  • Data: 2009-04-09 08:46:20
    Temat: Re: Obiektywy 17 (18) mm - dlaczego nie ma?
    Od: John Smith <u...@e...net> szukaj wiadomości tego autora

    Agent napisał(a):
    > Będąc niedawno na urlopie w Rzymie i zwiedzając m.in masę kościołów
    > przyszło mi do głowy że idealny byłby tu jasny obiektyw nawet
    > stałoogniskowy około 17-18 mm. Dlaczego wszystkie popularne "stałki" są
    > węższe? Myślę że znaleźliby się chętni na taki produkt. Jedyne co
    > znalazłem na skąpcu to L-ki z ceną od 7999 zł.

    Widocznie nie da się zrobić taniej stałki szerokokątnej, która byłaby
    jakoś wyraźnie lepsza od zooma, co ewentualnie kompensowałoby jej
    mniejszą uniwersalność. Większość użytkowników wybierze zooma bo:
    - optymalniej dopasuje kadr (czasem trzeba eq 17mm, czasem 20mm, czasem
    24mm)
    - do odbitek 20x30 przyzwoity zoom wystarczy

    A do ambitniejszych projektów fotografii architektury potrzeba i tak:
    - statywu
    - głowicy panoramicznej
    - programu do składania panoram (w tym prostowanie beczki)
    - programu do składania HDR (z powodu witraży)

    I wtedy dalej wystarcza wspomniany przyzwoity zoom, nawet niekoniecznie
    ultrawide.

    Co Ci dałaby stałka 17mm/2.8 przy czasie rzędu 1/10 sekundy z ręki?
    Większą rozdzielczość? Nie, bo i tak poruszysz.
    Lepszą GO? Nie, bo i tak musisz przymknąć.

    Stałka dedykowana do architektury (szeroki kąt, shift) miała sens w
    czasach gdy matrycą był slajd, teraz już niekoniecznie.

    Natomiast jak najbardziej widzę sens szerokiej stałki typu cropowe
    14/2.8 Pentaxa, ale to raczej do reporterki.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek