-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sgate.onet.pl!niusy.onet.pl
From: "kogutek" <k...@v...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Otwór centruj�cy felgi
Date: Sat, 05 Jun 2010 16:51:22 +0200
Organization: Onet.pl
Lines: 75
Sender: n...@n...onet.pl
Message-ID: <6...@n...onet.pl>
References: <s...@d...wkurw.org>
NNTP-Posting-Host: newsgate.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate.onet.pl 1275749483 4011 213.180.130.18 (5 Jun 2010 14:51:23 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 5 Jun 2010 14:51:23 +0000 (UTC)
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 195.69.80.7, 10.174.28.52
X-User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.9) Gecko/20100315
Firefox/3.5.9
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2286145
[ ukryj nagłówki ]> On Sat, 05 Jun 2010 11:08:51 +0200, k...@v...pl
> <k...@v...pl> wrote:
>
> > W zależności od interpretacji albo bredzisz albo kłamiesz. Śruby ze stożkami
> > przenoszą siły osiowe i ustawiają koło w osi piasty. Moment obrotowy przenoszą
> > siły tarcia między felgą a tym do czego jest przykręcona. Przy nie pogiętej od
> > zbyt mocnego przykręcania feldze abo uszkodzonej wskutek jazdy na za słabo
> > przykręconej feldze nie są potrzebne żadne wkładki. Jak by były potrzebne to
> > fabryka by zakładała.
>
> Akurat fabryka dostarcza felgi z właściwie dobranym otworem.
> Problem w tym, że o ile rzeczywiście tarcie powinno wystarczyć
> do utrzymania felgi w ryzach (a czasem felgi i tarczy tam, gdzie
> konstruktor poskąpił dodatkowych śrub i tarcza trzyma się
> wyłącznie na szpilkach), to przy tych 80-120Nm, którymi dociąga
> się śruby kół, czasem felga (czy nawet tarcza) potrafi się
> przemieszczać. Been there...
>
> > Jak już kłamiesz albo bredzisz to wybredź albo wykłam co
> > tłumi drgania i przenosi ułamek tego o czym bezsensownie piszesz w felgach bez
> > otworu centralnego. Są samochody z takimi felgami. W niektórych były trzy śruby.
>
> Owszem. Potwory z mikrymi tarczkami/bębnami i silniczkiem od
> kosiarki jak np. 126-ka na standardowych bębnach. Ale nawet tam
> felga i bęben były odpowiednio ukształtowane.
>
> > Nie odpadały w nich kola ani nic się nie kutało w czasie jazdy. Jak nie wiesz to
> > nie wymyślaj idiotycznych historii bo jeszcze ktoś uwierzy i sobie problemów
> > narobi.
>
> Weź serwisówkę od 126 i popatrz na przekrój koła ze starym
> bębnem.
>
> r.
> --
> ____________________________________________________
_____________
> robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com
>
> I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.
Fabryki mają to do siebie ze dostarczają rzeczy nowe z właściwie dobranymi
luzami. Normalny luz między otworem w feldze a piastą jest na samochód bardzo
duży. Wszystkie inne elementy mechaniczne mają luzy minimum 100 razy mniejsze
niż luz między felgą a piastą. Luz w tym miejscu ma umożliwić bezproblemowe
zdjęcie i założenie koła. Niczemu więcej nie służy. Jeśli tam miało by się
cokolwiek opierać i przenosić jakiekolwiek siły to piasta była by szlifowana na
wymiar a felga w otworze nie była by malowana a rozwiercana na wymiar. Przy
luzie jaki wynika z tolerancji warsztatowych, czyli dużych. Koło po założeniu w
fabryce dawało by się zdjąć po 2 miesiącach tylko specjalnym ściągaczem. Tylko
śruby ustalają właściwe położenie. Przy połączeniach stożkowych luz montażowy
wynosi 0 i przy luzie wynoszącym zero daje się bezproblemowo rozłączyć. Czy Ty
myślisz ze ja jakiś przygłup jestem i nie potrafię obronić tego co wcześniej
napisałem? Nie tylko małe samochody miały felgi bez otworu centralnego.
Stosunkowo duży samochód stara Dacia. Miał co prawda otwór w feldze. Ale nic w
niego nie wchodziło. Czyli tak jakby nie miał. Dodatkowo koło było przykręcane
nie w 4 a w 3 miejscach. Jeśli Dacia tak miała to na 100% miało tak sporo
francuskich samochodów. Dacia to był jakiś klon zrobiony na bazie francuskiej
myśli technicznej. Jak widzisz cały Twój wywód i próba udowodnienia bzdury na
wybiórczo wybranym przykładzie poszły psu pod ogon. Typowy zysk siły na śrubie
to od 50 wzwyż. Dla gwintu jak w śrubie do kół możesz przyjąć 100. Policz zatem
z jaką siłą dociskana jest felga do bębna albo tarczy. Z tej siły i ze
współczynnika tarcia policz jaka jest potrzeba siła umożliwiająca przesunięcie
się tych dwóch elementów względem siebie. Felgi zawsze są odpowiednio
ukształtowane. Tam gdzie jest śruba jest wyżej Jak by było równo to do
przykręcania używało by się zwykłych śrub z podkładkami sprężynowymi. Połączenie
liczyło by się w takim przypadku na tarcie i ścinanie. Przy połączeniu jak w
feldze liczy się śrubę na rozciąganie. Występuje tam składowa zginająca ale jest
tak mała że nie bierze się jej pod uwagę. Przykład ze 126p całkowicie chybiony.
Jakich śrub poskąpił konstruktor kiedy trzyma się tylko na szpilkach albo
śrubach. Takich M6 co trzymają w czasie zmiany koła w kupie wszystkie elementy.
Tam gdzie są śruby zawszę są jakieś małe wkręty lub śruby. Często pełnią rolę
prowadzenia przy zakładaniu kola. Tam gdzie szpilki małe śrubki są czasami.
Ciekawe czy zrozumiałeś?
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 05.06.10 17:16 Robert Rędziak
- 05.06.10 17:22 Robert Rędziak
- 05.06.10 17:27 kogutek
- 05.06.10 18:23 Karolek
- 05.06.10 18:29 kogutek
- 05.06.10 18:42 DoQ
- 05.06.10 18:57 MarcinJM
- 05.06.10 19:27 MarcinJM
- 05.06.10 20:25 J.F.
- 05.06.10 23:20 Robert Rędziak
- 05.06.10 23:43 kogutek
- 06.06.10 10:03 Karolek
- 06.06.10 13:49 Jurand
- 06.06.10 19:00 kogutek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
Najnowsze wątki
- 2024-12-03 Tymoteusz Sz.
- 2024-12-03 Re: Prezydent ułaskawia: Prezydent USA Biden (D) ułaskawia syna własnego
- 2024-12-03 Re: Tani dodatkowy sim do smartwacha
- 2024-12-03 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-03 Praktyczny test GPS...
- 2024-12-02 Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- 2024-12-02 Akumulator do Hyundai
- 2024-12-02 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-12-02 Poznań => Technical Artist <=
- 2024-12-02 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-02 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-02 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-02 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-02 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-02 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=