  • 41. Data: 2016-07-27 10:25:41
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-07-25 o 12:33, XX YY pisze:

    > to nie jest prawda.
    > nasadki nie sa do lustrzanek , tylko na obiektyw.
    > obiektyw z nasadka mozesz podpiac do lustrzanki
    > adapter raynoxa pozwala na wygodne i szybkie podpiecie nasadki na obiektyw o
    srednicy gwintu na filtry do 65 mm.

    > mam kilka nasadek w tym raynoxa , canona , innych firm tez , wiec wiem o czym
    pisze.
    > Srednica samej sczewki w nasadce winna byc mniejsza od srednicy soczewki
    zewnetrznej w obiektywie , pracuje sie zawsze wewnetrzna czescia soczewek obiektywu.
    > w przciwnym wypadku aberacja sferyczna jest tak duza , ze nie daloby sie uzywac
    nasadek . Slowem nasadka uzawszey wymaga domkniecia przyslony , przy otwartej
    przyslonie nie daloby sie nastawic ostrosci.
    > Raynox wykorzystuje wewnetrzna czesc soczewek obiektywu , mozna nastawic ostrosc
    bez domykania przyslony. Oczywiscie rzeczywista jasnosc obiektywu jest mniejsza niz
    to wynika z wielkosci przyslony - ale tak jest zawsze w macro.

    Przekonałem się już, że nie ma sensu wchodzić w dyskusje z Tobą, więc
    tego nie zrobię. Proponuję tylko uważne przeczytanie informacji na
    stronie Raynoxa.

    P.P.

  • 42. Data: 2016-07-27 10:30:08
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-07-27 o 06:48, XX YY pisze:

    > wystepuja zaleznosci , o ktorych nie masz najmniejszego pojecia.
    > napisales , ze wazna jest mozliwie duza glebia ostrosci.
    > glebia ostrosci dla malych odleglosci fotografowania zalezy od przyslony i skali
    powiekszenia.
    > im wieksze powiekszenie przedmiotu na matrycy tym mniejsza glebia ostrosci.
    > poniewaz hybrydy maja liniowo ok 4 razy mniejsze matryce od matryc APS , aby
    wypelnic kadr w tym samym stopniu wystarcza 4 razy mniejsze powiekszenie , a to
    oznacza ok 4 razy wieksza glebie ostrosci.
    > uzywana habryda kosztuje ok 200 - 400 zl.
    >
    > jesli chcesz osiagnac optymalnie swoj cel , tak jak to opisales w pierwszym poscie
    to najtaniej i najlepiej bedzie zalozenie nasadki makro do posiadanego obiektywu ,
    ktory jest lepiej skorygowany od heliosa , ktory jest obiektywem marnym, Ewentualnie
    zastosowanie pierscieni posrednich, do obiektywu kitowego. Pod wzgledem korekcji
    daleko heliosowi &co do wspolczesnych obiektywow kitowych. Ludzie wypisuja bajeczki o
    cudownych wlasciwosciach heliosa.
    > MOzna tez zastosowac do tego celu hybryde . Najczesiciej nasadka makro nie bedzie
    potrzebna , ale moze sie przydac niekiedy.

    > jesli chcesz sie pobawic , to tutaj logika jest dowolna, a wiec odpowiedz nie ma
    sensu.

    Wyjątkowo się zgadzam ;-)

    Do Autora wątku: do listy zakupów dorzuć pierścień odwrotnego mocowania.
    Kosztuje kilkanaście złotych a jest bardzo użyteczny.

    P.P.

  • 43. Data: 2016-07-27 10:38:30
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > Dodam tylko że grawerowane laserem oznaczenia elementów są zazwyczaj
    > czytelne tylko pod specyficznym kątem oświetlenia. Oświetlenie "ogólne"
    > czesto nie pozwala na odczytanie nawet pod sensownym mikroskopem.
    > Dlatego wbudowana bądź dodatkowa lampa odpada. Wole stabilne światło
    > które moge podregulować przed zrobieniem zdjęcia.

