  • 11. Data: 2012-06-24 17:21:46
    Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-24 16:43, J.F. wrote:
    > A napisali cos o doroslych ?
    > Bezpieczenstwo w nich jest ogolnie zludne, czy tylko dla dzieci ?

    Nie, bo to stary artykuł dla pisma pediatrycznego, więc mówi o dzieciakach
    podróżujących w autach.
    Musiałbyś przeczytać sobie całość by wiedzieć jak się do tego odnieść,
    głównym zarzutem była wywracalność SUVów i to właśnie to było podane za
    czynnik równoważący inne zalety takiej konstrukcji. Przy ESP te wywrotki
    wiele się poprawią, a tym samym jednak i ogólnie będzie lepiej.

    > Tym niemniej pewnie pokazuje ze:
    > Nie wystarczy ciezszy pojazd, jeszcze musi byc dobrze zaprojektowany :-)

    Wszystko prawda, ale jednak technologia się rozwija i zmienia się też
    konstrukcja samochodów. Od jakichś 10 lat normą są choćby strefy zgniotu,
    pojawiło się też wiele nowych materiałów (lekkich a wytrzymałych), no i
    dodatkowo można było wysnuć wnioski z poprzednich generacji aut i ich
    wypadków.
    Analizowanie tych danych ma się dokładnie tak jak wysnuwanie wniosków z
    nokii 3310 w kontekście oceny nowego iphone :)
    Głównym argumentem ciągle jest to ryzyko wywrotki auta, a to moim zdaniem
    kompensuje świetnie ESP i ASR. Pamiętasz filmik z failem katolik.us? Tam
    właśnie sobie ESP wyłączył i efekt był do przewidzenia.

    Nic mi o tym nie wiadomo.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 12. Data: 2012-06-24 18:28:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jun 2012 17:21:46 +0200, dominik napisał(a):

    > Nic mi o tym nie wiadomo.

    http://auto.dziennik.pl/prawo-na-drodze/artykuly/369
    355,system-esp-obowiazkowy-we-wszystkich-samochodach
    .html

    "Wszystkie nowe samochody osobowe, które otrzymały świadectwo homologacji
    po 1 listopada 2011 roku muszą być wyposażone w układ stabilizacji toru
    jazdy ESP .... 31 października 2014 wejdzie w życie kolejny przepis o
    obowiązkowym wyposażaniu w ESP już wszystkich nowych pojazdów w UE"

    Przy czym ten przepis to nawet popieram .

    J.

  • 13. Data: 2012-06-25 09:51:31
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-24 18:28, J.F. wrote:
> [...]
    > obowiązkowym wyposażaniu w ESP już wszystkich nowych pojazdów w UE"
    >
    > Przy czym ten przepis to nawet popieram .

    Jak wynika z kontekstu - ja również.
    Przynajmniej skończy się głupie gadanie, że ESP jest niedobre i ja go nie
    chcę. Wszyscy to wszyscy.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 14. Data: 2012-06-25 13:25:56
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    http://www.iihs.org/research/topics/pdf/r1162.pdf

    In terms of causing harm to car occupants, SUVs have become more similar to
    cars when striking cars on both the front and side than they were in the
    past, controlling for weight category. Pickups generally still were more
    aggressive, particularly for front-to-front crashes. Of note is the
    reduction in the SUV rates of Figure 4b, compared with the 2000-01 numbers
    of Figure 4a.
    Czyli mamy to, co w "zwykłych" samochodach, poza tym - tu mój komentaż, że
    zmniejszamy szansę na przeżycie tych, których owe SUV-y mogą potencjalnie
    trafić.

    Poza tym, pomijając techniczne "bajery" porawiające bezpieczeństwo,
    pozostają inne czynniki które (za
    http://www.lscp.org.uk/lrsu/www/downloads/publicatio
    ns/SUV_report.pdf ):
    [...]
    Are SUVs more likely than non-SUVs to be involved in collisions?
    Small and large SUVs were about 30% less likely to be involved in a
    collision than a non-SUV, relative to the number of registered cars.
    [...]
    Do occupants of non-SUVs have a relatively higher risk of injury in a
    collision with an SUV?
    Large SUVs are more dangerous to drivers of small cars (no significant
    differences were found between the other-car casualty rates for large SUVs
    and the other car types).
    [...]

    Raport odnosi się do warunków miejskich.

    Czyli: kierowcy suv-ów są właściwie tak samo narażeni jak inni uczestnicy
    ruchu, ale ofiary ew. kolizji z nimi - bardziej, czyli tak, jak przy kolizji
    z ciężarówką.

