  • 11. Data: 2009-02-27 22:20:06
    Temat: Re: Ostrzenie na oczy przy portrecie - wskazowki?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Kryhu pisze:
    > Reporterka jasnym szkłem przy centralnym punkcie AF z rekadrowaniem? Nie
    > chce tu nowej wojny systemowej ale ja chyba w jakimś innym świecie żyję ;)

    Jeśli wszystko siedzi Ci w go - proszę bardzo, może być autowybór sensora.
    Jeśli nie to nie radzę, inaczej zamiast twarzy młodej ostry będzie jej
    bukiet (a teraz moda na pstrykanie ślubów z papierową głębią).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 12. Data: 2009-02-28 01:43:43
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Janko Muzykant pisze:

    Hej

    > Jeśli wszystko siedzi Ci w go - proszę bardzo, może być autowybór sensora.
    > Jeśli nie to nie radzę, inaczej zamiast twarzy młodej ostry będzie jej
    > bukiet (a teraz moda na pstrykanie ślubów z papierową głębią).

    Oczywiście że nie na automatycznym wyborze sensora, ta opcja jest
    zarezerwowana na sytuacje w której ktoś zabiera mi aparat i usiłuje nim
    zrobić zdjęcie :)
    Przed zrobieniem zdjęcia mam już w głowie kadr i wiem mniej więcej z
    którego sensora będę chciał korzystać. Nie zdarza się często żeby mi
    brakowało pokrycia kadru sensorami.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 13. Data: 2009-02-28 11:06:43
    Od: j...@a...at

    potem
    > lekka korekcja osrosci pierscieniem? Fotografuje 50mm/1.8 lub -
    > ostatecznio czesciej, zeby nie przepinac szkiel - 17-55/2.8 IS. Jakich
    > przyslon najlepiej uzywac do portretu? Lubie miekkie i silnie rozmyte
    > dlo, przez co czesto fotografuje na przyslonach 1.8-3.2, co jest
    > prawdopodobnie w duzym stopniu moim problemem - glebia ostrosci jest na
    > tyle mala, ze kazdy blad w ostrosci natychmiast widac.
    >
    > Dzieki za wszelkie wskazowki :)
    >
    > Pozdrawiam!
    > --
    > Mateusz Papiernik, Maticomp Webdesign

    jesli przejdziesz na pomiar odleglosc za pomoca LV to problem
    ostrosci w portrecie sie zasadniczo rozwiaze.

    w kazdym innym przypadku to wieksza lub mniejsza loteria.

    XXX

  • 14. Data: 2009-02-28 11:10:56
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:
    > potem

    > jesli przejdziesz na pomiar odleglosc za pomoca LV to problem
    > ostrosci w portrecie sie zasadniczo rozwiaze.

    Zapomniałeś, że mowa o Canonie 350D!

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 15. Data: 2009-02-28 12:25:30
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    j...@a...at pisze:
    > jesli przejdziesz na pomiar odleglosc za pomoca LV to problem
    > ostrosci w portrecie sie zasadniczo rozwiaze.

    Chcialbym. ;-)

    --
    Mateusz Papiernik, Maticomp Webdesign
    Projektowanie i realizacja witryn WWW

  • 16. Data: 2009-02-28 12:25:59
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    arti pisze:
    > Przy takiej glebi wystarczy, ze poruszysz sie minimalnie po
    > wyostrzeniu (albo model) i juz ostrosc ucieka, w koncu mowimy o
    > milimetrach :)

    I chyba tu jest pies pogrzebany - chyba probuje uzywac zbyt malej glebi,
    nie potrafiac jeszcze nad nia prawidlowo zapanowac :)

  • 17. Data: 2009-02-28 12:28:51
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    j...@a...at pisze:
    > te pola nie sa blisko centrum kadru
    > w stosunku do wielkosci matowki sa dosyc rozstawione np znacznie
    > bardziej blizej brzegu niz w 5d
    > naprawde nie ma potrzeby wielkiego przekadrowywania.
    > pod tym wzgledem proporcje sa o.k.
    > W portrecie pionowym wypadaja mniej wiecej na wysokosci oczu :-)

    O, ok :) Moje spostrzezenia wynikaly glownie ze schematow na dpreview -
    niestety, nie mialem 40D w rece.