    Lampę, albo lampy, można podłączyć kabelkiem i ustawić pod dowolnym
    kątem. Nazywa się to "off camera flash". Wygodniejsze od kabelka jest
    sterowanie radiowe, manualne transmitery nie są drogie, i wbrew pozorom
    ma to sens nawet przy makro. Innym rozwiązaniem jest fotocela z
    ewentualnym przysłonięciem światła bezpośredniego lampy wbudowanej. Na
    upartego można też podłożyć lusterko kierujące światło wbudowanej lampy
    na reflektor umieszczony z boku. Do tego wystarczy lusterko i kartka
    białego papieru :-)
    Tak nawiasem, chyba jedynym sensownym zastosowaniem lampy wbudowanej,
    lub podpiętej bezpośrednio do gorącej stopki, jest fill in.

    P.P.

  • 44. Data: 2016-07-27 10:55:02
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-07-27 o 10:38, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > Tak nawiasem, chyba jedynym sensownym zastosowaniem lampy wbudowanej,
    > lub podpiętej bezpośrednio do gorącej stopki, jest fill in.

    Dorzucę jeszcze, że używam dwóch lamp typu Xela (robiła to Elwa)
    połączonych ze sobą. Dorobiłem wyzwalacz na małym tyrystorku (zmieścił
    się w stopce), przed lampy daję zwykle jakiś dyfuzor, co mi wpadnie w
    łapy, kalkę techniczną, parokrotnie złożoną gazę, styropianową tackę po
    pierogach...

    P.P.

  • 45. Data: 2016-07-27 11:30:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 27. Juli 2016 10:25:44 UTC+2 schrieb Paweł Pawłowicz:

> [...]
    >
    > Przekonałem się już, że nie ma sensu wchodzić w dyskusje z Tobą, więc
    > tego nie zrobię. Proponuję tylko uważne przeczytanie informacji na

    nie da sie powiadasz?

    przed chwila wyszedlem do przed drzwi , pierwszy napüotkany kwiatek
    canon 100m/2,0 + raynox

    takie jest zdjecia , absolutnie prawidlowe:
    http://spherapan.vot.pl/CF/IMG_3336.JPG

    z exif mozesz wszystko odczytac

    a tak wyglada zestaw:

    http://spherapan.vot.pl/CF/P1080120.JPG

    calos dziala swietnie i mam wiele powaznych zdjec makro tak zrobionych.
    dziala rownie z obiektywem kitowym 18-55.

    jesli sie nie zgadzasz , tzn. , ze sie mylisz.

    jest to taka sam nasadko apochromatyczna jak inne , ani o jote optycznie gorsza, tyle
    ze w wygodnej obudowie.
    srednica WINNA byc mniejsza od srednicy zewnetrznej soczewki , wopwczas pracuje sie
    latwiej !!! O tym pewnie nie slyszales , ale tak jest i nie bardzo chce mi sie
    uzasadniac dlaczego - powiem w skrocie , ze wzgldeu na tzw. bledy otwarcia.

  • 46. Data: 2016-07-27 11:38:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > Przekonałem się już, że nie ma sensu wchodzić w dyskusje z Tobą, więc
    > tego nie zrobię. Proponuję tylko uważne przeczytanie informacji na

    nie da sie powiadasz?

    przed chwila wyszedlem przed drzwi do ogrodka , pierwszy napotkany kwiatek
    canon 100/2,0 + raynox 150

    takie jest zdjecie , absolutnie prawidlowe, brak winiety:

    http://spherapan.vot.pl/CF/IMG_3336.JPG

    z exif mozesz wszystko odczytac

    a tak wyglada zestaw:

    http://spherapan.vot.pl/CF/P1080120.JPG

    calosc dziala swietnie i mam wiele powaznych zdjec makro tak zrobionych.
    dziala rownie z obiektywem kitowym 18-55.

    jesli sie nie zgadzasz , tzn. ze sie mylisz.

    jest to taka sama nasadka apochromatyczna jak inne , ani o jote optycznie gorsza,
    tyle ze w wygodnej obudowie.
    srednica WINNA byc mniejsza od srednicy zewnetrznej soczewki obiektywu , wowczas
    pracuje sie latwiej !!! O tym pewnie nie slyszales , ale tak jest i nie bardzo chce
    mi sie uzasadniac dlaczego - powiem w skrocie , ze wzgledu na tzw. bledy otwarcia.