  • 15. Data: 2012-06-25 13:36:34
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jak wynika z kontekstu - ja również.
    > Przynajmniej skończy się głupie gadanie, że ESP jest niedobre i ja go nie

    ESP raczej nie zabezpieczy przed dachowaniem w wyniku kolizji. A o takich
    skutkach kolizji z udziałem SUV-ów się mówi
    Na YT widziałem film z testu zderzenia pod kątem 90 stopni, z małym (w
    porównaniu) pojazdem.
    "Maluch" został zmasakrowany, ale SUV wykonał piękny skok, po którym zaczął
    koziołkować, odcinając manekinom kończyny. ESP w takiej sytuacji pomaga
    podobnie, jak radio z MP3.

  • 16. Data: 2012-06-25 13:49:28
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 25/06/2012 12:25, Marcin [3M] wrote:
> [...]
    >
    > Czyli: kierowcy suv-ów są właściwie tak samo narażeni jak inni
    > uczestnicy ruchu, ale ofiary ew. kolizji z nimi - bardziej, czyli tak,

    Tak samo narażeni, czy "30% less likely"? Zdecyduj się może..

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 17. Data: 2012-06-25 23:12:45
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości

    ns/SUV_report.pdf ):

    > Tak samo narażeni, czy "30% less likely"? Zdecyduj się może..

    Dlaczego mam się zdecydować?
    Wypadki w warunkach miejskich odbywają się z reguły przy mniejszych
    prędkościach więc...
    Dopowiedz sobie sam.

  • 18. Data: 2012-06-25 23:19:56
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin [3M]" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >>

    > Dlaczego mam się zdecydować?
    > Wypadki w warunkach miejskich odbywają się z reguły przy mniejszych

    Poza tym, do czego odnosi się "less likely"??? Bezpieczeństwa, czy też
    udziału w wypadku wogóle? Odnosi się to do liczby zarejestrowanych pojazdów,
    i w sumie nie mówi nic.

  • 19. Data: 2012-06-26 02:36:29
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-06-25 13:36, Marcin [3M] wrote:
    > ESP raczej nie zabezpieczy przed dachowaniem w wyniku kolizji. A o takich
    > skutkach kolizji z udziałem SUV-ów się mówi

    ESP ma zabezpieczyć przed poślizgiem lub zmianą toru jazdy i to realnie
    przekłada się na bezpieczeństwo, bo jak już dochodzi do zderzenia to
    skutki i tak są w większości przypadków spore, a auta do kasacji. Tu
    natomiast pomoże większa masa pojazdu, no chyba że zderza się z jeszcze
    większym i cięższym pojazdem.

> [...]
    > "Maluch" został zmasakrowany, ale SUV wykonał piękny skok, po którym
    > zaczął koziołkować, odcinając manekinom kończyny. ESP w takiej sytuacji

    Dopiero co był film gdzie arabusom w normalnym aucie łapy pourywało, nawet
    bez przeszkody z tego co pamiętam, więc jak widzisz to też zdarza się i w
    niższych autach. W obu przypadkach jest gdzieś ta granica krytyczna, po
    której przekroczeniu jest problem.
    Problem suvów był taki, że wywracały się na normalnych manewrach jak
    omijanie przeszkody, zakręty itd. To właśnie o tym dyskutowano,
    szczególnie w kontekście pierwszych aut, które w normalnej wydawałoby się
    eksploatacji wypadały z jezdni. Dzięki ESP statystyki się wiele bardziej
    zmieniły i SUV-y nie mają już tendencji do wypadania ponad normę, a
    dodatkowo nie są to auta, którymi szczególnie się można ścigać, więc i nie
    uczestniczą w tylu wypadkach już, a jeśli już to się zdarzy to pomaga im
    ta masa (i to masz nawet w cytowanym artykule).

    Moim zdaniem jeśli tylko jeździsz w miarę rozsądnie jeśli chodzi o
    prędkości to jakieś szczególnie ciekawe dachowanie Ci się nie trafi, a
    dzięki ESP nie wypadniesz tak łatwo omijając wybiegającego zwierzaka na
    drogę czy wyjeżdżającego idioty z podporządkowanej. Właśnie na ten temat
    mówią te raporty - i ogólnie pan Ken, że wywraca się tam, gdzie normalny
    by nie wywrócił, ale z ESP to już nieaktualne.
    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 20. Data: 2012-06-26 11:06:51
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Faktycznie, większość tekstów tyczyło się starszych SUV-ów, oraz tego, co
    znane było raczej na rynkach w USA.
    Kontrola trakcji poprawia bezpieczeństwo, to bez wątpienia.
    Jednak w takiej sytuacji
    http://www.youtube.com/watch?v=JXeKSDpFjlg
    obawiam się, że jest bezradna...
    Tu nie pomogą nawet poduszki w SUV-ie, bo będą już "sflaczałe", gdy ten
    będzie kończył się przewracać...
    Kolizja z nowszym autem (niż mała honda) byłaby trudniejsza dla suv-a -
    wzmocnienia boczne mogłyby go wybić w powietrze jeszcze skuteczniej.
    W podobnej kolizji dwóch tradycyjnych wozów, przynajmniej ci z pozycji SUV-a
    mieliby szansę.