  • 11. Data: 2009-05-28 11:06:15
    Temat: Re: Pentaksowiec kupił Canona i go troche szlag trafia :)
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > No wiesz, jak aparat drastycznie niepoprawnie naświetla, to jednak mi
    > to przeszkadza..

    On naswietla poprawnie w sensie zdognie z zalozeniem.
    To Ty nie przeczytales instrukcji ;)

  • 12. Data: 2009-05-28 11:23:24
    Od: John Smith <u...@e...net>

    j...@g...com napisał(a):
    > Ale to wszystko nic... Posta piszę z innego, głównego powodu: otóż,
    > aparat mocno prześwietla zdjęcia. Zauważyłem silne powiązanie pomiaru
    > ekspozycji z autofokusem. Ustawiłem scenę z ciemnymi i jasnymi
    > elementami. Nie ruszając aparatu i mając ustawiony pomiar matrycowy!
    > zmieniałem punkt AF na obiekt ciemny i jasny. Różnica naświetlenia
    > jest ogromna. Gdy AF jest na ciemnym polu to reszta jasnych elementów
    > zdjęcia jest przepalona. Tak jakby miał w d.., że istnieje jeszcze coś
    > oprócz tego na, co nastawia się ostrość. A przecież to pomiar
    > matrycowy.

    Tak ma być (to już wiesz). Kiedyś pewnie Canon wprowadzi super-hiper
    bajer w kolejnej wersji korpusu, że będzie można to powiązanie wyłączyć.
    Możesz się wspomagać blokadą ekspozycji (tak, żeby w polu AF mieć coś
    zbliżonego do reszty kadru), albo przejść na pomiar centralnie-ważony.
    To co ja robię to "domyślna" korekta -1/3 EV + RAW. Albo pełny manual.

    --
    Mirek

  • 13. Data: 2009-05-28 11:25:20
    Od: "gietrzy" <c...@g...pl>

    > Ale to wszystko nic... Posta piszę z innego, głównego powodu: otóż,
    > aparat mocno prześwietla zdjęcia.

    Nie prześwietlają 1Dynki III i... kompakty. Serio.
    Poza tym możesz mieć zwalony światłomierz. Generalnie ludzie dają -2/3 EV.

    > Włączałem też ten tryb ochrony jasnych obszarów, ale on
    > niewiele daje...

    Generalnie to polecam full manual, w szczególności z błyskiem lub Av (bez lampy
    lub z błyskiem wypełniającym)

    Czyli:

    [M mode] - ty wybierasz czas, przysłonę i iso a lampa robi resztę (bounce +2/3EV),
    [Av mode] - ty wybierasz przysłonę i iso, pstrykasz zdjęcie testowe, histogram,
    dajesz odpowiednią korektę, pstrykasz zdjęcie "w punkt".

    [Av mode] dwa pomiary:

    - drabinka w aparacie pokazuje zmierzone zastane (długie czasy)
    - lampa pokazuje zmierzony błysk, mający za zadanie tylko doświetlić (tylko w Av)
    - fill flash realizowany jest przez... kółko na lampie (bo najszybciej ;) ); -2
    EV FEC to dobry start

    Ja preferuje M - bez kłopotów, stresu, itd.

    pozdrawiam,
    gietrzy

    ps. Nikon D3 i jego światłomierz/auto iso to była poezja!

  • 14. Data: 2009-05-28 11:42:35
    Od: j...@a...at

    > Generalnie to polecam full manual, w szczególności z błyskiem lub Av (bez lampy
    > lub z błyskiem wypełniającym)

    jesli full manual to wygodniejsza i pewniejsza jest praktica mtl

  • 15. Data: 2009-05-28 12:01:50
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    j...@g...com pisze:

    > No wiesz, jak aparat drastycznie niepoprawnie naświetla, to jednak mi
    > to przeszkadza..
    [...]

    Gdyby było inaczej, ktoś inny by stwierdził. Co za szajs,
    prześwietla/niedoświetla mi punkt na który ustawiam AF. Co mnie
    obchodzi, że gdzieś w kadrze w tle jest coś ciemniejszego, skoro mnie
    interesuje punkt na który ustawiona jest ostrość.

    A jeśli ktoś chce inaczej. Chce to znaczy, że wie co robi, to nie używa
    trybu dla idiotów:)

    A.

