  • 71. Data: 2009-10-09 14:10:23
    Temat: Re: OLYMPUS IS WORKING ON THE HOLY GRAIL OF HDR!
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 9 Paź, 14:41, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Nie kompromis tylko nieumiejętność posługiwania się photoshopem.

    A po co photoshop za kilka tysięcy PLN skoro całkiem przyjemnie, i
    jednak o wiele lepiej niż w PS,można sobie zrobić dobrze za chyba coś
    około 65 zł ....

    Myśl Jasiu, myśl to nie boli ....

  • 72. Data: 2009-10-09 14:27:08
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    :)http://www.tymczasowy.neostrada.pl/przepal.crw

    ----^^^^^^^^^^^^^
    z niektórych i więcej. Więc po jakiego grzyba robić braketing i
    borykać się z dopasowaniem kadrów (prypadek robienia z ręki) albo z
    noszeniem i rozstawianiem statywu.''

    Widać Canon 300D do tej większości nie należy, czyli pod rozważanym
    względem należy on do mniejszości. Smutne, ale prawdziwe.

    A tak na marginesie Jasieńku, wiąż ci się kłania czytanie ze
    zrozumieniem.

  • 73. Data: 2009-10-09 15:23:14
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Nieznajomy pisze:

    > Widać Canon 300D do tej większości nie należy, czyli pod rozważanym
    > względem należy on do mniejszości. Smutne, ale prawdziwe.

    A nie mówiłem? :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 74. Data: 2009-10-09 18:38:05
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Nieznajomy pisze:

    > Z img_0001 wyszło lepiej bo orygina pozwalał na korzystanie z cieni i
    > świateł.

    Przecież pisałem, że na 0001 nie ma ani przepałów ani niedoświetleń. To
    że się dało wyciągnąć szczegóły z cienia to oczywiste. Inna sprawa, to
    jakość szczegółów w cieniach. Ale są.

    > IMG_0002 został bardziej zachowawczo naświetlony ze względu
    > na światła, a jak widać IMG_0001 mocniejsze naświetlenie świateł nie
    > zaszkodziło.

    Jak wyżej - histogram nie wskazywał na jakiekolwiek prześwietlenie lub
    niedoświetlenie na pierwszym zdjęciu. Drugie celowo było niedoświetlone
    o 1 EV względem pierwszego.

    > Fill Light mozna używać, ale masz mniejszą kontrolę na wszelkiego
    > rodzaju poświatami i tego typu zjawiskami, tu akurat nie ma z tym
    > problemu, ale pociągnij sobie fill lightem krajobraz z koronami drzew
    > na błękitnym niebie to zobaczysz jak potrafi wyjść kaszana.

    Z tymi artefaktami nie jest tak źle. Dodałem crop w skali 1:1 i nie ma
    artefaktów. Problemy częściej pojawiają się, gdy używam Darken
    Highlights lub Recovery.
    Spróbowałem też wywołać w inny sposób - do 16 bit tiffa, przy czym w ACR
    kontrast dałem na 0. Potem wszystkie operacje w PSE 7 (ok.100$? Już nie
    pamiętam, ile dałem), czyli krzywe i trochę fill light.

    Całość:
    http://global.images6.fotosik.pl/547/c8707209873c272
    a.jpg
    Crop:
    http://global.images6.fotosik.pl/547/4b20628b83670d9
    d.jpg

    Nie przekonałeś mnie, że można uzyskać lepsze efekty. Co więcej, po
    wywołaniu do 16bit tiffa, udało mi się w GIMPie(bezpłatnym, bo pamiętam,
    że w którejś dyskusji przywoływałeś argument finansowy) uzyskać podobny
    rezultat co w PSE. Oczywiście z jednego pliku wołanego bez wyciągania
    cieni czy przyciemniania świateł.

    Jeśli jutro będzie ładne niebo, to pokuszę się o HDRa z lasu. Muszę
    trochę poćwiczyć robienie tych hderów, bo mi średnio w tym photomatiksie
    wychodzi tonemaping. Zrobię jpg z 3xjpg +-1EV i +-2EV.

    Poza tym spróbowałem

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 75. Data: 2009-10-09 19:20:07
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 9 Paź, 20:38, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Jak wyżej - histogram nie wskazywał na jakiekolwiek prześwietlenie lub
    > niedoświetlenie na pierwszym zdjęciu. Drugie celowo było niedoświetlone

    IMG_0001 był lepszy bo miał więcej świateł, gdybyś zrobił IMG_0003 z
    jeszcze pardziej przepalonymi światłami byłoby lepiej.

    Z resztą wszysko zależy jaki mamy korpus, jeden przetwarza RAW do JPEG
    mając mniejszy margines w światłach, a inny ten margines ma większy.
    Przykładowo w Fuji S5 można przepalić o 4 ev a i tak coś sensownego
    zostanie w światłach.

    > Z tymi artefaktami nie jest tak źle. Dodałem crop w skali 1:1 i nie ma
    > artefaktów. Problemy częściej pojawiają się, gdy używam Darken
    > Highlights lub Recovery.

