    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] Re: Czym się różni cyna?
    Date: Tue, 19 Apr 2011 00:25:52 +0200
    <io3sth$hm5$1@news.onet.pl> <io3t29$hm5$2@news.onet.pl>
    <2...@p...pl> <io43f7$ch5$1@news.onet.pl>
    <1...@p...pl> <io47fa$q2v$2@news.onet.pl>
    <io4n3j$juf$1@news.onet.pl> <io52j4$2vkq$1@opal.icpnet.pl>
    <io540h$5ja$1@news.onet.pl> <4da6c758$0$2436$65785112@news.neostrada.pl>
    <io78b3$2sb$1@news.onet.pl> <4da73f8a$1@news.home.net.pl>
    <ioa8rj$vj6$1@news.onet.pl> <ioa9ak$msv$1@news.vectranet.pl>
    <ioacbb$9ha$1@news.onet.pl> <4da95b7e$1@news.home.net.pl>
    <iobu5v$1o7$1@news.onet.pl> <ioc1je$d6e$1@news.onet.pl>
    <ioicda$25d$1@news.onet.pl>

    W dniu 2011-04-19 00:02, philips pisze:

    > Pytałem. Koleżanka zaznaczyła, że jej wiedza nie jest aktualna. Z tego
    > co mówiła wynikało, że sprzęt "kolejowy" jest wyłączony z ROHS między
    > innymi dlatego, że badania badaniami, ale nikt jajek nie da (to moje
    > określenie - nie koleżanki) za to, że lutowie bezołowiowe wytrzyma 20
    > lat, a o takich okresach mówi się na kolei. Jeśli producent chce, to
    > może stosować się do ROHS, ale nie musi. Jeżeli już zastosuje lutowie
    > bezołowiowe, to nie musi udowadniać, że wszystko jest z nim OK ze
    > względu na niskonakładową produkcję (to nie Coca Cola) i ponoszone w
> [...]

    Z tego co wiem były wyłączenia grupowe takie jak grupa 8 i 9 oraz
    wyłączenia na wniosek - jest tego osobna lista ale niezbyt długa.
    I głównym kryterium nie było wcale bezpieczeństwo bo ci co uchwalają
    dyrektywy nie pozwolą sobie na napisanie gdziekolwiek ze nowe czyste
    technologie są mniej bezpieczne. Głównym argumentem było właśnie to że
    są to krótkie serie a procedury testów niezawodnościowych są długotrwałe
    i koszt przeprowadzenia tych testów stanowią wyjątkowo dużą kwotę w
    porównaniu do rocznej produkcji. Teraz jednak podjęli decyzję o dalszych
    wykluczeniach właśnie urządzeń medycznych i sterowania oraz kontroli w
    przemyśle. Firmy mają 8 lat na przejście na ROHS.

    > Tak to zrozumiałem. Pytanie, który producent
    > zaryzykuje, że jego sprzęt, który nie jest tani, "wysypie się" w
    > niedługim czasie? Poza tym lutowie bezołowiowe wymaga wyższej
    > temperatury, a to pociąga za sobą pewne trudności. Ciekawe, czy
    > zwolennicy lutowia bezołowiowego i przeciwnicy dużej ilości CO2 to ci
    > sami ludzie? Skoro grzejemy lutownicę do wyższej temperatury, to i
    > energii trzeba więcej, i CO2 więcej...

    Nie przesadzaj podniesienie o 30 stopni temperatury wynoszącej około 220
    stopni to nie jest tak drastyczna zmiana. A można powiedzieć, że energia
    docelowo i tak ma być z czystych źródeł.
    Biurokratów to nie interesuje jak zrobisz żeby było zgodnie z ich
    żądaniami a nie przyjmują do wiadomości, że te ich decyzje to efekt
    jakiejś ideolo. Jeśli reszta świata dostosuje się do tego to po prostu
    nie będzie w przyszłości jak wracać do SnPb nawet jakby uczeni
    udowodnili że LF jest bardziej szkodliwy.

    MD