  • Data: 2011-11-12 14:36:28
    Temat: Re: [OT] szkło
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mirek napisał:

    > No właśnie - stal to nie wiem, ale znów w szkole mnie uczyli,
    > że np aluminium "płynie" i trzeba zaciski dokręcać.
    >
    > Ciecz, czy nie - mnie interesuje czy czy szkło płynie.

    Podgrzewane szkło mięknie coraz bardziej, łatwiej jest je zgiąć
    niż złamać, a w pewnym zakresie temperatur można jedno i drugie.
    W ten sposób opisuje się różnicę między szkliwami a materiałami
    krystalicznymi -- te maja określoną temeraturę topnienia, kiedy
    z ciała stałego zamieniają się w ciecz. Chociaż oczywiście pręt
    stalowy podgrzany do temeratury bliskiej punktu przejścia fazowego
    jest bardziej miękki i plastyczny niż pręt zimny. Szkło natomiast
    *teoretycznie* powinno płynąć w każdej temperaturze, tyle że wolniej
    lub szybciej.

    > I jeszcze jeden eksperyment myślowy: Wyobraźmy sobie pionową "szybę"
    > z czegoś bardziej płynnego np. ze smoły - czy będzie po pewnym czasie
    > grubsza na dole? - hmm... najpierw się raczej powygina.

    No i *stojąca swobodnie* szyba po podgrzaniu zwykle się ugina. Ale
    zamocowana na całym obwodzie, tak jak w witrażu, może się pogrubasić
    na dole a pocienkować u góry. Mnie zastanawia co innego. Szyba po
    ucięciu lub pęknięciu ma ostre krawędzie, że się pochlastać można.
    Mam *wrażenie*, że po latach już takie ostre nie są. Czy to efekt
    płynięcia, złudzenie, czy erozja mechaniczna? Część moich obserwacji
    związana jest z przypadkami, w których to ostatnie nie powinno mieć
    miejsca (szkło ciąłem wielokrotnie, a również topiłem).

    --
    Jarek