  • 1. Data: 2009-02-27 17:25:09
    Temat: Ostrzenie na oczy przy portrecie - wskazowki?
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    Hej!

    Od zawsze najbardziej kreci mnie fotografia portretowa i jak tylko moge,
    to nie przepuszczam okazji, zeby fotografowac. W swoich zdjeciach widze
    jednak, jak wiele jeszcze musze popracowac nad warsztatem. Borykam sie z
    kluczowa kwestia - chcialbym, aby oczy na portrecie przykuwaly wzrok.
    Aby byly ostre, wyrazne, z blyskiem - mam z tym jednak pewien problem.
    Posilkuje sie autofocusem, poniewaz nie jestem w stanie ostrzyc recznie
    na wizjerze w 350D. W wiekszosci przypadkow jednak ostrosc, mimo, ze
    probuje lapac ja na oko, jest w nieco innym miejscu. Np. bardziej z
    przodu - na nosie. Uzywam glownie punktu centralnego - chyba, ze potem
    chce mocno przekadrowac. W takim przypadku staram sie uzywac punktow
    bocznych, zeby podczas przekadrowania nie rozjechac sie z plaszczyzna
    ostrosci. Czy sa jakies madre sposoby na to, zeby oczy byly ostre,
    ktorych nie dostrzegam? Czy powinno sie lapac ostrosc czujnikiem na oko,
    czy moze sa jakies sztuczki - np. na grzywke, albo na powieke, a potem
    lekka korekcja osrosci pierscieniem? Fotografuje 50mm/1.8 lub -
    ostatecznio czesciej, zeby nie przepinac szkiel - 17-55/2.8 IS. Jakich
    przyslon najlepiej uzywac do portretu? Lubie miekkie i silnie rozmyte
    dlo, przez co czesto fotografuje na przyslonach 1.8-3.2, co jest
    prawdopodobnie w duzym stopniu moim problemem - glebia ostrosci jest na
    tyle mala, ze kazdy blad w ostrosci natychmiast widac.

    Dzieki za wszelkie wskazowki :)

    Pozdrawiam!
    --
    Mateusz Papiernik, Maticomp Webdesign
    Projektowanie i realizacja witryn WWW

  • 2. Data: 2009-02-27 17:44:46
    Temat: Re: Ostrzenie na oczy przy portrecie - wskazowki?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Papiernik pisze:
> [...]
    > bocznych, zeby podczas przekadrowania nie rozjechac sie z plaszczyzna
    > ostrosci. Czy sa jakies madre sposoby na to, zeby oczy byly ostre,

    AF w 350D jest nieco nieprecyzyjny - stąd rozrzut. Do pstrykania
    otwartym obiektywem polecam matówkę ze wspomagaczem (praktycznie z
    klinem, choć tu mikroraster byłby wygodniejszy). Tylko uważaj, bo
    dzisiejsze modelki nie są przygotowane na nieco zwolniony sposób pracy :)

> [...]
    > prawdopodobnie w duzym stopniu moim problemem - glebia ostrosci jest na
    > tyle mala, ze kazdy blad w ostrosci natychmiast widac.

    No to rybki albo akwarium :)
    Mając ''prawdziwą'' matówkę możesz popstrykać jakimś heliosem czy innym
    jupiterem. Tylko to są szkła z charakterem i raczej dostaniesz bardziej
    przedwojenną miękkość niż plastykę stałek z literą L.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 3. Data: 2009-02-27 17:52:23
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    Janko Muzykant pisze:
    > AF w 350D jest nieco nieprecyzyjny - stąd rozrzut.

    No niestety. Robie przymiarki do zmiany na jakas dwucyfrowa puszke - ale
    wolalem najpierw kupic obiektyw i zajac sie robieniem zdjec, niz
    wiecznymi dywagacjami o wymianach sprzetu :)

    To tutaj jeszcze jedno pytanie z ciekawosci rzuce - AF w 40/50D ma
    wszystkie pola bardzo blisko srodka kadru. Jak sobie radzic ze
    zdjeciami, w ktorych ostrosc (juz np. dajmy na to oczy w portrecie)
    wypadaja skrajnie? Przy plytkiej GO przekadrowanie po wyostrzeniu
    srodkiem moze okazac sie problematyczne - chyba, ze sie myle?

    > Do pstrykania
    > otwartym obiektywem polecam matówkę ze wspomagaczem (praktycznie z
    > klinem, choć tu mikroraster byłby wygodniejszy).

    Miales z takimi do czynienia? Czytalem na canon-board, ze choc do
    ostrzenia recznie naprawde fajne, zaburzaja prace swiatlomierza w sposob
    dosc nieprzewidywalny, gdzie stala korekta o iles dzialek nie wystarcza,
    zeby sie z nia uporac. Jestem fotografem hobbysta, czyli fotografuje w
    zasadzie wszystko, mimo, iz portrety lubie najbardziej - dlatego z nutka
    obawy patrzylem na wymiane matowki.