  • 47. Data: 2016-07-27 11:52:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 27. Juli 2016 11:38:30 UTC+2 schrieb XX YY:

> [...]
    mi sie uzasadniac dlaczego - powiem w skrocie , ze wzgledu na tzw. bledy otwarcia.

    znalazlem jedno ze starszych tez 100/2,0 +raynox na przyslonie 2.0!!!

    http://spherapan.vot.pl/CF/moneta8a.jpg

    mam tez robione na 200/2,8 + raynox .

  • 48. Data: 2016-07-27 11:54:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    mi sie uzasadniac dlaczego - powiem w skrocie , ze wzgledu na tzw. bledy otwarcia.

    znalazlem jedno ze starszych tez 100/2,0 +raynox na przyslonie 6,7

    http://spherapan.vot.pl/CF/moneta8a.jpg

    mam tez robione na 200/2,8 + raynox .

    nie ma problema .

  • 49. Data: 2016-07-27 12:01:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-07-27 o 11:30, XX YY pisze:

> [...]
    to wynika z wielkosci przyslony - ale tak jest zawsze w macro.

    Nie wkładaj w moje usta słów, których nie mówiłem. Oczywiście, że się
    da. W pewnych przypadkach może nawet dawać sensowne wyniki. I tu jest
    właśnie problem, w pewnych przypadkach

> [...]
    > dziala rownie z obiektywem kitowym 18-55.
    >
    > jesli sie nie zgadzasz , tzn. , ze sie mylisz.

    Bardzo ciekawy sposób argumentowania. Właśnie dlatego dyskusja z Tobą
    nie ma sensu. Jeśli odpiszesz, co niewątpliwie zrobisz, pozwolę Ci
    pozostać przy ostatnim słowie :-)

  • 50. Data: 2016-07-27 12:15:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Nie wkładaj w moje usta słów, których nie mówiłem. Oczywiście, że się
    > da. W pewnych przypadkach może nawet dawać sensowne wyniki. I tu jest
    > właśnie problem, w pewnych przypadkach

    to jest cytyt z Twojej wypowiedzi:

    > Te nasadki są do kompaktów, dla lustrzanki mają za małą średnicę. Do
    > lustrzanek są już chyba tylko Canony 500D, ale cena zniechęca.

    moge powtorzyc - to nie jest prawda , nie maja za malej srednicy.
    im mniejsza srednica , tym lepsza jakosc odwzorowania , ale i ciemniejszy obraz ( co
    przy obfotosci swiatla ze statywu nie ma wiekszego znaczenia).
    w praktyce raynox nadaje sie znakomicie do posiadanego przez pytajacego obiektywu
    18-55.
    jest o tyle wygodniejszy od pierscieni , ze zaklada sie natychmiast i nie zaswinia
    sie przy wymianie wnetrza aparatu, co przy pierscieniach sie zawsze zdaza.
    Rozdzielczosc odwzorowania nieco gorsza od pierscienie , ale to widac przy bardzo
    wnikliwej obserwacji w skali 100 %. W praktyce - bez znaczenia.

    do celu jaki jest wymieniony na wstepie nasadka jest rozwiazaniem optymalnym +
    posiadany kit. Optymalnym tzn tanim i prowadzacym wygodnie i tanio z dobrym wynikiem
    do celu.

    Pierscienie , lampy , i inne duperele utrudniaja prace. najprostszymi srodkami
    najlatwiej dochodzii sie do celu.
    zadanie jakie chce wykonac pytajacy jest trywialnie proste - wystarczaja najprostsze
    srodki. Najlepiej robi sie takie rzeczy hybryda - wiem gdyz robilem dokladnie to o co
    jest pytanie - GO nigdy w takich motywach za wiele.