    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.gps
    Subject: Re: OSM kontra Geoportal
    Date: Tue, 28 Jul 2015 16:04:39 +0200
    <mp6d00$vdk$1@node2.news.atman.pl>
    <55b73ec5$0$27513$65785112@news.neostrada.pl>

    "J.F." 55b73ec5$0$27513$6...@n...neostrada.pl

    > A kto pisal o calej Polsce ? O Bialymstoku pisales :-)

    Ty pisałeś o Wrocławiu. To wschód i zachód 19.

    > Obrot calej Polski oczywiscie moze byc efektem projekcji, ale musialaby to byc
    szerokozasiegowa projekcja - taka np mapa calej
    > Europy, albo choc Niemiec i Polski (i Czech).

    Więc znajdź to przekształcenie. Przypomnę Ci, że 1992 ma wyróżniony
    (w pewnym sensie symetryczny) południk 19. Teraz znajdź to odwzorowanie,
    które zniesie przeciwstawne sobie deformacje wschodu i zachodu Polski.
    (Białystok jest na wschód od 19, Wrocław -- jest na zachód)

    Jeśli jakaś projekcja ,,skręci'' Białystok -- skręci też Wrocław,
    a że te dwa miasta są jakoś zwichrowane ,,symetrycznie'' (jedno
    w prawo, drugie w lewo -- czymkolwiek są te prawe i lewe strony)
    trzeba by takiego przekształcenia, które zniekształci całość
    (całą Polskę, lub choćby fragment Białystok-Wrocław) niejednorodne
    tak, że Białystok i Wrocław będą tak samo ,,obrócoe''.

    Znajdziesz takie zniekształcenie?

    Weź plastykową (łatwą do gięcia) rurę i trzymaj ją poziomo; zegnij
    ją tak, by przypominała banana, ale zachowaj (mniej więcej) poziom.
    Teraz rurą obracaj bądź wyginaj rurę tak, aby znów była prostą rurą,
    ale obróconą względem poziomu. ;)

    1992 jakoś kosi ,,symetrycznie względem 19. (niezupełnie symetrycznie)
    Teraz bierzesz jakiś inny południk bądź równoleżnik i tak kosisz, aby
    mieć ładny obrót? IMO trudne.

    Nie tłumaczę tego Tobie -- tłumaczę się przed innymi.
    Ciebie skasowałem na amen.

    > Akurat masz "ogolnoswiatowy" UTM, gdzie w Polsce jest kilka stref, wiec i rozne
    obroty.

    Weź jakikolwiek wielostrefowy, który da ,,obrót'' całości
    względem ,,symetrycznego'' 1992. Jest to możliwe, ale trzeba
    by daleko odejść -- tak, aby 3 stopnie utonęły w całości
    zniekształceń. Weź odwzorowanie z dobrym równoleżnikiem
    (bądź wieloma dobrymi) czy południkiem, czy inne...

    > No i po ch* kolejny raz piszesz o nieistotnych rzeczach. Istotne jest tu 1992, a
    nie elipsoidy :-)

    Nie będę kolejny raz szukał -- raz zacytowałem z podaniem MIDu.
    Pisałeś, że OSM korzysta z WGS84 a Geoportal korzysta z 1992.
    To żadna odpowiedź. Tu po rosyjsku a tam cyrylicą.

    W Polsce jest 1992 oparty niemal na WGS84 a OSM korzysta z czegoś,
    co jest oparte o WGS84. Źródłem problemu nie jest WGS84, ale coś
    innego -- i nawet w którymś miejscu to potwierdzasz. Uznałeś, że
    WGS84 to właśnie projekcja, odwzorowanie takiego typu jak U1992.
    [a to żadne U, ale O elipsoidalna]

    > Mysle, ze uzylem w innym kontekscie.

    > Nie wyjasnie, bo nie da.

    To fajnie.

    > Ale nigdy tego nie twierdzilem.

    Tylk dwa razy. ;)

    > Moze poza "dziwi mnie tylko, ze we Wroclawiu jest obrot w te sama strone". Juz
    wtedy jak widac mialem podobne podejrzenia - ze nie
    > powinien byc caly kraj obrocony.
    > Mogly wynikac np z kilku roznych projekcji, albo z jednej szerokoobszarowej.
    > Po dokladniejszym sprawdzeniu - nie potwierdzilo sie.

    Tak -- po moim sprawdzeniu. :)
    Sprawdziłem najpierw granicę RP-FR (było inaczej niż w Białymstoku,
    choć podobnie -- różnica nie dała odpowiedzi z uwagi na moje
    niedokładności) a następnie porównałem kontury -- to była
    jasna odpowiedź.

    > Dostales w kolejnych postach kawe na lawe, ale skupiles sie na

    Dostałem kawę na ławę w PDFie, którego link zamieściłem.
    A wiesz, jak do tego linku doszedłem? Wrzuciłem do Googli
    pytanie -- "odwzorowanie OSM 1992". Znalazłem rozmowę dwóch
    osób. Rozmowa dotyczyła dokładnie tego samego problemu. ;)
    Obrotu obu podkładów w OSM. Jedna osoba drugiej wyjaśniła -- weź
    projekcję 3857 i trzymaj się tej projekcji -- nie bierz 21cośtam...

    Wrzuciłem więc do Googli pytanie -- projekcja 3857 i 21cośtam.
    I dostałem link do wiadomego PDF. Przeczytałem raz uważnie na małym
    ekranie, później na większym... Też uważnie. [niestety na większym
    było to samo -- dziwne]

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'