    Nie o artefakty chodzi a o poświatę. O razu widać, że nie robiłeś do
    tej pory HDRów.

    > Spróbowałem też wywołać w inny sposób - do 16 bit tiffa, przy czym w ACR
    > kontrast dałem na 0. Potem wszystkie operacje w PSE 7 (ok.100$? Już nie
    > pamiętam, ile dałem), czyli krzywe i trochę fill light.

    A czy ja mówię, ze coą a'la PS'a nie można używać.

    Ja wolę dedykowany soft do robienia HDRów.

    > Całość:http://global.images6.fotosik.pl/547/c8707209
    873c272a.jpg
    > Crop:http://global.images6.fotosik.pl/547/4b20628b83
    670d9d.jpg

    To naprawdę nie są dobre przykłady.

    > Nie przekonałeś mnie, że można uzyskać lepsze efekty.

    Nie mam takiego zamiaru.

> [...]
    > że w którejś dyskusji przywoływałeś argument finansowy) uzyskać podobny
    > rezultat co w PSE. Oczywiście z jednego pliku wołanego bez wyciągania

    Scieżek do uzyskania jakiegoś tam zbliżonego efektu jest wiele, każdy
    używa tej, która dla niego jest wygodniejsza.

    > Jeśli jutro będzie ładne niebo, to pokuszę się o HDRa z lasu. Muszę
    > trochę poćwiczyć robienie tych hderów, bo mi średnio w tym photomatiksie
    > wychodzi tonemaping. Zrobię jpg z 3xjpg +-1EV i +-2EV.

    Photomatrix nie jest najlepszy, znam kilka innych które są lepsze, ale
    tu znowu natrafiamy na pewne niuanse i byc może dla innej sceny inny
    będzie lepszy, w tym sensie, że w subiektyywnej ocenie damy mu więcej
    punktów.

    PS

    No i oczywiście dalej brak odpowiedzi nna moje pytanie. Boisz się
    czegoś? Kogoś? Może boisz się narazić "autorytetom" z tej grupy, i
    dlatego się boisz mieć swoje zdanie?

  • 76. Data: 2009-10-09 19:31:15
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Nieznajomy pisze:

    > IMG_0001 był lepszy bo miał więcej świateł, gdybyś zrobił IMG_0003 z
    > jeszcze pardziej przepalonymi światłami byłoby lepiej.

    Wiesz, teraz to ty pitolisz, aż miło. Gdybym miał przepalone mocno
    światła, to cieni nie trzeba by było w ogóle wyciągać. Tyle, że
    szczegółów w światłach byś nie odzyskał.

> [...]
    > mając mniejszy margines w światłach, a inny ten margines ma większy.
    > Przykładowo w Fuji S5 można przepalić o 4 ev a i tak coś sensownego

    Nie, S5Pro ma drugą matrycę, która pracuje w innym zakresie czułości,
    właśnie o te 3-4EV wyższym i nie ma tu mowy o przepaleniu ekspozycji a
    jedynie pikseli S.

    > Nie o artefakty chodzi a o poświatę. O razu widać, że nie robiłeś do
    > tej pory HDRów.

    Robiłem, robiłem, tylko jak pisałem - jeszcze mi nie wychodzi tonemaping
    (Używam Photomatiksa Basic).

    > No i oczywiście dalej brak odpowiedzi nna moje pytanie. Boisz się
    > czegoś? Kogoś? Może boisz się narazić "autorytetom" z tej grupy, i
    > dlatego się boisz mieć swoje zdanie?

    Na które pytanie?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 77. Data: 2009-10-10 15:50:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Oct 2009, Andrzej Popowski wrote:

    > Zapewne masz na myśli sygnał tworzący obraz. Ale ja tego nie tykam, po
    > porstu stwierdzam, że sygnał stochastyczny nie sumuje sie tak, jak to
    > opisał przedmówca.

    Ale zamiast zaprotestować wobec pomysłu wyżej, zapodałeś własny,
    ktory stosuje się przy sumowaniu pomiarów tego samego sygnału.
    No to pozostało również zaprotestować :D

    > Albo rozważamy HDR albo RGB. Ale fakt: ani w przypadku HDR ani RGB nie
    > będzie prostego sumowania sygnałów z matryc.

    Mniej więcej o to mi chodzi.

    > Nie bardzo rozumiem, jakie odejmowanie chciałbyś wykonac.

    Bardzo proste.
    Zamiast tezy "idźmy do sklepu kupić idealną prostą", dość powszechny
    dowcip matematyczny :), co w naszym przypadku przekłada się na
    (najwyraźniej powszechnie akceptowane) założenie "weźmy idealny
    filtr kolorowy", sugeruję że trzeba wziąć mierzalną korektę
    na tezę "nie ma tak dobrze".
    Celem rozważenia wystarczy na początek przyjąć mniej optymistyczną
    wersję w postaci: "weźmy filtr rzeczywisty, taki że filtr czerwony
    ma dla światła zielonego tłumienie 2x większe niż dla światła
    czerwonego i vice versa".

