  • 21. Data: 2011-12-16 09:30:00
    Temat: Re: PT100 - a jednak jest to możliwe
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    wiadomościnews:jcf15e$39v$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie chce strzelić złą nazwą, bo co naukowiec to inna, ale gdzieś słyszałem
    > nazwę "mostki niezrównoważone do pomiaru rezystancji"

    > Oczywiscie, ze tak. Moze go wcale nie być (zwarty), może być mniejszy albo
    > większy. Zmieni sie tylko współczynnik konwersji przyrostu rezystancji na
    > napięcie i wpływ samonagrzewania. Jakby autor użył symetrycznego zasilania
    > tych popspolitych wzmacniaczy operacyjnych, albo dał współczesny wzmaczniacz
    > pomiarowy rail-to-rail,  zaoszczędzilby na przesuwaniu zera i  mógłby
    > zrezygnować z drugiego stopnia wzmocnienia (u5b)
    Czy mógłbyś podać przykład lepszego zamiennika dla LM358 w tej
    aplikacji?
    A gdybyś podał przykład rail-to-rail to już było by super.

    > W całości to jest banalny  acz przyzwoity układ dwupunktowego pomiaru
    > rezystancji
    > Prawie mostek Wheatstone'a ,  niezrównowazony, z udziałem elektroniki
    Uznanie w oczach chociaż jednej osoby daje satysfakcję. Bo większość
    twierdzi że ten układ nie ma prawa działać.

    pytajacy

  • 22. Data: 2011-12-16 09:33:11
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "!sp" <s...@a...er> napisał w wiadomości
    > W całości to jest banalny acz przyzwoity układ dwupunktowego pomiaru
    > rezystancji
    > Prawie mostek Wheatstone'a , niezrównowazony, z udziałem elektroniki

    Tylko ma prowadzone małe dodatnie sprzężenie zwrotne w postaci R41
    które korygu w pewnym stopniu błąd.
    Można to znaleźć we wspomnianym przez Zbycha dokumencie
    http://www.eetasia.com/ARTICLES/2005JUN/A/2005JUN07_
    STECH_AN.PDF
    Rysunek 7 i 8.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 23. Data: 2011-12-16 09:39:15
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > które korygu w pewnym stopniu błąd.
    > Można to znaleźć we wspomnianym przez Zbycha dokumencie

    Można i tak interpretować.
    Linearyzacja koślawości Pt100 w tym aspekcie, to wg mnie nadużycie.
    Wykresy to ukazują.

  • 24. Data: 2011-12-16 09:46:48
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "pytajacy" <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    s.googlegroups.com...
    On 16 Gru, 10:19, "!sp" <s...@a...er> wrote:
    >Uznanie w oczach chociaż jednej osoby daje satysfakcję. Bo większość
    >twierdzi że ten układ nie ma prawa działać.

    Układ prawo działać ma ale gwarantować parametrów to ja osobiście bym nie
    chciał.
    Pytanie jaka dokładność zadowala i jakie mogą byc konsekwencje jej braku.
    Jeśli stosujesz opampy o dużych niezrównoważeniach najlepiej jednak stosować
    takie które można skompensować zewnętrznie (dodatkowe nogi). Wzmacniacz
    dodatkow skompensowany jest dużo bardziej stabilny termicznie.
    Jak mam jakiś układ wymagający referencji w pomiarze i przetwarzaniu to
    dobrze dać jedną i tak zaprojektować układ aby jej starzenie możliwie się
    samo kompensowało.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 25. Data: 2011-12-16 09:54:29
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Można i tak interpretować.
    > Linearyzacja koślawości Pt100 w tym aspekcie, to wg mnie nadużycie.
    > Wykresy to ukazują.

    Hmm, odnosząc się do w.w. dokumentu uważasz że kompensacja błędu do wartości
    +0,05 -0,02 st. C w zakresie -100 +200 w porównaniu do liniowego układu
    gdzie mamy -3,5 +0,5 w takim samym zakresie to nadużycie? - dla mnie to
    ciekawa alternatywa do rzeźby w cyfrowym przetwarzaniu sygnałów z "jakąś"
    świadomością propagacji błedu w algorytmie.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 26. Data: 2011-12-16 10:23:41
    Od: "!sp" <s...@a...er>

[...]
    ========

    Klasyk pomiarowych : OP07 (symetryczne zasilanie i sygnał użyteczny nie
    dochodzi do zasilania)
    Współczesny: AD8628 (pojedyncze zasilanie 5V, rail-to-rail, tylko SMD )
    http://www.analog.com/en/all-operational-amplifiers-
    op-amps/operational-amplifiers-op-amps/ad8628/produc
    ts/product.html

