    From: "maX" <a...@i...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: [OT] Czy jest patent na bezbolesne pozbycie sie RAID 0?
    Date: Sun, 12 Sep 2010 14:25:41 +0200

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:2010090117221800@grush.one.pl...

> [...]
    > podczas ładowania kolejnych poziomów skomplikowanej graficz-
    > nie gry korzystającej z dużych tekstur. Ale nie będzie żad-
    > nego przyspieszenia przy oglądaniu stron WWW, pisaniu tekstu
    > w edytorze, tworzeniu prezentacji na wykład czy wystąpienia,
    > a nawet podczas samej gry we wspomnianą grę -- bo nośniki
    > danych wtedy powinny być i najczęściej są *nieużywane*.
    > A do tego normalny, rozsądny użytkownik spędza większość
    > czasu przy komputerze albo przyswajając treści, ale przele-
    > wając je na ekran myszką lub klawiaturą. A tego żaden RAID

    Najlepiej jak każdy sobie sam przetestuje czy warto czy nie.

    > Backup na tych samych dyskach, co macierz? Czy zdajesz
    > sobie sprawę z tego, jak idiotyczne rozwiązanie właśnie
    > zaproponowałeś? :)

    Pisałem o sytuacji gdy na RAID-0 przeznaczono tylko część obu dysków. Wtedy,
    jak któryś szlag trafi i cała macierz sie posypie, to na pozostałej części
    drugiego dysku (leżącej poza macierzą) powinny byc standardowe partycje
    (tylko pierwsza, post-raidowa, część dysku to będzie nieczytelny mish-mash).
    A najlepiej to, jak pisałem, zastosować tzw. Matrix RAID (choć to jest
    dostępne chyba tylko na chipsetach Intela):
    http://pl.wikipedia.org/wiki/RAID#Matrix_RAID
    Wtedy z pierwszych połówek obu dysków tworzy się RAID-0, a z drugich połówek
    RAID-1 (oczywiście to może też być np. 2x80% + 2x20%). To rozwiązanie
    pozwala nam mieć jednocześnie zalety zarówno RAID-0 jaki i RAID-1, ale przy
    posiadaniu tylko dwóch dysków (nie trzeba oddzielnego trzeciego dysku na
    backupy).