  • 16. Data: 2009-05-28 12:16:27
    Od: j...@g...com

    On 28 Maj, 12:59, j...@a...at wrote:

> [...]
    > poczatku tez myslalem ze znacznie przeswietla , dopiero na wydruku
    > okazalo sie ze jest w zasadzie o.k. - mielam za jasno ustawiony
    > mkonitor.
    > U mnie jest jasnawo ale nie moge powiedziec ze znacznie przeswietlone.
    > Ustaw w DPP kontrast na -2  pojawia sie szczegoly w swiatlach.
    > Zauwazylem ze canon /dpp ma tendencje do troche zbyt twardego oddania
    > tonu.
    >
    > przeczytaj rzeczywiscie instrukcje ,przynajmniej te wzniejsze rzeczy
    > n,t, naswietlenia.
    >
    > Jestem pewnien ze bedziesz po paru tygodniach zadowolony.

    Z ergonomią pewnie masz rację.. zresztą to tylko była luźna uwaga.
    Przyzwyczaję się o ile wytrzymam z nim dłuższy czas :)
    Przesiadłem się dla lepszych zdjęć, a nie dla większej wygody :)

    Co do zdjęcia, to może ten przykład nie jest "topowy", bo z pracy
    piszę i nie mam tu wszystkich... Poza tym, wrzuciłem je tylko
    poglądowo, nie jest jakoś specjalnie obrabiane i na pewno nie oddaje
    rzeczywiście tego jak wyszło... Ale generalnie pokazuje problem.
    Monitor jest raczej ok, bo na wyświetlaczu w aparacie migały te jasne
    obszary w dość sporej ilości.

    Heh, mam nadzieję, że to tylko nienajlepszy start i potem będzie już
    tylko lepiej :)

    Obiektyw: "elka" 70-200 F4

    dzięki i pozdrawiam
    kg

  • 17. Data: 2009-05-28 12:24:33
    Od: j...@g...com

    On 28 Maj, 14:01, "Arek (G)" <a...@b...pl> wrote:

> [...]
    > interesuje punkt na który ustawiona jest ostrość.
    >
    > A jeśli ktoś chce inaczej. Chce to znaczy, że wie co robi, to nie używa

    Chodzi mi jedynie o to, żeby aparat jednak mylił się jak najrzadziej w
    tym "inteligentnym" trybie (jak piszesz - dla idiotów). Tzn. jak
    największy obszar kadru miał zapisane jakieś informacje. Generalnie
    wiadomo, że RAW-a można przesuwać przy wołaniu, więc niech będzie z
    czego wyciągać informacje. Tu jednak wychodzi, że punkt na który jest
    ostrość - jest idealny, nie trzeba nic wyciągać, a w innych miejscach
    brak informacji. A rozpiętość tonalna być może pozwoliłaby
    zarejestrować tu nieco ciemniej (do wyciągnięcia) a tam nieprzepalone
    i byłbym szczęśliwy :) Nie zawsze jest czas robić próbę, sprawdzić
    histogram, albo ustawić manual, gdy warunki szybko się zmieniają - raz
    zoomuje np. ciasny kadr, raz szeroki itp. Po coś są aż 4 tryby - nie
    po to, żeby matrycowy zachowywał się prawie jak punktowy i zbierał
    zdecydowaną większość informacji z punktu ostrzenia nie uwzględniając
    tylnego światła i takich tam..

    Ale OK, obiecuję jeszcze raz przeczytać uważniej instrukcję :D

    kg

  • 18. Data: 2009-05-28 12:28:05
    Od: j...@g...com

    On 28 Maj, 13:25, "gietrzy" <c...@g...pl> wrote:

> [...]
    >
    > pozdrawiam,
    > gietrzy
    >
    > ps. Nikon D3 i jego światłomierz/auto iso to była poezja!

    heh, coś w tym chyba jest, że automaty naświetlają zwykle poprawnie,
    jakoś o Sony mam w tym miejscu pozytywne zdanie...
    Dzięki za te uwagi - obadam..

    kg

  • 19. Data: 2009-05-28 12:34:22
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-05-28 14:16:27 +0200, j...@g...com said:

    > Monitor jest raczej ok, bo na wyświetlaczu w aparacie migały te jasne
    > obszary w dość sporej ilości.

    Czyli tak naprawdę te koszulki były jednak różowe? Bo już myślałem, że
    to tylko powalony balans bieli...

    de Fresz

  • 20. Data: 2009-05-28 12:37:10
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Generalnie to polecam full manual, w szczególności z błyskiem lub Av (bez
    > lampy
    > lub z błyskiem wypełniającym)
    >
    >jesli full manual to wygodniejsza i pewniejsza jest praktica mtl

    rozumiem ze jak cyfra to tylko i wyłacznie automat?:)