    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PT100 - a jednak jest to możliwe
    Date: Fri, 16 Dec 2011 11:31:01 +0100
    <jcesoe$728$1@news.icm.edu.pl> <jcf15e$39v$1@inews.gazeta.pl>
    <jcf2f6$iqm$1@news.icm.edu.pl>

    Użytkownik "!sp" napisał w
    >Nie chce strzelić złą nazwą, bo co naukowiec to inna, ale gdzieś
    >słyszałem nazwę "mostki niezrównoważone do pomiaru rezystancji"

    Zakladajac ze to samo mamy na mysli, to jak najbardziej tak - w mostek
    wpinamy rezystor, i bez rownowazenia na mierniku odczytujemy wprost
    rezystancje.
    Tylko ze:
    a) miernik wraz z ewentualnym wzmacniaczem bledu musi miec okreslona
    czulosc, tak aby precyzyjnie pokazywal i obejmowal potrzebny zakres
    pomiarowy, czyli nie moze to byc prosty opamp bez elementow
    dodatkowych, ktory ma wzmocnienie gdzies miedzy milion a 100 milionow,
    b) taki uklad ma swoja nieliniowosc konwercji R->U. Pomijalnie mala
    jesli zakres zmian jest maly jak np w tensometrach, a nie jak w Pt100
    :-)

    c) wymaga stabilnego zasilania mostka, a w tym ukladzie jak widac jest
    ono uzaleznione od odczytu.

    >Oczywiscie, ze tak. Moze go wcale nie być (zwarty), może być mniejszy
    >albo większy. Zmieni sie tylko współczynnik konwersji przyrostu
    >rezystancji na

    No to sie nie zgodze - w tym ukladzie on pelni role w calej konwersji,
    i musi byc precyzyjnie dobrany.
    No i oczywiscie nie moze byc zwarty, bo wtedy z kolei PT100 przestanie
    miec wplyw na uklad :-)

    Nie moze byc tez rozwarty, bo wtedy zabraknie sprzezenia zwrotnego
    rownowazacego mostek.

    >W całości to jest banalny acz przyzwoity układ dwupunktowego pomiaru
    >rezystancji
    >Prawie mostek Wheatstone'a , niezrównowazony, z udziałem elektroniki

    No wlasnie - prawie czyni roznice.
    Z uwagi na podlaczenie opampa pracuje jako zrownowazony, a
    zrownowazenie osiaga sie zmieniajac napiecie zasilania tego rzekomego
    mostka i dodatkowo poniewaz R45 wprowadza dodatkowy czynnik do calego
    ukladu.

    I w efekcie ma nieliniowa ch-ke R->U, do liniowej sa prostsze uklady -
    tzn w zrozumieniu prostsze, w wykonaniu podobne - dwa opampy i troche
    rezystorow :-)

    J.