    > Tylko uważaj, bo
    > dzisiejsze modelki nie są przygotowane na nieco zwolniony sposób pracy :)

    :))) To prawda :) Chociaz z reguly hobbystycznie fotografuje przyjaciol
    i znajomych, nie pracujac z zawodowymi modelkami - glupio jakos wychodzi
    "nie ruszaj sie, probuje zlapac ostrosc" ;-) Problem zwlaszcza wtedy,
    gdy chwila ucieka - ten konkretny wyraz twarzy, ten usmiech, ktory juz
    za chwile nie bedzie wlasnie tym ;-) Ale powiedzmy, ze ten problem mozna
    w dywagacjach przyjac za mniej istotny.

> [...]
    > jupiterem. Tylko to są szkła z charakterem i raczej dostaniesz bardziej
    > przedwojenną miękkość niż plastykę stałek z literą L.

    Aaa no wlasnie - prawdziwa matowka... ostatnio w rece wpadla mi stara
    Praktica ojca. Jak spojrzalem przez wizjer to sie nie moglem nadziwic -
    moglem sie rozgladac po kadrze. Jasno, wyraznie, z klinem - sama
    radocha. Nawet przy mojej krotkowzrocznosci ostrzenie rzecznie byla
    czysta przyjemnoscia.

    W kwestii plastyki w sumie nie narzekam - dostrzegam roznice miedzy
    swoja 50/1.8 a stalkami z wyzszej polki, ale na moim obecnym poziomie
    to, co gwarantuje mi moje szkielko, wystarczajaco mnie raduje.

  • 4. Data: 2009-02-27 18:12:59
    Od: "Gamariel" <g...@p...onet.pl>

    Tylko uważaj, bo dzisiejsze modelki nie są przygotowane na nieco zwolniony
    sposób pracy :)

    Fakt, swiete slowa.. niestety nie sa zbyt cierpliwe i nierzadko wyniki chca
    natychmiast badz w niewielkim odstepie czasowym :) A ja osobiscie lubie
    troche pomanewrowac operujac manualnymi szklami i bawiac sie GO czy kadrem
    :) co modelkom czesto jest nie w smak :)

  • 5. Data: 2009-02-27 18:13:01
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Papiernik pisze:

    > No niestety. Robie przymiarki do zmiany na jakas dwucyfrowa puszke - ale
    > wolalem najpierw kupic obiektyw i zajac sie robieniem zdjec, niz
    > wiecznymi dywagacjami o wymianach sprzetu :)

    Od 400D af został poprawiony i praktycznie pracuje tak samo jak w
    dwucyfrowcach.

> [...]
    > wypadaja skrajnie? Przy plytkiej GO przekadrowanie po wyostrzeniu
    > srodkiem moze okazac sie problematyczne - chyba, ze sie myle?

    No właśnie, stara szkoła, zresztą wciąż żywa mówi o używaniu tylko
    jednego, środkowego sensora. W przypadku ujęć reporterskich nie widzę za
    bardzo innej możliwości (ślub otwartym obiektywem z ostrością ustawioną
    na automatycznie znaleziony pierwszy plan - tragedia). Dlatego najlepiej
    wypracować sobie nawyk szybkiego rekadrowania i zapomnieć o problemie.
    Automatyczny wybór pól af przydaje się w niektórych warunkach - szybko
    poruszające się obiekty mieszczące się w go. Natomiast ręczne
    wskazywanie pola może się przydać przy pracy ze statywu, ale w praktyce
    akurat tam gdzie potrzeba nie ma żadnego z nich.

> [...]
    > zeby sie z nia uporac. Jestem fotografem hobbysta, czyli fotografuje w
    > zasadzie wszystko, mimo, iz portrety lubie najbardziej - dlatego z nutka

    Niestety, zaburza się pomiar światła i to czasem ostro (prześwietla do
    2EV). W studio nie ma to znaczenia, poza można się nauczyć korekt
    (rośnie wraz z ogniskową).
    Miałem najpierw własną matówkę z Zenita (do 300D), potem kupiłem doń
    matówkę dedykowaną i działa to znakomicie. Teraz używam głównie livewiev
    i nie będę wymieniał matówki w 450D, dlatego też, że fazowy af pracuje
    tam sprawnie.

    > W kwestii plastyki w sumie nie narzekam - dostrzegam roznice miedzy
    > swoja 50/1.8 a stalkami z wyzszej polki, ale na moim obecnym poziomie
    > to, co gwarantuje mi moje szkielko, wystarczajaco mnie raduje.

