i teraz pomyśl że zamiast jednego pliku RAW masz ich prawie trzy :)
    Kolejna sprawa - zaraz by wszyscy wyciągali te pliki i zamiast zdjęć
    porównywali właśnie to. O zgrozo jak mój aparat ma nierówne piksele :)

    > Z trzeciej strony, o ile Canon już ładnych parę lat temu chwalił
    > się konstrukcjami opartymi na kompensacji robionymi czysto elektronicznie
    > "na poziomie pikseli", to po prostu *nie ma* danych pomiarowych ani
    > "czystego zdjęcia", ani kompensacji, bo nikt ich z matrycy nie
    > 'wyprowadza' (ani tym bardziej konwertuje do postaci cyfrowej),
    > skoro korekty przeprowadzane są *przed* "przerzuceniem" danych
    > z piksela.

    Gdzie canon się tym chwalił?
    Przed odczytaniem zdjęcia owszem mniej szumu jest. Ale to raczej jeśli
    mowa o CCD, bo CMOS z zasady ma miarkę wbudowanę w pojedynczy piksel.
    Wtedy owszem canonowe stwierdzenie o pikselu ma sens.

    > I co wtedy?
    > RAW to czy nie RAW?

    Wtedy to jest RAW, ale działa to odszumianie na poziomie iso 100 jak i iso
    6400 i dopiero tam widać rosnące efekty tej techniki. W pentaksie z wątku
    szum nie rośnie proporcjonalnie, tylko przy danej czułości charakter
    zdjęcia się zmienia. To jest jawna ingenrencja softem.

    > Ale odszumiania opartego na kompensacji w ten sposób *NIE* zrobisz.

    Dlatego, że nie mam danych do tego. Kompensacja miałaby sens zresztą tylko
    przy długich czasach i sporej różnicy pomiędzy szumem. To zupełnie inne
    zagadnienie niż pozbywanie się drobnego małego szumu, który powstaje tylko
    przy długich czułościach.

    > I dla jasności: nie mam pojęcia, co tam Pentaks wetknął do "odszumiania".
    > Czepiam się tego, że czepiasz się "ogólnie", nie wskazując, że wszystkie
    > Twoje uwagi mają sens TYLKO o ile przyjmiemy, że chodzi o "odszumianie"
    > polegające na przetworzeniu *jednego* *gotowego* zdjęcia (czyli tego
    > samego, co możesz "zrobić w wywoływaczce").
    > Odszumianie odszumianiu nierówne...

    W wątku nie ma mowy o problemie długiego naświetlania. Jedynie o szumie na
    wysokich czułościach.

    > A to jest *zupełnie* inna sprawa, z którą można się w 100% zgodzić.
    > Problem polega na tym, że nie został opracowany (a przynajmniej nie jest
    > powszechnie znany i przyjęty) algorytm określania jakości "szczegóły
    > a szum", który pozwalałby w miarę obiektywnie porównać rzeczoną
    > "jakość" *bez* względu na to, czy dane wejściowe zostały zepsute.

    W teorii powinien to być SNR, ale DXO które niby go stosuje zaliczyło
    pewne wpadki w tym zakresie (przykład - A700). Póki co testy niestety są
    oderwane od prawdy, a osobno oceniane są szumy i osobno detale przy
    algorytmie odszumiającym.

    > Pozornie wydaje się to nietrudne - zmierzyć korelację między rzeczywistą
    > treścią kadru a zdjęciem, z naciskiem na szczegóły (wysokie częstotliwości
    > próbkowania).
    > Algorytmy "upiększające" obraz polegną - próbując powycinać szumy
    > "kolorowe", coś co "przypomina abberację chromatyczną" i powodując
    > podobne "ulepszenia" powinny znacząco pogorszyć ową korelację.
    > Nawet, jakby obraz "ładniej wyglądał".

    Ładne wyglądanie to jeszcze inny temat :)

    > Mamy tylko drobny problem: zorganizowania tablicy testowej,
    > obejścia wpływu "rozmycia" powodowanego przez obiektyw oraz obejścia
    > wpływu przesunięć fazowych (obrócenia o "część piksela") i to
    > w dwu osiach.
    > No i jakos nie widać gotowego "standardu" pomiarów :D

    Można by było mierzyć z najlepszym znanym obiektywem i tylko w centrum
    kadru - powinno być w miarę wiarygodne.

    > Ale takim kłamstwem będzie również użycie mydlanego obiektywu :]

    Mydlany obiektyw nie będzie wprowadzał różnic w różnych czułościach.

    > E tam, ja się nie oburzam ;)

    U mnie też jutro będzie dzień, ale nigdy nie będzie mi wisiało, dlaczego
    akurat niemalże zawsze wszelkie niedokładności dziwnie wychodzą z błędem
    akurat na korzyść producentów, a często mam wrażenie, że lepiej skłamać w
    możliwie wielu kwestiach.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564