    > tutaj watpliwosci juz byc nie moze.
    > AF to zawsze pewnego rodzaju loteria.
    > na otwartej przyslonie na porzadku dziennym jest odchylka rzedu nawet
    > do kilku cm co sie juz przenosci widocznie na ostrosc.

    Auaa... przy duzej dziurze kilka cm to moze byc nawet wielokrotnosc
    calej DOF.

    > Wplyw bledu af
    > na ostrosc mozna ograniczyc zwiekszajac przyslone .
    > gdzies od przyslony 5,6 glebia ostrosci jest na tyle duza , ze
    > niweluje blad AF.

    Chyba pora wskoczyc na f/4-f/5.6 lub nawet wiecej - zaleznie od sytuacji
    - jak sie chce, zeby twarz byla ostra ;)

    > ostrzenie na matowke bez pomocy optycznych ( dalmierz klinowy lub
    > mikroraster ) jest wieksza loteria niz ostrzenie na AF , o ile AF
    > dziala prawidlowo.

    Cenne spostrzezenie, dzieki. Ku MF jestem caly czas bardzo sceptyczny ze
    wzgledu na stosunkowo slaby wzrok - wielu ludzi radzi sobie na
    oryginalnej matowce z 350D, ja nie moge. Szczerze watpie, ze nawet
    wymiana matowki naprawde wiele by mi tu pomogla ;)

    Dzieki,

  • 18. Data: 2009-02-28 12:57:27
    Od: j...@u...at

    On 28 Feb., 13:28, Mateusz Papiernik <m...@m...net> wrote:

> [...]
    > oryginalnej matowce z 350D, ja nie moge. Szczerze watpie, ze nawet
    > wymiana matowki naprawde wiele by mi tu pomogla ;)

    akurat tutaj zamiescielem swiezutko , jeszcze cieple pomiary

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#5307829002798187714

    jesli przeleciz w lewo dostaniesz szereg interesujacych danych ,
    ktora pozwola wyrobic Ci wlasny poglad na problem.
    Liczby beda nieco inne ale zaleznosci te same.

    skutecznosc ostrzenia jest nastepujaca :
    1. MF - LV *10 lupa
    2. AF - LV - detekcja kontrastu
    3. MF - LV bez lupy
    4. AF - detekcja fazy
    5. MF - Na matowke.

    Human factor jak widac nie przeszkodzil w skutecznosci MF

    Na jakosc ostrzenia ma decydujacy wplyw wielkosc obserwowanego obrazu
    ( na matowce , displayu )

    XXX

  • 19. Data: 2009-02-28 20:24:49
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Kryhu pisze:
> [...]
    > Przed zrobieniem zdjęcia mam już w głowie kadr i wiem mniej więcej z
    > którego sensora będę chciał korzystać. Nie zdarza się często żeby mi

    Żonglowanie wyborem sensora trwa znacznie dłużej niż przekadrowanie
    środkowego.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jeśli czegoś nie rozumiesz to najlepiej napisz ''czytaj ze zrozumieniem''/

  • 20. Data: 2009-02-28 20:54:16
    Od: arti <t...@p...onet.pl>

    On 28 Lut, 13:25, Mateusz Papiernik <m...@m...net> wrote:

    > I chyba tu jest pies pogrzebany - chyba probuje uzywac zbyt malej glebi,
    > nie potrafiac jeszcze nad nia prawidlowo zapanowac :)

    Jesli rzeczywiscie robisz te portrety w ruchu, z reki, to nie ma
    metody, by nad tym zapanowac. Pozostaje metoda ilosciowa - rob to samo
    ujecie kilka razy a szansa na jedno wyostrzone tam, gdzie chciales
    rosnie bardzo szybko :) Jest to duzo lepsze, niz rezygnacja z malej
    GO, ktora swiadomie ustawiasz (nie z przypadku) i wlasnie taka Ci sie
    podoba.

    arti
    www.thearti.pl