  • Data: 2010-01-29 00:26:39
    Temat: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-01-28 07:36, Marek Wyszomirski wrote:
    > A ja się dziwię, dlaczego zakładasz, że dzieje się to tylko w części
    > analogowej.

    Dla jasności nie zakładam, że odszumiać można tylko w części analogowej.
    Właśnie raczej bardziej prawdopodobne wydaje mi się możliwie największe
    przeniesienie takich algorytmów w część cyfrową. Ale... Mając sygnał w
    czystej postaci cyfrowej (bez obróbki), na komputerze możemy dowolnie
    sterować sobie tym procesem, współczynnikami itd. Taki RAW ma największy
    sens.

    > Chip matrycy może zawierać też wbudowany cyfrowy procesor obrazu
    > który załątwia wstępną obróbkę jeszcze przed wysłaniem obrazu poza układ
    > matrycy.

    Im prostszy procesor tym efekty niestety gorsze, dlatego wątpię by tak
    było. Sony się przejechało na takim odszumianiu przy A700 - efekt był
    gorszy niż nie odszumiać i zwalić to na soft. Po aktualizacji aparat
    zaczął lepiej odszumiać i całe maziajki znikły. Wydawało mi się, że tak
    jak twierdzili odszumianie jest w części analogowej - ale jednak nie. Nie
    tylko okazało się to wyłączalne, ale też i dało się naprawić softem.

    Producent matrycy gratis nie da w matrycę super procka do bardzo
    skomplikowanych operacji. Nie ma na to szans przy cenach jakie spodziewają
    się uzyskać producenci aparatów.

    > I w takiej sytuacji to producent matrycy decyduje, czy i w jakim
    > zakresie na sposób tej obróbki będzie miał wpływ producent aparatu.

    Czemu znów zwalasz winę na tajemniczego producenta matryc? Jakie są ku
    temu przesłanki, poza tym, że off wbrew nazwie nie odszumia? Czemu święcie
    wierzysz w nazwę?

    > A skąd Twoje przekonanie ze przed zdigitalizowaniem? Może sie to robić w
    > matrycy już po zdigitalizowaniu.

    Dla jasności - nie twierdzę że nastapiło przed. Wręcz przeciwnie. Twierdzę
    jedynie że przed byłoby uzasadnione. Czyli to co w teorii było głoszone
    przy exmorze - odszumianie przed próbkowaniem i kwantyzacją powinno dawać
    lepsze efekty. Powinno by wymagałoby skomplikowanego do tego układu, a ten
    znów może popsuć. Prosty nie odszumi z całą pewnością.

    Dlatego moje pytanie pozostaje aktualne, ale może je przeformatuję: skąd
    przekonanie że to odszumianie zaszło w matrycy? Co na to wskazuje? Bo
    dziwnie się póki co bronicie "co złego to nie pentaks".

    > Zgadza się. Czyli - albo było odszumianie, albo nie wiadomo, czy było. Bo z
    > technicznego punktu widzenia wykonanie wstępnej obróbki już w samej matrycy
    > wydaje się mieć sens.

    Abstrahując od realności tego stwierdzenia - jaki sens?
    Bo według mnie raczej będzie mieć szereg wad. Zresztą powiedz mi jak sobie
    wyobrażasz matrycę w takim aparacie? Że pobieranie obrazu jest zupełnie
    niezależne? Że matryca ma zaimplementowane tylko takie operacje jak
    zwolnij obraz, pobierz obraz i producent aparatu jest zupełnie bezradny?
    Szczerze - wątpię.

    > Co więcej - nie będę zaskoczony, jeśli postęp pójdzie
    > w tym kierunku, aby coraz większa część elektroniki aparatu była integrowana
    > z matrycą. Może kiedyś doczekamy sie nawet sytuacji, gdy jedynym chipem w
    > aparacie będzie zintegrowany chip zawierajacy w sobie matrycę - i bedzie z
    > niego wychodził juz gotowy plik jpg czy jakiegoś innego formatu zdjęcia.

    Żeby tak było to musiałby być procesor pokroju bionza, exspeeda czy
    digica. To ten układ wykonuje najważniejsze operacje. Również to on
    potrafi zrobić całkiem niezłe odszumianie. Cośtam niewiele może mu
    pomagać, ale nie spodziewałbym się tu rewolucji. Tymczasem każdy z
    producentów projektuje układ dla siebie. Idzie na to niebywała liczba
    środków. Produkcja takiego układu też nie jest tania.

    Co do Twojej wizji to pozostaję pesymistycznie nastawiony do tego. To jak
    byś powiedział, że jakiś z producentów zaczął integrować kółka do silnika,
    bo przecież silnik będzie w samochodzie. Nie sprowadzałbym roli
    producentów samochodów do sklepania karoserii. Takie coś nigdy nie wyjdzie
    najlepiej.

    > Tu właśnie nie byłbym przekonany. Włożenie w matrycę C-MOS procesora nie
    > wydaje się być jakimś znaczącym problemem.

    A koszt? to nie problem?

    > Skąd taka wątpliwość? Czyzbyś zakładał, że transmisja informacji między
    > aparatem i matrycą jest jednokierunkowa???

    A jakie zakładasz operacje poza prostym sterowaniem.
    Moim zdaniem matryca jest wciąż tylko matrycą, a producenci sprzętu różnie
    się dopinają do niej. To co tu w k-x raczej napewno zostało zrobione przez
    główny CPU. Zapewne ta sama matryca jest w A500 i tam to wygląda inaczej.
    Cały czas jednak wydaje mi się że bronicie bardzo słabego założenia - że
    off znaczy nieodszumiać. Jak by to ktoś przejmował się kłamstwem.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564