    Różnica jest, ale nie aż taka wielka jak to zwykle się słyszy :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /autorytet? - no, nie wiem, zupełnie nic mi do głowy nie przychodzi.../

  • 6. Data: 2009-02-27 18:17:59
    Od: j...@a...at

    > To tutaj jeszcze jedno pytanie z ciekawosci rzuce - AF w 40/50D ma
    > wszystkie pola bardzo blisko srodka kadru.

    te pola nie sa blisko centrum kadru
    w stosunku do wielkosci matowki sa dosyc rozstawione np znacznie
    bardziej blizej brzegu niz w 5d
    naprawde nie ma potrzeby wielkiego przekadrowywania.
    pod tym wzgledem proporcje sa o.k.
    W portrecie pionowym wypadaja mniej wiecej na wysokosci oczu :-)

> [...]
    > wypadaja skrajnie? Przy plytkiej GO przekadrowanie po wyostrzeniu
    > srodkiem moze okazac sie problematyczne - chyba, ze sie myle?

    tutaj watpliwosci juz byc nie moze.
    AF to zawsze pewnego rodzaju loteria.
    na otwartej przyslonie na porzadku dziennym jest odchylka rzedu nawet
    do kilku cm co sie juz przenosci widocznie na ostrosc. Wplyw bledu af
    na ostrosc mozna ograniczyc zwiekszajac przyslone .
    gdzies od przyslony 5,6 glebia ostrosci jest na tyle duza , ze
    niweluje blad AF.

> [...]
    > zeby sie z nia uporac. Jestem fotografem hobbysta, czyli fotografuje w
    > zasadzie wszystko, mimo, iz portrety lubie najbardziej - dlatego z nutka

    ja mialem nieoryginalna instalowana w warsztacie nie powiem ktorym i
    niestety blad pomiaru byl spory wynikalo to z tego, iz matowka nie
    zajmowala idealnego polozenia ( byc moze niechlujnie zamontowana).
    wrocilem do poprzedniej.Wplywu na pomiar swiatla nie zauwazylem , gdyz
    byc nie moglo.

    ostrzenie na matowke bez pomocy optycznych ( dalmierz klinowy lub
    mikroraster ) jest wieksza loteria niz ostrzenie na AF , o ile AF
    dziala prawidlowo.

> [...]
    > moglem sie rozgladac po kadrze. Jasno, wyraznie, z klinem - sama
    > radocha. Nawet przy mojej krotkowzrocznosci ostrzenie rzecznie byla

    tak to prawda , praktica miala fajne matowki , lepsze od wielu
    japonskich wowczas aparatow , choc i tak zdazaly sie jeszcze lepsze
    jak np w leice - tam spojrzenie w matowke bylo roszkosza dla oka.

    jesli zagladniesz do watku o AF kontra Matowka tam zobaczysz swieze
    wykresy - jesli lubisz to mozna wyciaganac wiele interesujacych
    wnioskow.

    XXX

  • 7. Data: 2009-02-27 20:09:45
    Od: arti <t...@p...onet.pl>

    Mateusz Papiernik <m...@m...net> wrote:
> [...]
    > prawdopodobnie w duzym stopniu moim problemem - glebia ostrosci jest na
    > tyle mala, ze kazdy blad w ostrosci natychmiast widac.

    Przy takiej glebi wystarczy, ze poruszysz sie minimalnie po
    wyostrzeniu (albo model) i juz ostrosc ucieka, w koncu mowimy o
    milimetrach :)

  • 8. Data: 2009-02-27 20:23:31
    Od: "Robert" <r...@u...com.pl>

    Użytkownik "Mateusz Papiernik" <m...@m...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > duzym stopniu moim problemem - glebia ostrosci jest na tyle mala, ze kazdy

    przecież to jest maxymalne otwarcie tych obiektywów, a nie sa one zbyt ostre,
    50mm na 1.8 i 17-55 na 2.8 pewnie daje mocno nieostry obraz,
    wytestuj sobie najpierw, ile musisz przymknąc dany obiektyw, zeby obraz był taki
    jak chcesz

  • 9. Data: 2009-02-27 20:51:38
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Robert pisze:

> [...]
    > 50mm na 1.8 i 17-55 na 2.8 pewnie daje mocno nieostry obraz,
    > wytestuj sobie najpierw, ile musisz przymknąc dany obiektyw, zeby obraz

    No i wtedy pryśnie cały czar mniejszej GO na większej matrycy ;)
    Tak a propos dyskusji o wyższości FF nad APS-C a tegoż nad 4/3 :DDD

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 10. Data: 2009-02-27 22:10:49
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Janko Muzykant pisze:

    Hej

> [...]
    > na automatycznie znaleziony pierwszy plan - tragedia). Dlatego najlepiej
    > wypracować sobie nawyk szybkiego rekadrowania i zapomnieć o problemie.

    Reporterka jasnym szkłem przy centralnym punkcie AF z rekadrowaniem? Nie
    chce tu nowej wojny systemowej ale ja chyba w jakimś innym świecie żyję ;)
    --
    Pozdro
    Kryhu