  • 27. Data: 2011-12-16 10:31:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "!sp" napisał w
    >Nie chce strzelić złą nazwą, bo co naukowiec to inna, ale gdzieś
    >słyszałem nazwę "mostki niezrównoważone do pomiaru rezystancji"

    Zakladajac ze to samo mamy na mysli, to jak najbardziej tak - w mostek
    wpinamy rezystor, i bez rownowazenia na mierniku odczytujemy wprost
    rezystancje.
    Tylko ze:
    a) miernik wraz z ewentualnym wzmacniaczem bledu musi miec okreslona
    czulosc, tak aby precyzyjnie pokazywal i obejmowal potrzebny zakres
    pomiarowy, czyli nie moze to byc prosty opamp bez elementow
    dodatkowych, ktory ma wzmocnienie gdzies miedzy milion a 100 milionow,
    b) taki uklad ma swoja nieliniowosc konwercji R->U. Pomijalnie mala
    jesli zakres zmian jest maly jak np w tensometrach, a nie jak w Pt100
    :-)

    c) wymaga stabilnego zasilania mostka, a w tym ukladzie jak widac jest
    ono uzaleznione od odczytu.

    >Oczywiscie, ze tak. Moze go wcale nie być (zwarty), może być mniejszy
    >albo większy. Zmieni sie tylko współczynnik konwersji przyrostu
    >rezystancji na

    No to sie nie zgodze - w tym ukladzie on pelni role w calej konwersji,
    i musi byc precyzyjnie dobrany.
    No i oczywiscie nie moze byc zwarty, bo wtedy z kolei PT100 przestanie
    miec wplyw na uklad :-)

    Nie moze byc tez rozwarty, bo wtedy zabraknie sprzezenia zwrotnego
    rownowazacego mostek.

    >W całości to jest banalny acz przyzwoity układ dwupunktowego pomiaru
    >rezystancji
    >Prawie mostek Wheatstone'a , niezrównowazony, z udziałem elektroniki

    No wlasnie - prawie czyni roznice.
    Z uwagi na podlaczenie opampa pracuje jako zrownowazony, a
    zrownowazenie osiaga sie zmieniajac napiecie zasilania tego rzekomego
    mostka i dodatkowo poniewaz R45 wprowadza dodatkowy czynnik do calego
    ukladu.

    I w efekcie ma nieliniowa ch-ke R->U, do liniowej sa prostsze uklady -
    tzn w zrozumieniu prostsze, w wykonaniu podobne - dwa opampy i troche
    rezystorow :-)

    J.

  • 28. Data: 2011-12-16 10:51:48
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    On 16 Gru, 11:23, "!sp" <s...@a...er> wrote:
> [...]
    > dochodzi do zasilania)
    > Współczesny: AD8628 (pojedyncze zasilanie 5V, rail-to-rail, tylko SMD

    Dzięki.
    A czy OPA2335 TI się do tego nadaje?
    http://www.ti.com/product/opa2335

    Chciałbym uniknąć tych wszystkich błędów, o których tu piszecie, i
    chciałbym mierzyć temperaturę z dokładnością do 0,1 stopnia. Czy to
    jest możliwe w tym układzie?

    pytajacy

  • 29. Data: 2011-12-16 11:19:02
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-16 09:56, !sp pisze:

    > Użytkownik "pytajacy" <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]
    >
    > To co nazwałeś "linearyzacją" dotyczy "ulepszenia" układu względem
    > trywialnego przypadku pomiaru napięcia na dzielniku oporowym, gdzie
    > jednym opornikiem jest Pt100. Wtedy mostek pomiarowy daje "liniowy"
    > sygnał: napięcxie jwyjściowe proporcjonalne do przyrostu rezystancji. Te
    > mostki o różnorakich nazwach są znane od początku wzmacniaczy
    > operacyjnych. Rozpisywano się o nich szczegółowo w czasach klasyka
    > uA709. Przestano się nimi onanizować jak pierwszy przyzwoity wzmacniacz
    > pomiarowy OP07 trafił pod strzechy.
    > Były powszechnie stosowane do tensometrów.

    OP07 to wzmacniacz operacyjny tyle, że z małym napięciem
    niezrównoważenia i małym dryftem temperaturowym. Aby zrobić z niego
    wzmacniacz pomiarowy trzeba dać 2 lub trzy opampy w zależności od
    wybranej konfiguracji.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 30. Data: 2011-12-16 11:31:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >niezrównoważenia i małym dryftem temperaturowym. Aby zrobić z niego
    >wzmacniacz pomiarowy trzeba dać 2 lub trzy opampy w zależności od

    Od biedy jeden, ale to samo mozna zrobic na uA709.

    Oczywiscie do tensometrow niezrownowazenie jest kluczowe.

    J.