    I wtedy przyglądamy się szumom - a ściślej proporcji "sygnał/szum"
    i wiele sie wyjaśni.

    > Ale tak w
    > ciemo zasugeruję, że odejmowanie podobnie jak sumowanie dwóch
    > podobnych sygnałów zwiększa dostępny zakres wartości 2x.

    Ale tylko pod warunkiem, że mamy do dyspozycji czarne światło :P
    Oczywiście jak mamy sygnały o wartościach 2 i 1 to różnica
    wymienie -1 (i tylko pod warunkiem takiego "dopuszczenia"
    uzyskasz "zwiększony dostępny zakres").
    Widzę pewien kłopot z odzwzorowaniem :D

    > A szumy rosną tak, jak napisałem ;-)

    Szumy tak, ale sygnał nie - i w tym problem, że dla nas
    bezwzględna wartość szumu jest mało miarodajna.
    Przy sumowaniu próbek *takiego samego pomiaru* składowa
    sygnału się rownież sumuje, zaś przy obliczeniach w rodzaju
    "niedoskonały filtr kolorowy" trzeba odjąć "bazę", aby
    odtworzyć pierwotne nasycenie kolorów.
    Mamy do wyboru: albo zostawiamy kolory "jak są" (i będą
    mdłe lub bardzo mdłe), albo "odtwarzamy" je tak, że
    prążek czerwonego będzie odwzorowany jako *tylko* czerwony
    i tak dalej - a to oznacza "odjęcie bazy" z tych kolorów,
    których jest mniej.
    Szum się sumuje do SQRT, sygnał (częściowo) odejmuje
    ale "na kolorach".

    A do kompaktów pewnie przyjmuje się "odtworzenie" na poziomie
    między 150% a 300% :> (znaczy podbicie nasycenia), więc tym
    gorzej dla S/N

    pzdr, Gotfryd

  • 78. Data: 2009-10-11 00:20:51
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Sat, 10 Oct 2009 17:50:09 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

> [...]
    [...]

    >przy obliczeniach w rodzaju
    >"niedoskonały filtr kolorowy" trzeba odjąć "bazę", aby
    >odtworzyć pierwotne nasycenie kolorów.

    Rozumiem problem, jaki postawiłeś, ale nie rozumiem rozwiązania. Nie
    wiem, co to jest ta baza, którą chcesz odejmować.

> [...]
    >
    > A do kompaktów pewnie przyjmuje się "odtworzenie" na poziomie
    >między 150% a 300% :> (znaczy podbicie nasycenia), więc tym

    Czyli zwiększanie nasycenia powoduje pogorszenie SNR. Zmian nasycenia
    wcale nie kojarzy mi sie z odejmowaniem "bazy", raczej ze skalowaniem
    składowych RGB, tak żeby uzyskać większa rozpiętość wartości.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 79. Data: 2009-10-11 14:16:02
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 9 Paź, 21:31, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Wiesz, teraz to ty pitolisz, aż miło. Gdybym miał przepalone mocno
    > światła, to cieni nie trzeba by było w ogóle wyciągać. Tyle, że
    > szczegółów w światłach byś nie odzyskał.

    Czyli jednak twoje aparaty sa kiepskie, skoro nie możesz nic wyciągnąć
    ze świateł.

    > Nie, S5Pro ma drugą matrycę, która pracuje w innym zakresie czułości,
    > właśnie o te 3-4EV wyższym i nie ma tu mowy o przepaleniu ekspozycji a
    > jedynie pikseli S.

    Co nie zmienia faktu, że dzięki takiej konstrukcji matrycy można
    wyciągnąć 4 eV i dzięki temu bez problemu można robić HDR'a z jednego
    RAW'a.

    > Robiłem, robiłem, tylko jak pisałem - jeszcze mi nie wychodzi tonemaping
    > (Używam Photomatiksa Basic).

    Co nie zmienia faktu, że jesteś laikiem i nie łapiesz różnicy pomiędzy
    artefaktami i poświatą.

    > Na które pytanie?

    Rżniesz głupa?

  • 80. Data: 2009-10-11 15:13:30
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Nieznajomy pisze:

    > Rżniesz głupa?

    Jeśli chodzi o poniższe pytanie:
    > Dalej czekam na odpowiedź: Sklejka 3xJPEG z bracketingiem ? 1 EV to
    > prawdziwy HDR, A sklejka 3xJPEG z RAW z bracketingiem ? 1 EV to jaki
    > HDR?

    To moje zdanie jest taki: 3xJPG z 1 RAWa to będzie Pseudo-HDR, bo nie
    pokażesz więcej niż zarejestrowała matryca. Jeśli wyciągasz coś z
    cienia, to znaczy, że tam coś było. Jeśli matryca zarejestrowała 0, to
    nie ma z czego wyciągać.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.